ילד בן 4 ננשך על-ידי תנין בחוות התנינים "קרוקולוקו" שליד היישוב הקהילתי עיר אובות שבערבה התיכונה. מצבו קשה והוא הובהל לחדר הניתוח בבית החולים סורוקה בבאר שבע שאליו פונה במסוק של מד"א. אמו של הילד סיפרה כי לפני שעזבו את המקום, היא איבדה קשה עין איתו והוא הלך ללטף תנינים: "התנין תפס לו את היד ופשוט התחילו למשוך אותו". המשטרה פתחה בחקירה ובעל החווה זומן לחקירה באזהרה בתחנת דימונה מחר בבוקר.

הילד הגיע תחילה לחדר הטראומה בסורוקה ולאחר ייצוב מצבו הובהל לחדר הניתוח. מבית החולים נמסר כי מצבו מוגדר קשה. הוריו של הילד ליוו אותו מקרוב ועל בגדיה של האם ניכרו סימני הדם. האם חנאן ג'באלי סיפרה: "הוא בכה וכאב לו, הוא היה ערני ויציב במסוק".
האם סיפרה על הרגעים שלפני הנשיכה: "הוא פשוט אוהב ללטף חיות. עשינו את הסיבוב והיינו ממש לקראת סיום ויציאה. התארגנו, והוא רצה לתת כנראה עוד ליטוף אחרון, כי הוא היה סביבי ופתאום הוא לא היה שם. הוא הלך לאן שהוא והתחיל ללטף, ואז שמענו צעקות. כנראה ליטף מתוך הגדר ואז הוא פשוט נשך אותו. נזל לו הרבה דם".
משפחת ג'באלי עברה בשנה האחרונה מיפו לערבה. בסוף השבוע הגיעה אליה אמהֹּ והן בחרו לבקר בחוות התנינים: "זאת פעם ראשונה. הוא התלהב, ילד כזה שמח ובריא".
5 צפייה בגלריה
הילד שנפצע מפונה לטיפול רפואי על ידי כוחות מדא
הילד שנפצע מפונה לטיפול רפואי על ידי כוחות מדא
הילד פונה במסוק לטיפול רפואי
(צילום: דוברות מד"א )
5 צפייה בגלריה
חנאן, אמו של הילד שננשך ע"י תנין
חנאן, אמו של הילד שננשך ע"י תנין
חנאן ג'באלי, אמו של הילד שננשך, בבית החולים. על בגדיה ניכרים סימני הדם
(צילום: רועי עידן)
לפי מד"א, הדיווח על הפציעה התקבל בשעה 13:08 במוקד 101 של מרחב נגב. חובש מד"א גדי גוהר ופרמדיק מד"א דני אביב סיפרו: "כשהגענו למקום ראינו ילד כבן 4 בזרועות אמו, הוא סבל מפציעה בידו והיה כאוב. ראינו סימני נשיכה. אנשים במקום העניקו לו עזרה ראשונה בתדרוך של פרמדיק ממוקד מד"א, ועצרו לו את הדימום. בסיוע כוח רפואי של צה"ל, הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים שכלל טיפול תרופתי לכאב, והעברנו אותו למסוק מד"א שנחת בסמוך ופינה אותו לבית חולים סורוקה".
לטענת עופר, שעובד בחווה, "יש כאן היסטריה מיותרת. אמא וילד תושבי הערבה ביקרו כאן, ולקראת היציאה הילד ברח לה ורץ לבריכת התנינים הצעירים. הוא הכניס יד, ותנין נשך אותו - שווה ערך לנשיכה של כלב. הנשיכה הייתה לאורך היד, והיה לו חתך. שמנו לו תחבושת ואנחנו בודקים את הנושא".
5 צפייה בגלריה
חוות התנינים בערבה התיכונה
חוות התנינים בערבה התיכונה
המשטרה הגיעה לחוות התנינים
(צילום: בראל אפרים)
5 צפייה בגלריה
חוות התנינים קרוקולוקו
חוות התנינים קרוקולוקו
חוקרי המשטרה גבו עדויות ואספו ראיות במקום
(צילום: בראל אפרים)
בניגוד לצוותי מד"א, בחווה טענו תחילה כי הילד לא ננשך על-ידי תנין אלא נפצע כשנשרט מהגדר - אך בהמשך הודיע הקב"ט של המועצה כי תנין אכן נשך את ידו של הילד. בהודעה הראשונה שפרסמה החווה נטען: "הילד הגיע עם אמו, סבתו הנכה ומטפלת הרה לביקור בחווה, שבה ביקרו עשרות אנשים באותה עת. המבקרים מקבלים הנחיות בכניסה לאתר, תוך אזהרה מפורשת - לתצפת על התנינים מרחוק בלבד, במרחק מטר לפחות! ההנחיות אף תורגמו לערבית לילד על-ידי אמו, כך שהאזהרה תהיה ברורה.
"למרות זאת, בעת ששוטט עם המטפלת הזרה של סבתו, באזור בריכת התנינים הצעירים, הושיט הילד ידו אל מעבר לגדר התנינים הצעירים ותנינים סקרנים החלו להתקרב לעברו", הוסיפו בחווה. "המטפלת משכה במהרה את הילד, ואז הוא נשרט ונפצע בידו מהגדר".
5 צפייה בגלריה
תנינים בחוות התנינים
תנינים בחוות התנינים
חוות התנינים "קרוקולוקו", ארכיון
(צילום: גלעד כרמלי )
מאוחר יותר פרסם הקב"ט של המועצה הודעה שמבהירה כי הילד ננשך: "הילד הגיע בליווי אמו, סבתו הנכה והמטפלת לביקור באתר, שבו שהו עוד מבקרים. ההנחיות שניתנו בכניסה לאתר הן לא להתקרב לגדר ולבריכות, ולצפות בתנינים ממרחק של מטר אחד לפחות. ההנחיות תורגמו לילד בערבית על-ידי אמו. הוא שוטט לבדו, לכמה רגעים, ליד הבריכות, התקרב לבריכת התנינים הצעירים בניגוד להנחיות והכניס ידו מבעד לגדר. אחד התנינים הצעירים תפס בשיניו את כף ידו ושרט אותה. הילד נמשך במהרה על-ידי המטפלת שהבחינה במתרחש. מתנדבי מד"א הגיעו מהר לאזור, חבשו את היד המדממת - מהנשיכה ומהגדר - ואף עשו לילד חוסם עורקים. מחלקת הביטחון פתחה בבדיקת האירוע".
חוות התנינים "קרוקולוקו" נפתחה במקור לצרכים מסחריים. כיום משמשת החווה אתר תיירותי וכן חווה לשימור תנינים הנמצאים בסכנת הכחדה בדרך של קיום גרעיני רבייה.
פורסם לראשונה: 13:53, 21.11.20