3 צפייה בגלריה
לוחם סיירת מטכ״ל חנן רותם ז"ל
לוחם סיירת מטכ״ל חנן רותם ז"ל
לוחם סיירת מטכ״ל חנן רותם ז"ל
לוחם סיירת מטכ"ל בעבר חנן רותם (סירוטה), שקיבל את עיטור המופת על השתתפותו במבצע צבאי מסוכן ומתוחכם במיוחד, הלך לעולמו השבוע בגיל 75, לאחר מאבק במחלת הסרטן. "הוא היה איש מיוחד במינו", ספדו לו חבריו ליחידה.
בפברואר 1967, ארבעה חודשים לפני מלחמת ששת הימים, השתתף רותם במבצע ירגזי, מבצע משולב של סיירת מטכ"ל וחיל האוויר. באותו מבצע כוח מסוקים של חיל האוויר הטיס כוח מסיירת מטכ"ל למצרים לביצוע משימה מודיעינית. זה היה המבצע האחרון בשורה של שישה מבצעים נועזים לאיסוף מודיעין, ובמהלכו חדרו מסוקי סופר פרלון לעומק השטח המצרי. זאת הייתה הפעם הראשונה שצה"ל הפעיל את המסוק החדש במבצע מיוחד, ללא אמצעים לניווט וראיית לילה ועם מספר רב של משתתפים.
3 צפייה בגלריה
לוחם סיירת מטכ״ל חנן רותם ז"ל
לוחם סיירת מטכ״ל חנן רותם ז"ל
"ידע להביע עמדות ומחשבות מקוריות באופן נדיר לצעירים בגילו". חנן רותם
11 לוחמים קיבלו עיטורים וצל"שים על תפקודם באותו מבצע, ובהם רותם - אז בדרגת סמל - שקיבל את עיטור המופת. "הוא מילא תפקיד קשה תוך גילוי אחריות, דיוק ודבקות במשימה. בכך תרם להצלחתה המלאה של המשימה", נכתב עת הוענק לו העיטור ב-1973 על ידי הרמטכ"ל דאז, דוד אלעזר (דדו).
תא"ל במיל' עוזי בן יצחק, ששימש כמפקד של רותם, סיפר עליו בשיחה עם ynet.”חנן הגיע מקורס טיס. הוא הגיע קצת באיחור ותוך זמן קצר סגר את הפערים. הוא היה בחור מאוד חזק פיזית ומאוד דעתן. כבר בגיל צעיר הוא לא פחד להביע את דעתו על כל דבר ועניין. הוא ידע לגעת בדברים ולהביע דעה בצורה שגם אני, כמפקד הצוות שלו, הקשבתי לדברים שאמר. הוא גם היה דמות מנהיגותית אל מול בני גילו והחברים האחרים בצוות, וגם ידע להביע עמדות ודעות ומחשבות מקוריות באופן נדיר לאנשים צעירים בני גילו ולאו דווקא בפן הצבאי".
על קבלת עיטור המופת אמר בן יצחק כי רותם "היה אחד מאנשי הביצוע במבצע הזה שהיה מבצע מורכב, ברמת סיכון מאוד גבוהה וברמת תחכום מאוד גבוהה. הוא היה איש מיוחד במינו, זה אובדן אמיתי".
3 צפייה בגלריה
אלוף  במיל' עמירם לוין אולפן
אלוף  במיל' עמירם לוין אולפן
אלוף במיל' עמירם לוין: "חנן היה איש רגיש בכל נושא"
(צילום: אבי מועלם)
לדבריו, אחרי שרותם סיים את שירותו הצבאי, הוא למד רפואה: "פגשתי אותו כשהוא היה מגיע לביקורים בארץ וגם בארצות הברית, מקום מגוריו. הוא אמנם חי חיים מלאים בארצות הברית, וגם ייקבר שם, אבל ליבו היה בארץ".
אלוף במיל' עמירם לוין, ששירת בסיירת מטכ"ל עם רותם ולימים מונה למפקד היחידה אחרי שיונתן נתניהו נהרג במבצע אנטבה, ספד גם כן לרותם: "חנן היה לוחם ביחידה, איש חזק בצורה בלתי רגילה, שרירי, גדול, ספורטאי - אבל במיוחד הוא היה איש רגיש בכל נושא ובכל דבר שקורה, ולא רק ביחידה. לימים הוא למד רפואה והיה רופא גינקולוג מאוד מצליח בארצות הברית, ומשם הוא המשיך לבוא לארץ. הוא התעניין וקרא את כל ספרי האקטואליה והיה חבר מאוד טוב".
"חנן היה חבר אמיתי", אמר עליו חברו דוד אביגדור. "תמיד עוזר כשצריך, נדיב, אף פעם לא מתרגז. תמיד רגוע. משכמו ומעלה. אפילו שלא גר בארץ, היה מלח הארץ. בן אדם מיוחד. היו מעטים כמוהו. הוא יחסר לי מאוד".
פורסם לראשונה: 20:10, 01.04.22