1 צפייה בגלריה
האוניברסיטה העברית. "עדות לעבודה קשה"
האוניברסיטה העברית. "עדות לעבודה קשה"
האוניברסיטה העברית. "עדות לעבודה קשה"
(צילום: אוהד צויגנברג)
לראשונה מאז 2013 מדורגים שלושה מוסדות אקדמיים ישראלים - האוניברסיטה העברית, מכון ויצמן והטכניון - בין 100 האוניברסיטאות המובילות בעולם על פי דירוג שנחאי המתפרסם היום (א'), הנחשב לאחד האמינים בעולם האקדמי הבינלאומי ובוחן כ-2,000 מוסדות שונים. האוניברסיטה העברית מובילה מבין המוסדות בישראל ומדורגת במקום ה-90 בעולם. מכון ויצמן מדורג במקום ה-92 והטכניון במקום ה-94.
מדובר בהתקדמות משמעותית של האוניברסיטה העברית, שבמדד הקודם בשנה שעברה דורגה בין המקומות 150-101. מכון ויצמן טיפס מקום אחד מה-93. הטכניון מוקם בדירוג הקודם בין 150-101. מוסדות ישראלים אחרים בדירוג שנחאי הן אוניברסיטת תל אביב (בין המקומות 200-150), אוניברסיטאות בר אילן ובן גוריון (בין המקומות 500-401) ואוניברסיטת חיפה (במקומות 600-501).
בצמרת דירוג שנחאי אין שינוי, ובשלושת המקומות הראשונים נמצאות אוניברסיטאות הרווארד (ארה"ב), סטנפורד (ארה"ב) וקיימברידג' (אנגליה).
מדד שנחאי נערך על ידי אוניברסיטת ג'יאוטונג הסינית ונחשב לאחד האמינים בתחום האקדמיה. הדירוג מבוסס על כמה מדדים, בהם מספר חברי הסגל והבוגרים שזכו בפרסי נובל ומדליות פילדס, מספר הפעמים שבהם הופיע מאמר של חוקר באוניברסיטאות בירחונים המדעיים המובילים כגון Science ו-Nature, ודירוגים המתייחסים למספר הפעמים שבהם מאמרים של חוקרים במוסדות צוטטו על ידי עמיתיהם. המחקר הסיני כולל יותר מ-2,000 אוניברסיטאות, שמתוכן נבחרות 1,000 האוניברסיטאות המובילות.
נשיא האוניברסיטה העברית, פרופ' אשר כהן, אמר בתגובה כי מדובר ב"עדות לעבודה קשה וחתירה בלתי מתפשרת של מצוינות אקדמית של כל חברי הקהילה האקדמית בישראל, ובפרט באוניברסיטה העברית. זוהי עדות לאמת המחקר והמדע בישראל".
פרופ' אשר כהןפרופ' אשר כהןצילום: דוברות האוניברסיטה העברית
נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון: "כוחו והצלחתו של הטכניון טמונים במשאב האנושי המעולה. זו תוצאה של עבודה מאומצת ומסורה של חברות וחברי הסגל האקדמי והמנהלי, דיקניות ודיקני הפקולטות והנהלת הטכניון. התחרות האקדמית העולמית מתעצמת והולכת במהירות, ובשעה שממשלות רבות בעולם מגדילות בהתמדה את השקעותיהן בפיתוח האקדמיה והמחקר, בישראל הם נשענים כמעט כולם על תרומות, ואלו הולכות והופכות קשות להשגה".
מוועד ראשי האוניברסיטאות נמסר: "אנו מברכים את האוניברסיטה העברית, מכון ויצמן והטכניון. גם האוניברסיטאות האחרות עלו או שמרו על מיקומן בדירוג. מגפת הקורונה המחישה פעם נוספת לכולנו את תרומתן הקריטית של האוניברסיטאות הישראליות למדע, לחברה ולחוסנה הלאומי והכלכלי של מדינת ישראל".
יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב, פרופ' יפה זילברשץ, מסרה: "תמיכה רחבה בתשתיות המחקר ובקידום המחקר במוסדות, תוך שימת לב על פיתוח ההון האנושי, אפשרה לחוקרים להצטיין ולהגיע להישגים המרשימים. אני גאה בחוקרים שלנו ובמוסדות המפוארים המשמשים להם בית".