ארבעה מטחים כבדים של כ-100 רקטות וטילי נ"ט נורו משעות הבוקר (ראשון) משטח לבנון לעבר מרחב הגליל העליון. קריית שמונה ספגה במהלך המטחים פגיעות רבות, ועשרות בתים וכלי רכב נפגעו. שלושה בני אדם נפצעו בעיר באורח קל מרסיסים והדף. בנוסף, החשמל בחלקים נרחבים בקריית שמונה והסביבה נפסק למשך שעות ארוכות, ונזק משמעותי נגרם לתשתיות ולרכוש, בין היתר גם לניידת טיפול נמרץ של מד"א שנהרסה מפגיעת רסיסים.

5 צפייה בגלריה
קריית שמונה
קריית שמונה
פגיעה ישירה בקריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
5 צפייה בגלריה
ירי לקריית שמונה
ירי לקריית שמונה
זירת נפילה בקריית שמונה
(צילום: אפי שריר)
בקריית שמונה ציינו כי מדובר באחד מהמטחים הקשים ביותר ששוגרו לעבר העיר מתחילת המערכה מול חיזבאללה בחודש אוקטובר. ראש העיר אביחי שטרן סיפר כי התושבים שנעקרו מבתיהם לפני יותר משבעה חודשים, ונותרו ללא כל תקווה וודאות לשובם הביתה - הולכים ומאבדים את סבלנותם ודורשים הכרעה. "מי שחושב שתושבי קריית שמונה יחזרו לעיר כדי להיות ברווזים במטווח טועה טעות קשה" אמר שטרן.
ראש העיר התייחס לדיווחים בעולם בנוגע להסכמות אפשריות עם חיזבאללה והפסקת הלחימה במרחב, ואיים: "אם לא תהיה הכרעה ברורה, ההפגנות של כוח קפלן יהיו משחק ילדים לעומת מה שאנחנו מתכננים בקרוב".
הירי לעבר הגליל התחיל סמוך לשעה 7:00 בבוקר, אז זוהה שיגור בודד שנפל בשטח לבנון, אך הפעיל התרעות מפני ירי רקטות וטילים באזור רמות נפתלי וקיבוץ יפתח. לקראת הצהריים החל חיזבאללה לשגר אש כבדה לעבר קריית שמונה ויישובים סמוכים, ותושבי העיר סיפרו כי "האדמה רעדה מעוצמת האש".
5 צפייה בגלריה
תיעוד מנפילה באצטדיון בקרית שמונה
תיעוד מנפילה באצטדיון בקרית שמונה
פגיעה ישירה באצטדיון בקריית שמונה
זאביק זויגי, תושב קריית שמונה ופעיל חברתי מקומי, יצא בעקבות מטח הירי הראשון לעבר העיר כדי לראות אם יש צורך בסיוע בשטח הנפילות. כשהיה בדרך לרכבו נשמעה אזעקה נוספת והרכב שלו ספג פגיעת רקטה ישירה. "רצתי למרחב מוגן, הסתתרתי מאחורי דלת ברזל ושמעתי את כל הנפילות" סיפר ל-ynet. "בבלוק לידי הייתה פגיעה ישירה בדירה. לא הגעתי לכניסה לבית והרכב כבר חטף את הטיל. זו פשוט הייתה השגחה עליונה, אלוהים הציל אותי. יש המון נפילות בתוך קריית שמונה ומכל מקום רואים את פטריות העשן של הפגיעות".
בין מבנים שונים, האצטדיון העירוני, בית ספר ובתים שנפגעו מאש חיזבאללה, פגע אחד הטילים בבית התמחוי המקומי 'בתיה', שנתמך על-ידי הקרן לידידות, מבלי שהיו נפגעים. במקום היו עובדי בית התמחוי, שסיימו הכנת משלוחי מזון לקשישים שעדיין מתגוררים בעיר. הרב יגאל ציפורי, שליח חב"ד בקריית שמונה ומנהל בית התמחוי סיפר כי "הבוקר הייתה כוננות מוגברת בעיר ולא היה לנו אישור לצאת עם הרכב לחלק את המזון. רק לקראת 11 קיבלנו את האישור והרכב עם האוכל יצא לחלוקה. בגלל היציאה המאוחרת, רכב החלוקה עדיין לא הספיק לחזור למתחם וככה לא נפגע מהירי".
5 צפייה בגלריה
הריסות הבית של משפחת תורג'מן בשתולה
הריסות הבית של משפחת תורג'מן בשתולה
"אין לנו לאן לחזור". הבית של משפחת תורג'מן בשתולה נפגע מנ"ט
(צילום: יניב תורג'מן)

בשעות אחר הצהריים פגע טיל נ"ט בבית של משפחת תורג'מן במושב שתולה שבגליל המערבי, וגרם לנזק רב במקום. אב המשפחה, יניב, סיפר כי זו הפעם השנייה שביתו נפגע במלחמה. "באמצע חודש אוקטובר הבית נפגע מהדף ירי טיל נ"ט לעבר אתר עבודות והפעם הוא נפגע מירי מדויק וישיר", סיפר. אשתו עדי ושלושת ילדיהם התפנו מהמושב עם פרוץ הלחימה במרחב ומאז לא שבו אל ביתם. יניב נשאר במושב לעבוד במשק, וישן בבית הוריו שבמרכז היישוב. "כל התקופה הזו לא ישנתי בבית כי ידעתי שהוא בטווח הנ"ט ומאוד חששתי מכך", אמר.
הוא הוסיף: "פגעו לנו באדמות החקלאיות, במשק החי ועכשיו בבית. מה עוד נותר לנו לעשות פה? החקלאות לא נשארה, המרעה לא נשאר ועכשיו הבית לא נשאר. הוא חטף והכול בו נהרס". תורג'מן סיפר כי כל זיכרונות המשפחה אבדו כתוצאה מפגיעת הטיל. "בני המשפחה רצו להגיע לקחת דברים אבל לא נתתי להם להתקרב כי היה לי את הפחד שיראו אותם מלבנון ויפגעו בהם. לא הספקנו לקחת את האלבומים וכל הזיכרונות - והכול נפגע בירי. רצינו לחזור כל כך הביתה אבל אין לנו לאן לחזור כעת. אני לא יודע מה נעשה".
משפחת תורג'מן לא יודעת אם תשוב מתישהו לביתה. "המדינה שלנו טובה ואנשיה טובים אבל הממשלה שלנו רופסת וחסרת יכולות להחלטה", אמר אב המשפחה. "עם ההסכם הקיקיוני שהיא עובדת עליו לא יישאר פה אפילו תושב אחד על הגדר. שיפסיקו לאיים ולדבר ויתחילו לפעול כדי להשיב את הביטחון. היישובים והבתים שלנו נמחקים ובממשלה ובצבא מספרים שהרחיקו את חיזבאללה. אי-אפשר להמשיך ככה".
מאוחר יותר, לקראת חצות, טילים נורו מכיוון סוריה לעבר רמת הגולן. המועצה האזורית הגולן מסרה כי שני טילים נורו לעבר שטח פתוח בדרום הרמה, והדי הפיצוצים נשמעו באזור היישוב רמת מגשימים. צה"ל הגיב בירי למקורות האש בסוריה, שם דווח על הפצצות ישראליות בעיר נווה, באזור הכפרי המערבי של דרעא, לכיוון הגולן.

5 צפייה בגלריה
קריית שמונה
קריית שמונה
קריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
המטחים הכבדים לצפון, שהציגו שוב את המציאות הביטחונית המעורערת במרחב, גררו תגובות זועמות גם מצד ראשי הרשויות בצפון. "יש פה זלזול מוחלט בחיי אדם", האשים משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות. הוא הזכיר כי "תושבינו כבר שבעה חודשים פליטים בארצם. חלק מהם כבר איבדו תקווה ולא יחזרו, העסקים קרסו והם נאנקים תחת נטל החובות שהולך ומצטבר. ערב יום השואה במדינת ישראל ואני קורא לממשלת ישראל לפעול עם תוכנית נחושה וברורה בצפון. אובדן האמון, אי-הוודאות ותחושת חוסר הביטחון, הם עוד שלב באי-יכולת הציבור להכיל".
ניסן זאבי, מייסד לובי 1701, התייחס לדיווחים על הניסיונות להגיש הסכם מדיני בגבול הצפון, והביע חשש מכך שהממשלה תברח מהכרעה. "המטח הכבד היום הוא רק פרומו למציאות שיביא איתו עוד הסכם דיפלומטי חסר שיניים מול חיזבאללה", התריע זאבי. לדבריו, "ממשלת ישראל מאבדת הלכה למעשה את הצפון. תושבי הצפון נתנו למדינה קרדיט של שבעה חודשים - וכעת שעון החול האזרחי אזל. הניסיונות להגיע להסכם מול חיזבאללה הם תעודת עניות לממשלה, שלא הפיקה עדיין את לקחי 7 באוקטובר. הגיע הזמן לשנות את המציאות הביטחונית, אחרת הצפון יינטש סופית".
גבי נעמן, ראש המועצה המקומית שלומי, הוסיף כי "מי שחשב שניתן להגיע להסדרים עם חיזבאללה טועה ומטעה. צה"ל חייב להיכנס לפעולה משמעותית ולהרחיק אותם. אנחנו לא יכולים לנהל מו"מ של עורכי דין מול הרוצחים הללו. יש לדבר איתם בשפה שלהם ולהרחיק אותם מהגדר, ויפה שעה אחת קודם".
ראש המועצה האזורית מעלה יוסף, שמעון גואטה, פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו, ואמר כי "הגיע הזמן לעשות מעשה. התושבים שלנו חייבים שקט, והוא יגיע רק לאחר שצה"ל ירחיק בכוח את מחבלי חיזבאללה מהגדר".