דובר בארגון הטליבאן הבהיר שארגון הטרור האיסלאמיסטי, שהכריז שלשום (יום ג') על הקמת ממשלה חדשה באפגניסטן, מעוניין לכונן יחסים עם מדינות רבות – אך לא עם ישראל.
"כמובן שאנחנו לא רוצים שום יחסים עם ישראל", אמר סוהיל שאהין, אחד מדוברי הטליבאן, בראיון לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק". בראיון שהעניק שלשום ל"ספוטניק" הוסיף שאהין: "אנחנו מעוניינים ביחסים עם מדינות אחרות, וישראל לא נמצאת בין המדינות האלה. אנחנו רוצים יחסים עם כל המדינות האזוריות, המדינות השכנות והמדינות האסייתיות".

3 צפייה בגלריה
אפגניסטן קאבול אנשי טליבאן בתוך ארמון ה נשיאות אחרי ה השתלטות
אפגניסטן קאבול אנשי טליבאן בתוך ארמון ה נשיאות אחרי ה השתלטות
אנשי טליבאן בארמון הנשיאות בקאבול אחרי כיבוש העיר באמצע אוגוסט
(צילום: AP)
בראיון אמר שאהין שממשל הטליבאן מוכן לכונן יחסים עם וושינגטון – במידה והיחסים יועילו לשני הצדדים: "אם אמריקה רוצה שיהיו לנו יחסים שישרתו את האינטרסים של שתי המדינות ושל שני העמים, ואם הם רוצים להשתתף בבנייתה המחודשת של אפגניסטן – הם מוזמנים".
הטליבאן הכריז על הקמת ממשלת שריעה אחרי שהשלים את השתלטותו על אפגניסטן - ויותר משבוע אחרי שאחרון החיילים האמריקנים עזב את המדינה אחרי 20 שנות מלחמה.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. הטליבאן: "אם אמריקה רוצה להשתתף בבנייתה המחודשת של אפגניסטן - היא מוזמנת"
(צילום: AP)
הממשלה החדשה מורכבת כצפוי מגברים בלבד, אולם בניגוד להכרזותיו של ארגון הטרור ולפיהן יהיו בה נציגים מכלל המגזרים בחברה האפגנית, מי שמונו לעמדות הכוח מגיעים כמעט כולם מהמעגל הפנימי והבכיר ביותר בטליבאן – ולפחות אחד מהם הוא טרוריסט שאחראי לפיגועים קשים ולחטיפות של אמריקנים. הרכב הממשלה יכול להקשות על הארגון לזכות בהכרה הבינלאומית שלה הוא מייחל. הטליבאן מנסה להציג את עצמו כמתון מכפי שהיה כשעלה לראשונה לשלטון ב-1996.
3 צפייה בגלריה
לוחמי טליבאן מאבטחים הפגנה של נשים נגד הארגון ונגד פקיסטן ב קאבול אפגניסטן
לוחמי טליבאן מאבטחים הפגנה של נשים נגד הארגון ונגד פקיסטן ב קאבול אפגניסטן
לוחמי טליבאן מאבטחים הפגנה של נשים בקאבול
(צילום: EPA)
מי שהוכרז כראש הממשלה של "האמירות האיסלאמית של אפגניסטן", השם החדש שהעניק הטליבאן למדינה, הוא מולה (תואר דת איסלאמי) מוחמד חסן אחונד, שכיהן בתפקידים בכירים גם בתקופתו הקודמת של הטליבאן בשלטון, בין 1996 ל-2001. הוא כיהן אז כשר החוץ וכסגן ראש הממשלה, עד אשר הארגון סולק מהשלטון על ידי האמריקנים, שפלשו למדינה בעקבות פיגועי 11 בספטמבר והחסות שהעניק אז הטליבאן לאל-קאעידה ולמנהיגו, אוסמה בן-לאדן.
אף שאחונד ינהיג כעת את הממשלה בקאבול, הוא לא יהיה הגורם הבכיר ביותר באפגניסטן: איש הדת הייבתוללה אחונדזאדה הוא המנהיג העליון של הטליבאן, אך ייתכן מאוד שהוא יישאר בצללים ולא ברור מה יהיה תפקידו. מאז עלייתו מחדש של הטליבאן לשלטון שמר אחונדזאדה על שתיקה, עד עכשיו: בהודעה נדירה שפרסם אמש הוא בירך על מה שתיאר כשחרורה של אפגניסטן משלטון זר, והבהיר כי הטליבאן יאכוף באדיקות את חוקי השריעה, ההלכה האיסלאמית – אותה הארגון מפרש באופן קיצוני ביותר. "בעתיד, כל תחומי הממשל והחיים ינוהלו על פי חוקי השריעה הקדושה", מסר אחונדזאדה. הוא טען כי הטליבאן מחויב לחוק הבינלאומי, לאמנות שחתמה בעבר ממשלת אפגניסטן ולהתחייבויות אחרות שסיפקה – אך רק כל עוד אלה אינם מנוגדים לחוקי השריעה.