תקרית ימית חריגה: חברת האבטחה הימית אמבריי דיווחה לפני הצהריים (שבת) כי מכלית מסחרית בעלת קשרים ישראליים ששטה מול חופיה המערביים של הודו הותקפה על-ידי כלי טיס בלתי מאויש. לפי הפנטגון, הכטב"ם שוגר מאיראן - לראשונה במלחמה.
לפי הדיווח, פיצוץ אירע במכלית Chem Pluto ושריפה פרצה עליה, אך היא כובתה ואין נפגעים בקרב אנשי הצוות. "התקרית נופלת תחת איום הכטב"מים האיראני", אמרו באמבריי על התקיפה הכי רחוקה מהים האדום מתחילת המלחמה.

המכלית המדוברת נושאת דגל ליבריה, ועליה מוצרים כימיים. לפי נתוני סוכנות פעולות הסחר הימי של בריטניה (UKMTO) היא הותקפה כ-200 קילומטרים דרומית-מערבית לווראבאל שבהודו. "דווח על נזק מסוים לגוף המכלית ונמסר שכמות מסוימת של מים חדרה אליה", נכתב בהודעה. לפי דיווחים בהודו, הנזק שנגרם למכלית משפיע על תפקודה.
על פי הדיווחים, המכלית נשאה נפט גולמי מנמל בסעודיה לעבר למנגלפורו שבהודו, והיו עליה 20 אנשי צוות הודים. נמסר כי כלִי שיט של חיל הים ההודי נמצא בדרכו אליה. כלֵי שיט העוברים באזור נקראו לנקוט זהירות ולדווח על אירועים חשודים אם הם נתקלים בכאלה.
4 צפייה בגלריה
דיווח על מתקפה כטב"ם נגד ספינה סמוך לחופי הודו
דיווח על מתקפה כטב"ם נגד ספינה סמוך לחופי הודו
מפת מיקום התקרית שפרסם ה-UKMTO
4 צפייה בגלריה
ספינה של משמר החופים של הודו ICGS Vikram שנשלחה לסייע לספינת סוחר שהותקפה ליד חופי הודו
ספינה של משמר החופים של הודו ICGS Vikram שנשלחה לסייע לספינת סוחר שהותקפה ליד חופי הודו
ספינה של משמר החופים של הודו ICGS Vikram שנשלחה לסייע למכלית
4 צפייה בגלריה
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
לוחמים חות'ים צועדים בצנעא עם דגלי פלסטין
תומכי החות'ים בצנעא צועדים לאות תמיכה בעזה
(צילום: רויטרס)
החשודים המיידיים במתקפה נגד המכלית, כמו בכל המתקפות שאירעו בדרום הים האדום בשבועות האחרונים, הם החות'ים מתימן, בעלי בריתה של איראן ששולטים בצנעא ובאזורים נרחבים סביבה. אחרי שהחודש הכריזו כי הם מטילים מצור ימי על ישראל וימנעו מעבר ספינות העושות דרכן אליה בים האדום, השבוע הכריזה ארה"ב רשמית על הקמת כוח רב-לאומי להדיפת האיום החות'י מאזור הים הזה, אבל החות'ים הבהירו כי הם אינם נרתעים - והמשיכו לתקוף.
לפי גורם אמריקני רשמי, בחודש שעבר כבר נפגעה ספינת משא ישראלית במתקפה שלפי החשד בוצעה על-ידי מל"טים של משמרות המהפכה של איראן באוקיינוס ההודי.
אמש הצהיר הבית הלבן כי בניגוד להכחשותיה, איראן "מעורבת עמוקות" בתכנון המתקפות של החות'ים נגד כלי השיט המסחריים בים האדום. לפי וושינגטון, המודיעין של איראן מאפשר למורדים החות'ים לבצע את המתקפות. "אין לנו שום סיבה להאמין שאיראן מנסה להניא את החות'ים מההתנהגות חסרת האחריות הזו", אמרה אדריאן ווטסון, מדוברות המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן. היא ציינה כי הסיוע לחות'ים במתקפות בים האדום עולה בקנה אחד עם התמיכה הממושכת של איראן בחות'ים, והעובדה שהיא מעודדת אותם לבצע פעולות שיערערו את היציבות באזור.
אתמול דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי ספינת ריגול איראנית שמשמשת למעקב ומוצבת בים האדום מעבירה מודיעין בזמן אמת לחות'ים בתימן, מה שמאפשר להם לתקוף את הספינות באזור. בדיווח נטען גם כי ארה"ב ביקשה מישראל לאפשר לכוחות האמריקניים להגיב למתקפות החות'ים - ולא לעשות זאת בעצמה - כדי להימנע מהרחבת העימות שמתנהל עם חמאס וחיזבאללה.
4 צפייה בגלריה
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
הח'ותים על הספינה "גלקסי לידר" ליד חופי תימן
גיברלטר על הכוונת? איש המורדים החות'ים
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
בינתיים איים הבוקר מפקד התיאום של משמרות המהפכה, מוחמד רזא נקדי, כי גם הים התיכון ייסגר אם ארה"ב ובעלות בריתה ימשיכו לבצע "פשעים", כדבריו, בעזה. "שיצפו לסגירת הים התיכון, מצר גיברלטר ונתיבי שיט נוספים", צוטט המפקד בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים". לא ברור כיצד בכוונתה של איראן לממש את האיום הזה בהתחשב בעובדה שאין לה גישה ישירה לים התיכון. עם זאת נקדי דיבר על "עלייתם של כוחות התנגדות חדשים": "אתמול המפרץ הפרסי ומצרי הורמוז הפכו לסיוט עבורם, והיום הם לכודים בים האדום", אמר. לעת עתה הארגונים היחידים שנתמכים על-ידי איראן לשפת הים התיכון הם חיזבאללה בלבנון ומיליציות בסוריה.
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר הבוקר: "על מדינות האסלאם למנוע הגעה של נפט ודברים נוספים לישראל, שמונעת מאזרחי עזה מים. עמי האיסלאם צריכים לדרוש מהמשטרים שלהם להפסיק את הסיוע לישראל ולנתק את הקשרים איתה. אם הם לא יכולים לנתק את הקשר איתה באופן קבוע, אז שינתקו זמנית".
פורסם לראשונה: 12:14, 23.12.23