גורם מדיני בכיר האשים הערב (שישי) כי הממשלה הקודמת בראשות נפתלי בנט ולפיד היא האחראית להתקרבות שחלה בין איראן לסעודיה. "בזמן של האופוזיציה התחילו המגעים – והתקיימו מגעים הדוקים. תשאלו אותם, למה זה קרה בזמן שלהם? זה התחיל בזמן שלהם כי הייתה תחושה של חולשה אמריקנית וישראלית. חולשה מערבית וישראלית מביאה להתקרבות לאיראן, ועוצמה ישראלית ואמריקנית מרחיקה התקרבות לאיראן", אמר הגורם המדיני הבכיר בתדרוך לכתבים ברומא.
2 צפייה בגלריה
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
 מוחמד בן סלמאן, עלי חמינאי
מוחמד בן סלמאן וחמינאי. "הייתה תחושת חולשה אמריקנית וישראלית"
(צילום: AP, EPA)
הגורם הזכיר את דבריו של ראש האופוזיציה יאיר לפיד למתווך האמריקני עמוס הוכשטיין בהסכם עם לבנון. "לא סתם לפיד אמר את מה שאמר (יסלחו לך שהרסת את היחסים עם סעודיה – א"א). צריך להבין למה זה קרה, ומתי זה קרה. זה החל לפני שנה – בסבב של חמישה מפגשים, כולל הגעת בכירים סעודים לאיראן ובכירים איראנים לסעודיה. זה התחיל במידה רבה כתוצאה מתחושה שלהם שעמדת המערב כלפי איראן חלשה".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו עומד מאחורי הדברים, והוסיף כי כי "מדובר באמירות הזויות. בתקופת הממשלה שלנו נחתם עם סעודיה הסכם התעופה, ההסכם הבטחוני המשולש עם סעודיה ומצרים, והסכם הטיסות הישירות בחאג'. בתקופתנו הנשיא ביידן המריא ישירות מנתב"ג לסעודיה כדי להמשיך לקדם את היחסים. כל זה נעצר בחריקת בלמים כשהוקמה פה הממשלה הקיצונית בתולדות המדינה ולסעודים התברר שנתניהו חלש והאמריקאים הפסיקו להקשיב לו. המשפט שנאמר להוכשטיין היה בדיחה שנאמרה בהקשר אחר לגמרי וכל הנוכחים צחקו. כנראה היין האיטלקי טשטש את זכרונו של מר נתניהו".
הגורם המדיני הבכיר ציין גם את מתקפת הרחפנים והטילים על מתקני הנפט של ארמקו בסעודיה שהתרחשה בספטמבר 2019, ימים שבהם עמד בראשות הממשלה בנימין נתניהו, ולצד זאת את המתקפות האיראניות על איחוד האמירויות בשנה שעברה. "גם העמדה הישראלית לא הייתה מספיק חזקה באותה עת", הוא אמר.
כשנשאל על השלכות ההתקרבות בין איראן לסעודיה על היחסים עם ישראל והאפשרות לנורמליזציה עם ריאד, אמר הגורם הבכיר: "אני לא יכול לדבר על דברים רבים שקורים מתחת לפני השטח. המגעים עם מדינות באזור מאוד תכופים ורצופים. זה לא משנה את תמונת היסוד שלנו. משנה העובדה שהסעודים לפחות באירועים שהתחילו לפני שנה הרגישו מאוד חשופים וביקשו איזון. אני מניח שככל שהעמדה המערבית תהיה יותר חזקה וברור שיש איום צבאי אמין על איראן – כך אני חושב שהקשר או היחסים בין איראן לסעודיה יהיו פחות משמעותיים".
2 צפייה בגלריה
שריפה תקיפה תאגיד נפט aramco ארמקו סעודיה
שריפה תקיפה תאגיד נפט aramco ארמקו סעודיה
המתקפה האיראנית בסעודיה, 2019. "העמדה הישראלית לא הייתה חזקה מספיק באותה עת"
(צילום: רויטרס)
לדבריו, "מה שיקבע זה לא הקשר הפורמלי של יחסים דיפלומטיים אלא מה העוצמה והנחישות שסעודיה מזהה בצד המערבי, ובראש ובראשונה הצד האמריקני והישראלי. ככל שיזהו נחישות גדולה יותר - הדבר יביא לכך שהמדיניות המעשית של סעודיה תלך בכיוון שאנו מדברים עליו. העמדות של ארה"ב וישראל יותר קובעות כאן מאשר הצעד הזה". הגורם הוסיף כי "חשוב לגבש כל הזמן את העמדה התקיפה נגד איראן - גם בארה"ב וגם מול אירופה. זה חשוב בפני עצמו, אבל המדיניות הישראלית לפעול למנוע את התחמשותה של איראן לא תלויה בתמיכה של אף אחד".
הגורם הבכיר נשאל גם למה ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, ואם יש קשר למהפכה המשפטית. "תשאלו את האמריקנים. יש מספר סיבות", אמר.

"היו 8 שבועות לאופוזיציה. למה הם לא באו?"

הגורם המדיני הבכיר סיפר גם על פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש ממשלת איטליה גורג'ה מלוני. במרכז השיחה עמד הנושא האיראני, אף שהשניים לא הזכירו אותו במילה בהצהרותיהם בסיום הפגישה. מלבד זאת, גם העברת השגרירות האיטלקית לירושלים עלתה בשיחה. נתניהו העלה את חיזוק העמדה האוהדת של איטליה כלפי ישראל באיחוד האירופי, שם ישראל לא זוכה לאהדה יתרה.
הגורם הבכיר אמר כי חשוב לבצר לא רק עמדה תקיפה של איטליה נגד איראן, אלא גם נגד אלה שתוקפים את ישראל באיחוד האירופי. "יש כאן תחילתה של ידידות נפלאה", הוא אמר. נתניהו ומלוני סיכמו בפגישה כי בעוד כמה חודשים יתקיים בישראל מפגש בין הממשלות ואנשי עסקים של שתי המדינות.

במהלך הפגישה, לדברי הגורם, לא עלה כלל נושא המהפכה המשפטית – וכך גם בפגישת אנשי העסקים האיטלקים עם נתניהו. הוא אמר כי ישראל הציעה לסייע לאיטליה בפתרון משבר המים, והציעה לרומא להשתלב גם בפרויקט לבניית המטרו. מלבד זאת, עלה גם נושא ייצוא הגז הישראלי לאיטליה ודרכה לאירופה, וגם שילוב של חברת הגז האיטלקית ENI בחיפושי גז נוספים בישראל.
כשנשאל על המגעים לפשרה סביב המהפכה המשפטית, אמר הגורם המדיני הבכיר כי "ראש הממשלה קורא להידברות אבל עד לרגע זה לא נתקלים בשום תשובה, אפילו לא פסיק, אפילו לא הבהרה מצד האופוזיציה, שיגידו מוכנים לזה. אבל לא מוכנים לזה". על נאום הנשיא הרצוג, שקרא לעצור את מתווה החקיקה הנוכחי וכינה אותו דורסני, אמר: "נשיא המדינה הביע את דעתו כבר בהתחלה. אני מקווה שתימצא הדרך להגיע להבנות רחבות. יש ציבור ענק במדינת ישראל שחושב שהמסגרת הקיימת לא יכולה להימשך, ואי אפשר להתעלם מזה. זה עמוק ואמיתי, ובכל השוואה בינלאומית הדבר הזה מתבקש".
לדברי הגורם הבכיר, "אלה שמובילים היום את האופוזיציה - לפיד, גדעון סער וכהנא, דיברו ביתר תקיפות על הדבר הזה. הצורך הזה אמיתי. אי אפשר שלא להזכיר את המועקה והחששות של ציבור ענק בישראל שחושב שהמערכת המשפטית דורשת איזון ותיקון. צריך לזכור שיש שני צדדים למשוואה וצד אחד זכה בבחירות. היו להם שמונה שבועות. למה הם לא באים? הם לא באו והציגו חקיקה יום אחד בכנסת. על ההסכם עם לבנון לא היו מוכנים להביא את זה לכנסת. למה הם לא הפסיקו את ההסכם הזה שאושר כלאחר יד? זכותו של הנשיא לדעתו. ציבור ענק חושב שיש פה בעיה הפוכה, שיש פה מבנה דורסני ולא דמוקרטי. צריך לאזן בין שני הדברים האלה".
עוד ציין הגורם הבכיר לגבי האפשרות של הגעה לפשרה כי "יש עדיין אפשרות שנגיע לפתרון. יש לראש הממשלה מחשבות מאוד נוקבות. סרבנות צריכה להיות מושלכת לפח. זה מסכן את הקיום של הצבא ואם אתה מסכן את הצבא אתה מסכן את קיום המדינה, זה דבר שאסור שיהיה. אנו מאמינים בדמוקרטיה וזכויות הפרט אבל פוגעים בזכויות הפרט של רבבות וחוסמים צירים. קובעים תקדימים שבהכרח נפגוש אותם בהמשך – תפגוש אותם בצבא, בצבא הסדיר, במחאות פוליטיות אחרות. לא נראה לך דבר מסוים ואז אתה עושה דברים שמסכנים את המדינה יותר?".

"בנט ולפיד נסעו במחירים יקרים יותר"

הגורם הבכיר התייחס גם לעובדה שראש הממשלה ורעייתו יוצאים לביקורים בחו"ל דווקא בסופי שבוע – פריז, רומא ובקרוב גם בלונדון. "אם תשוו את המשלחות של ראש הממשלה נתניהו ללפיד ובנט – הן בדיוק חצי מכמות האנשים שיש כאן. היה ביטול טיסה לוועידת האקלים בשארם, שעלתה למשלם המיסים 750 אלף שקל. לא אנחנו קובעים את לוחות הזמנים. בלתי אפשרי לצאת ביום שני, שלישי ורביעי כי צריכים אותנו בכנסת ואז הם נותנים לנו זמנים. הם (בנט ולפיד) נסעו הרבה יותר, במחירים יותר יקרים. ראש הממשלה נוסע למנהיגים באירופה כדי לחזק את העמדה מול איראן ולא לתת לה להיחלש. יש גם פגישות נוספות – לפגישה עם אנשי העסקים תהיה משמעות גדולה מאוד למדינת ישראל".
הגורם המדיני הבכיר טען גם כי להפגנות נגד המהפכה המשפטית יש מימון מגורמי חוץ. על האמירות הבעייתיות של שרים בממשלה (קרעי ודיסטל) על המחאה אמר הגורם: "צריך לשאול מהיכן בא עיקר הכסף, מה זה החפ"ק ומי מארגן ולמה מארגן. הכסף שמשלמים למפגינים. הרבה אנשים תמימים. האמירות האלה היו נגד אלה שמעודדים חסימת כבישים וסרבנות".
הגורם המדיני הבכיר התייחס גם לאמירותיו של בנו של ראש הממשלה, יאיר נתניהו, שכינה את המפגינים טרוריסטים וטען למרד של הקצונה הבכירה במשטרה. "הגיע הזמן שתבינו שיאיר נתניהו הוא אדם פרטי שעבר את גיל 30. הוא מביע את דעתו. ראש הממשלה מאוד אוהב אותו ולא תמיד מסכים למה שאומר בלשון המעטה. יש לו את החיים שלו ואלה הדעות שלו".
לגבי הגעתו של ראש הממשלה ורעייתו לנתב"ג במסוק אמר הגורם המדיני הבכיר: "הם לא הצליחו לפגוע בראש הממשלה ובפעילות הממשלה, אבל הצליחו לפגוע בהרבה מאוד אזרחים".
פורסם לראשונה: 18:59, 10.03.23