מזכר סודי שהרחיב את שיתוף הפעולה המודיעיני עם ישראל אחרי 7 באוקטובר הוביל להגברת החשש בוושינגטון שהמידע מסייע גם לפעולות שבהן נהרגים אזרחים. כך אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" גורמים המעורים בנושא.
"צריך לוודא ששיתוף הפעולה המודיעיני שלנו עולה בקנה אחד עם הערכים והאינטרסים הביטחוניים-לאומיים שלנו", אמר חבר בית הנבחרים של ארה"ב, ג'ייסון קרואו, בריאיון לעיתון האמריקני. לדברי קרואו, מהמפלגה הדמוקרטית, הוא נפגש עם גורם צבאי ישראלי וגורמי מודיעין אמריקנים, ואמר שיש "סתירות די גדולות" בחישוב של שני הצדדים באשר לאובדן חיי האזרחים בעזה.
2 צפייה בגלריה
ילד ילדים בין הריסות אחרי תקיפה הפצצה של ישראל במחנה אל-מראזי במרכז רצועת עזה
ילד ילדים בין הריסות אחרי תקיפה הפצצה של ישראל במחנה אל-מראזי במרכז רצועת עזה
הרס במרכז הרצועה. חשש בארה"ב שהמידע המודיעיני מסייע בפעולות שבהן נהרגים אזרחים
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
לפי הכתבה, שיתוף הפעולה המודיעיני עם ישראל מתנהל תחת מזכר סודי שהבית הלבן הוציא זמן קצר לאחר מתקפת חמאס לפני כמעט חצי שנה, ותוקן כמה ימים לאחר מכן. בערך באותו זמן הרחיבה ארה"ב את איסוף המודיעין שלה על עזה, לאחר שבשנים האחרונות הסתמכה במידה רבה על ישראל כדי לעקוב אחרי הרצועה.
בתחילת המלחמה, כך דווח מפי גורמים הבקיאים בנושא, קהילת המודיעין האמריקנית ניסחה קווים מנחים לשיתוף מודיעין עם מקבילתה מישראל, אך הבכירים בבית הלבן היו אלה שבסופו של דבר קבעו אם התרחשה הפרה כלשהי.
עוד דווח כי סוכנויות הביון של ארה"ב אוספות מקרים של הפרות אפשריות של "חוקי המלחמה" על ידי שני הצדדים, כחלק מדוח דו-שבועי שכותרתו "סיכום פעולות פסולות בעזה", המתאר אירועים ספציפיים ומגמות הקשורות ללחימה.
2 צפייה בגלריה
כטב"ם של צה"ל בשמי רפיח
כטב"ם של צה"ל בשמי רפיח
כטב"ם של צה"ל בשמי רפיח. גם האמריקנים מעבירים עדכוני וידאו חי מרחפנים
(צילום: AFP)
לפי הגורמים, התמיכה של סוכנויות הריגול האמריקניות בישראל נועדה בעיקר בסיוע לאיתור מנהיגי הזרוע הצבאית של חמאס, מציאת החטופים ומעקב אחר גבולות ישראל.
ארה"ב חולקת עם ישראל את מה שמכונה מודיעין גולמי, כגון עדכוני וידאו בשידור חי מרחפנים לאיסוף מודיעין מעל עזה. ארה"ב, כך נכתב, אינה חולקת מידע מודיעיני המיועד במיוחד לפעולות תקיפה קרקעיות או אוויריות במערכה הצבאית של ישראל בעזה.
"שיתוף המודיעין שלנו מתמקד במאמצי שחזור בני הערובה ובמניעת פלישות עתידיות לישראל. זה כולל מעקב אחר תנועה ליד הגבול", אמר גורם בממשל.
גורמים אמריקנים שמכירים את התזכיר הסודי מ-7 אוקטובר אמרו כי ישראל נדרשת להבטיח שלא ייעשה שימוש במודיעין האמריקני בדרכים הגורמות לאבדות אזרחיות בלתי מקובלות, או לנזק לתשתיות אזרחיות.