היערכות המשטרה לקראת ביקור הנשיא ביידן בישראל
(צילום: דוברות המשטרה )

16 אלף שוטרים ולוחמי מג"ב, סגירת נתיבים בכביש 1 בין תל אביב לירושלים וגם בכביש 6: המשטרה השלימה את ההכנות לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בישראל. "מדובר באירוע אבטחה ברמת מורכבות גבוהה", אמר תת-ניצב מוריס חן, ראש מנהלת מבצע אבטחת שיירת הנשיא האמריקני שייקרא "מגן כחול 3". בפתח הכתבה - תיעוד מיוחד של תרגול מודל ליווי ואבטחת השיירה.
כוחות משטרה גדולים ולוחמי משמר הגבול יסתייעו במתנדבים שיתפרסו בצירים שונים החל מיום רביעי בצהריים על מנת לאבטח, לשמור על הסדר הציבורי ולהכווין את התנועה במהלך הביקור שצפוי להימשך עד יום שישי.
3 צפייה בגלריה
תרגולת מערך ליווי השיירה הנשיאותית לקראת הגעת הנשיא ביידן
תרגולת מערך ליווי השיירה הנשיאותית לקראת הגעת הנשיא ביידן
תרגולת מערך ליווי השיירה הנשיאותית לקראת הגעת הנשיא ביידן
(צילום: דוברות המשטרה )
כביש 1 ייסגר הרמטית ממחלף שפירים ועד למחלף סחרוב בשני מסלולי הנסיעה ביום רביעי מהשעה 15:00 עד השעה 17:00. במקביל, הגישה לכביש 6 תיסגר באותן שעות ממחלף בן שמן עד מחלף נשרים. התנועה תופנה לכבישים 44, 444 ו-443. המשטרה ממליצה לנהגים לא להיכנס לכביש 6 מחשש לפקקי תנועה שילכו ויתארכו. כביש 1 וכביש 6 יהיו סגורים באותם קטעים גם ביום שישי, בעת ששיירת הנשיא האמריקני תעשה את דרכה במסוק מהביקור בשטחי הרשות הפלסטינית לנמל התעופה בן גוריון.
במקביל למערך האבטחה של המשטרה, צה"ל יתגבר את האבטחה ביהודה ושומרון ומול עזה מחשש להפרות סדר וירי רקטות לעבר ישראל. "במנהלת המבצע לוקחים חלק המשטרה, שב"כ, צה"ל, מד"א, כיבוי אש ומשרדי ממשלה שנוגעים לביקור", אמר תנ"צ חן. "ההנחיה של המפכ"ל בהקשר של צירי תנועה סגורים היא לפגוע כמה שפחות בציבור הנהגים. כביש 1 יהיה סגור סטרילית, כולל סריקות לאורך ציר הנסיעה".
אבטחת השיירה של ביידן תיעשה גם בעת ביקורו המתוכנן בטקס הפתיחה של המכביה באצטדיון טדי בירושלים וכמובן בעת המקומות הנוספים שבהם הוא יבקר. במשטרה הדגישו כי הציר המרכזי בירושלים, דרך בגין לשני הכיוונים, יישאר פתוח במהלך כל הביקור. "אנחנו משולבים עם מערך האבטחה האמריקני, ואף ביצענו תרגיל משותף לאבטחת מעבר השיירה", אמר תנ"צ חן.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AFP)
המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי קיים הבוקר דיון אישור תוכניות והערכת מצב לקראת ביקור הנשיא. במסגרת הדיון הוצגו למפכ"ל היערכות המשטרה לאבטחת הביקור במקומות שבהם ביידן צפוי להיות. עוד הוצגו לשבתאי התרחישים שאליהם נערכת המשטרה, פעילות המשטרה במישור המודיעיני וחלוקת הכוחות המבצעיים ופעילותם במהלך הביקור.
שבתאי אמר בדיון: "זהו מבצע לאומי וביקור אסטרטגי שמובילה משטרת ישראל עם למעלה מ-16 אלף שוטרים ולוחמים ביבשה, באוויר ובים, ולצידה שותפים כל ארגוני הביטחון בישראל. בימים שבהם ישהה נשיא ארה"ב בישראל, יפעל מרבית הכוח המבצעי לאבטחת הביקור. לצד הביקור אנו נעשה הכול כדי לאפשר את שגרת חייהם של אזרחי ישראל, תוך מתן מענה יעיל ומהיר ככל שניתן לכל אירוע ולכל קריאה".
במשטרה ציינו עוד כי בכל מהלך ביקורו של ביידן בישראל חל איסור מוחלט להעלאת כלי טיס (לרבות רחפנים) למרחב האווירי של נמל התעופה בן גוריון וירושלים.
בתוך כך, האמריקנים ביקשו הבוקר לבטל את ביקורו של ביידן בבסיס פלמחים. לפיכך מסתמן כי כל המערכות שביידן היה אמור לצפות בהן בבסיס חיל האוויר יובאו לנתב"ג. ביידן יצפה בכמה ממערכות ההגנה האוויריות ובכללן מערכת הלייזר ליירוט כטב"מים ורקטות, כיפת ברזל ושרביט קסמים. מנתב"ג הוא יטוס במסוק ישירות לביקורו ביד ושם בירושלים. גורם ישראלי בכיר שמעורב בתכנון הביקור ציין כי האמריקנים רצו לקצר לוחות זמנים.
3 צפייה בגלריה
מתחם הבידוק בנתב"ג
מתחם הבידוק בנתב"ג
שינויים גם בנתב"ג
(צילום: AFP)
רשות שדות התעופה הודיעה על שינויים בהמראות מישראל בעקבות הגעתו של הנשיא האמריקני. במסגרת ההיערכות, כל הטיסות הבינלאומיות שיוצאות מטרמינל 1 יועתקו החל מיום רביעי בשעה 01:00 אחר חצות לטרמינל 3. הטיסות הפנים-ארציות ייצאו מטרמינל 1 ללא כל שינוי.
החל מיום חמישי ב-01:00 אחר חצות, תחזור הפעילות בטרמינל 1 לטיסות הבינלאומיות בטיסות הלואו-קוסט. טרמינל 1 ייסגר שוב לטיסות בינלאומיות ביום חמישי בחצות - והטיסות יועתקו לטרמינל 3. החל מיום שלישי ועד יום שישי אחר הצהריים, מועד עזיבת פמליית הנשיא האמריקני, הנוסעים הנוחתים בטיסות הפנים-ארציות ייצאו מטרמינל 3. הפעילות הבינלאומית של טיסות הלואו-קוסט תוחזר לטרמינל 1 החל מיום ראשון בשעה 01:00 אחר חצות.