בטהרן התייחסו הבוקר (יום ב') לראשונה לכינונה של הממשלה החדשה בישראל, בראשותו של נפתלי בנט. במשרד החוץ האיראני אמרו, בדברים שצוטטו בסוכנות הידיעות הממלכתית ISNA, כי ה"מדיניות הישראלית לא תשתנה עם הממשלה החדשה". דובר משרד החוץ האיראני סעיד חטיבזאדה התייחס במרומז גם לתום 12 שנות שלטונו של בנימין נתניהו, ואמר כי "אויביה של איראן נעלמו, ואיראן החזקה עדיין כאן".
2 צפייה בגלריה
בנט ומנהיגה העליון של איראן חמינאי
בנט ומנהיגה העליון של איראן חמינאי
בנט ומנהיגה העליון של איראן חמינאי
(צילום: gettyimages, AFP)

הדברים הללו מגיעים לאחר שאתמול, בנאום שבו הציג בכנסת את ממשלת הרוטציה שלו עם יאיר לפיד, הבהיר בנט כי בכוונתו להמשיך בקו שאותו הוביל נתניהו נגד איראן, והצהיר כי הממשלה החדשה מתנגדת נחרצות לחידושו של הסכם הגרעין מול איראן.
"הממשלה מתחילה את דרכה כשהאיום המשמעותי ביותר על ישראל - פרויקט הגרעין האיראני - מגיע לנקודה קריטית", אמר בנט בנאום הבכורה שלו אמש. "המזרח התיכון עוד לא התאושש מההסכם הראשון שצייד את איראן במיליוני דולרים וגם בלגיטימציה. חידושו של הסכם הגרעין עם איראן הוא טעות שתיתן שוב לגיטימציה לאחד המשטרים האפלים והאלימים בעולם. ישראל לא תאפשר לאיראן להצטייד בנשק גרעיני. ישראל אינה צד להסכם והיא תמשיך לשמור על חופש פעולה מלא".
בנט הבהיר בנאומו כי אין בכוונתו להיכנס לעימות פומבי מול הממשל האמריקני בראשות ג'ו ביידן, החותר לחידוש הסכם הגרעין מול איראן, שממנו פרש ב-2018 הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. "אנחנו מעריכים מאוד את תמיכתה היציבה של ארה"ב, ידידתנו הגדולה ביותר. הממשלה שלנו תעשה מאמץ להעמיק ולטפח את היחסים עם ידידנו בשתי המפלגות. אם יהיו מחלוקות, ננהל אותן מתוך אמון בסיסי וכבוד הדדי".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
בנט בשיחת הטלפון הראשונה עם ביידן, אמש. ארה"ב תתייעץ עם ישראל גם בסוגיות הנוגעות לאיראן
(צילום: אריאל זנדברג)

שעה קלה לאחר השבעתו, זכה בנט לשיחת טלפון ראשונה מהנשיא ביידן. בהודעת הבית הלבן נמסר שבשיחה שלח ביידן "ברכות חמות" לבנט על כניסתו לתפקיד, וכי השניים סיכמו שהצוותים שלהם יקיימו התייעצויות "על כל הנושאים הקשורים לביטחון האזור - כולל איראן".
גם שר הביטחון בני גנץ, שהמשיך בתפקיד בממשלה החדשה, התייחס בנאומו אתמול בכנסת לאיום הנשקף מאיראן. הוא תקף את יו"ר האופוזיציה החדש נתניהו, שבנאומו שלו בכנסת השתלח בבנט וטען כי לא ידע להתמודד עם האיום האיראני. נתניהו אמר גם כי בטהרן "חוגגים" את מינויו לראש הממשלה. גנץ הבהיר כי הממשלה החדשה תתנגד להסכם "רע" או "רעוע" בין ארה"ב והמעצמות לאיראן, אך הוסיף כי הדבר ייעשה "בפורום המתאים ובאמצעים הנכונים ולא מעל בימת הכנסת".
גנץ הדגיש עוד כי ידאג לכך "שלישראל תהיה את האופציה הצבאית להגן על עצמה". שר הביטחון שלח גם מסר לאויביה של ישראל בצל חילופי השלטון: "כיוון שכבר בימים הקרובים נידרש למספר פעולות, המסר שנשדר לאויבינו הוא קריטי. כל אתגור של ישראל ייענה בעוצמה בזמן ובמקום שנוח לישראל - ואני מציע למי שבונה תוכניות להחזיר אותן למגירה".