כ-3 מיליארד שקלים שילם משרד ראש הממשלה לספקים ונותני שירותים בין 2017 ל-2020. לצד הוצאות הכרחיות לתפקוד שוטף של המשרד ישנם סעיפים שמעלים תהיות. כתבה שנייה בחשיפת הוצאות משרד ראש הממשלה בנימין נתניהו, בשיתוף "שומרים".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד
בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד
נתניהו. הוצאות משרד ראש הממשלה בתקופתו נחשפות
(צילום: אלכס קולומויסקי)

26 מיליון שקלים להנצחת גנדי, 50 אלף לאשכול

אחד הסעיפים שחריג בהיקפו הוא "הנצחת זכרו של רחבעם זאבי". 26 מיליון שקלים אושרו, ללא מכרז, לטובת התקשרויות עם ספקים שונים כמו בית ספר שדה כפר עציון, אוניברסיטת אריאל והמועצה המקומית קריית ארבע.
עד כמה חריג הסכום שאושר להנצחת זאבי יכולות ללמד הקצבות אחרות של המשרד להנצחת אישים בולטים בהיסטוריה של מדינת ישראל. כך למשל, מרכז פרס קיבל 100 אלף שקלים ואילו להנצחתו של ראש הממשלה לוי אשכול אושרו 50 אלף שקלים בלבד, שהוענקו כפרס למחקר אקדמי.
6 צפייה בגלריה
תמונתו של זאבי בכנסת. מיליוני שקלים אושרו להנצחתו
תמונתו של זאבי בכנסת. מיליוני שקלים אושרו להנצחתו
תמונתו של זאבי בכנסת. מיליוני שקלים אושרו להנצחתו
(צילום: גיל יוחנן)
חוזה המדינה בנימין זאב הרצל אמנם קיבל יותר מפרס ואשכול, אך גם הוא משתרך הרחק מאחורי גנדי עם כמה סעיפים תקציביים שהסתכמו בכ-4.8 מיליון שקלים לאורך התקופה.
התקשרות אחת להנצחת גנדי בולטת במיוחד. בספטמבר 2019 אושרו למועצה האזורית שומרון 23.5 מיליון שקלים לפרויקט שצריך להתבצע עד ספטמבר 2022. מתוך הסעיף המדובר הועברו למועצה רק חלק מזערי מהתקציב – 277 אלף שקלים. בנוסף אושרו למועצה כ-600 אלף שקלים נוספים להנצחת זאבי דרך סעיפים אחרים.
עבור איזה פרויקט אושרו המיליונים? לא ברור, אבל החלטת ממשלה בנושא מספקת רמז. בשנת 2017 התקבלה החלטת ממשלה שלפיה יוקם במועצה האזורית שומרון מיזם תיירותי, חינוכי ותרבותי על שמו של זאבי. לפי ההחלטה, את הכספים למיזם אמורים היו להעביר משרדי הביטחון, התיירות, העלייה והקליטה, החינוך, האוצר, החקלאות והמשרד לשוויון חברתי.
ההחלטה קבעה עוד כי ממועד פתיחת האתר יוקצו למועצה האזורית 3.5 מיליון שקלים בשנה למשך חמש שנים, לצורך ניהול ותפעול המיזם, זאת בנוסף למיליונים שיועדו להקמתו. "משרד האוצר יפתח תקנה תקציבית ייעודית במשרד ראש הממשלה שאליה יאוגמו התקציבים האמורים", נכתב בהחלטה. עלות המיזם בכללותו הוערכה בכ-43 מיליון שקלים.
"איפה קראת שיש מיזם תיירותי-חינוכי אצלנו? אני לא חושבת שיש משהו פעיל כרגע. אני גם לא מכירה מרכז מבקרים של רחבעם זאבי"
חלפו כמעט ארבע שנים מהחלטת הממשלה, הזמנת עבודה נפתחה, חלק קטן מהכספים הועברו, אך האם המיזם התיירותי-חינוכי-תרבותי יצא לדרך? "שומרים" פנה למוקד המועצה בניסיון לברר את העניין. "איפה קראת שיש מיזם תיירותי-חינוכי אצלנו?", שאלה המוקדנית. "אני לא חושבת שיש משהו פעיל כרגע. אני גם לא מכירה מרכז מבקרים של רחבעם זאבי". אחרי שפנתה לממונים היא שבה וחזרה שאין דבר כזה.
צריך לציין, יו"ר המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הוא חבר מרכז הליכוד שהקים את אחת מקבוצות המתפקדים הגדולות במפלגה ובעקבות כך מחזיק בהשפעה אדירה על השרים והח"כים של הליכוד. המועצה האזורית שומרון בחרה שלא להגיב.
6 צפייה בגלריה
יוסי דגן ראש מועצה אזורית שומרון
יוסי דגן ראש מועצה אזורית שומרון
דגן. חבר מרכז הליכוד ומחזיק בהשפעה אדירה על השרים והח"כים
(צילום: גור דותן )
ממשרד ראש הממשלה נמסר כי "בהמשך להחלטת הממשלה הוחלט להקים מיזם שבו יתקיימו בין היתר פעילויות חינוכיות תיירותיות ותרבותיות בתחומי ידיעת הארץ ומורשת, שבמסגרתן יונצח זכרו של השר רחבעם זאבי. לצורך הקמת המיזם, ובאישור ועדת הפטור בחשכ"ל (בחשב הכללי – צק"ה), התקשר המשרד עם מועצה אזורית שומרון בסכום זה".

7 מיליון שקלים על חניה, עשרות אלפי שקלים לספורט

סכום גבוה בדו"ח ההתקשרויות, שנחשף לראשונה בפרויקט המשותף של ynet ו"שומרים", הוקדש להוצאות החניה של משרד ראש הממשלה, על שלוחותיו ומחלקותיו השונות. כ-7 מיליון שקלים הוצאו על חניה בין השנים 2017-2020.
איך הגיעו לסכום כזה? בקלות יחסית. כך למשל, עבור לשכתו של שר המודיעין בתל אביב נחתם לאחרונה הסכם עם חברת החניונים "סנטרל פארק" בהיקף של 12 אלף שקלים. בהמשך אושרה התקשרות נוספת עם החברה תחת הסעיף "הזמנת חניות ללשכת שר המודיעין בתל אביב בהיקף של 50 אלף שקלים".
6 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
שר המודיעין לשעבר אלי כהן. שתי התקשרויות בהיקף של עשרות אלפי שקלים בשביל חניה
(צילום: הדר יואביאן )
עבור שירותי החניה לבניין משרד האנרגיה ומיזם ממשל זמין נפתחה הזמנה מול חברת שפיר בהיקף של 266 אלף שקלים. עבור כלל המשרדים והמחלקות שפועלים במשרד ראש הממשלה מומנו חניות בנתב"ג באלפי שקלים לחודש, וסעיפי חניה בהיקף של עשרות אלפי שקלים לשנה כל אחד אושרו בתל אביב, ירושלים, נצרת, הרצליה וערים נוספות ברחבי הארץ.
כ-900 עובדים מועסקים במשרד ראש הממשלה, והם נהנים לא רק מחניה. בין השנים 2017 ל-2020 נעשו כ-50 הזמנות בתחומים שונים הקשורים לכושר בהיקף כולל של יותר ממיליון שקלים, כשהיקף הביצוע אינו ידוע. בין היתר הוקצו 9,000 שקלים עבור אימוני קט-רגל, 3,000 שקלים על נעלי ספורט ו-6,000 שקלים על נעלי ספורט לקבוצת הכדורסל הייצוגית של המשרד.
6 צפייה בגלריה
חדר כושר "אייקון פיטנס" בבאר שבע
חדר כושר "אייקון פיטנס" בבאר שבע
אילוסטרציה. עשרות אלפי שקלים בשנה על הפעלת חדר כושר
(צילום: בראל אפרים)
לפי הדו"ח, שולמו 5,280 שקלים עבור אימון טניס שולחן לנבחרת של המשרד, 9,000 שקלים עבור התקשרות עם מאמנת ריצה וכמה עשרות אלפי שקלים בשנה בגין הפעלת חדר כושר.
במהלך אותה תקופה הוצאו אלפי שקלים נוספים על סדנאות שהועברו לעובדי משרד ראש הממשלה. בשנת 2019 התקשר המשרד עם חברת "תות" של הקואצ'ר אלון גל בסך של 23,400 שקלים. באותה שנה התקשר המשרד עם מאמן אחר שהעביר סדנה בשיטת NLP תמורת כ-47 אלף שקלים.
דו"ח ההוצאות העלה כי מאז 2017 הוציא המשרד מיליוני שקלים עבור ימי גיבוש של עובדי המשרד, מהם יותר מארבעה מיליון וחצי שקלים שולמו לחברת אורטל תיירות ונופש.
ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "כחלק מסל שירותי הרווחה לעובדי המשרד ושלוחותיו (יותר מאלף עובדים) מתקיימות פעילויות במגוון ענפי ספורט לעובדי המשרד, שלוחותיו ואגפיו השונים".

מיליוני שקלים לפרחים וגינון, רבע מיליון למחקרי רשת

הוצאות מעון ראש הממשלה זכו בעבר לאינספור כותרות בשל הוצאות חריגות, כמו אלפי שקלים על גלידה. מאז הסעיפים השונים בהוצאות מעונות ראש הממשלה מעורפלים הרבה יותר, אך עדיין יש כמה סעיפים שניתנים להבנה.
לפי הרשומות, בין ינואר 2017 לינואר 2019 אושרו 63 אלף שקלים לתשלום חשבונות המים בביתה הפרטי של משפחת נתניהו בקיסריה. בפועל שולמו באותה תקופה 50 אלף שקלים, המגלמים סכום ממוצע של כ-2,000 שקלים בחודש. לשם השוואה, בין ינואר 2016 לדצמבר 2018 שולם סכום חודשי זהה עבור חשבון המים של המעון הרשמי בירושלים.
6 צפייה בגלריה
בית משפחת נתניהו בקיסריה
בית משפחת נתניהו בקיסריה
בית משפחת נתניהו בקיסריה. חשבון מים של כאלפיים שקלים בחודש
(צילום: יאיר שגיא )
תשלומי החשמל המפורטים ברשומות לא מציינים אם מדובר במעון הרשמי בבלפור או בבית שבקיסריה, אך עולה מהם כי בין פברואר 2017 לדצמבר 2018 החשבון החודשי הממוצע עמד על כ-12 אלף שקלים.
דו"ח התשלומים חשף גם את עלותו של הרופא האישי של ראש הממשלה, הרמן ברקוביץ', שזכה להזמנת עבודה בהיקף של 192,320 שקלים. ההתקשרות הייתה לפרק זמן של ארבע שנים ואין פירוט של הביצוע בפועל.
הרשומות מציינות גם את הכספים שהוציא משרד ראש הממשלה על גינון ואספקת פרחים. יש לציין כי לא מדובר בתשלומים הקשורים רק למעונות ראש הממשלה, אלא גם לשאר אגפי המשרד, מחלקותיו ויחידות הסמך שלו.
בסעיף הגינון והפרחים מככבת משתלת פולק, שמאז 2017 זכתה להזמנות בהיקף כולל של כ-1.5 מיליון שקלים. פולק אינה המשתלה היחידה. בין השנים 2017-2019 התקשר המשרד גם עם חנות פרחים בירושלים בהיקף של 97.5 אלף שקלים.
ממשרד ראש הממשלה נמסר ביחס להוצאות מעונות ראש הממשלה כי הן "מתבצעות בהתאם לחוק חובת המכרזים והוראות החשב הכללי". בנוגע למשתלת פולק נמסר: "הספק נבחר בהליך מכרזי והשירותים שמספקת משתלת פולק הם תחזוקה ושירותי גינון בכלל יחידות הסמך הרבות של המשרד".
סכום נכבד של תקציב, כ-250 אלף שקלים מאז 2017, הוצא עבור הזמנות מחברת באזילה, שלפי הגדרתה עוסקת "במה שאנשים אומרים ברשת". הרובוטים של החברה סורקים בכל רגע נתון מיליוני מקורות בחמש זירות עיקריות – כתבות חדשות, פורומים, בלוגים, טוויטר ורשתות חברתיות נוספות.
"אנחנו עוזרים למותגים ולמשרדי הממשלה להבין מה אומרים עליהם ברשת – או על המותג עצמו, או על עולמות התוכן", נמסר מהחברה, שסירבה לפרט אודות הנושאים שנתבקשו לבדוק בהתקשרות עם משרד ראש הממשלה. "על הכל מהכל. על מה אומרים עליהם, מה אומרים על הנושאים שעליהם הם אמונים ומה אומרים על השרים".