יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה ייפתח הערב (שלישי) רשמית, ומדינת ישראל תתייחד עם זכרם של 24,068 בניה ובנותיה שנפלו במערכות ישראל ו-4,216 אזרחים שנספו בפעולות איבה, מימי ראשית הציונות ועד היום.
השנה נוספו 56 חללים למניין הנופלים, ועוד 84 נכים שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו כחללים. כמו כן, מיום הזיכרון האחרון ועד היום נהרגו 33 אזרחים בפעולות איבה, וארבעה נוספים נפטרו מפצעיהם ונוספו לרשימת החללים. המאבטח ויאצ'סלב (דניאל) גולב, שנרצח באריאל בשבוע שעבר, טרם הוסף למניין הנופלים הרשמי. כמדי שנה, היום ב-20:00 תישמע בכל רחבי הארץ צפירת זיכרון בת דקה ולאחריה יחל הטקס המרכזי ברחבת הכותל בירושלים במעמד נשיא המדינה והרמטכ"ל.
2 צפייה בגלריה
טקס ערב יום הזיכרון
טקס ערב יום הזיכרון
טקס יום הזיכרון ברחבת הכותל
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
אינפו אירועי יום הזיכרון
אינפו אירועי יום הזיכרון
אירועי יום הזיכרון היום ומחר
מחר ב-11:00 תישמע צפירת זיכרון במשך שתי דקות, ואחריה יחלו טקסי הזיכרון הממלכתיים ב-52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ. הטקס המרכזי יתקיים בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים, כשמיד לאחר הצפירה יחלוף מעל ההיכל מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר. טקס האזכרה הממלכתי לחללי פעולות האיבה יתקיים ב-13:00 בהר הרצל ברחבת האנדרטה לחללי פעולות האיבה.
מחר ב-9:00 בוקר ברחבת המוסדות הלאומיים בירושלים יתקיים טקס גם לזכר היהודים שנרצחו בפיגועי טרור ואנטישמיות בעולם - השנה בהשתתפות משפחות שכולות שחולצו לאחרונה מאוקראינה, אשר יקיריהם שירתו כחיילים בודדים בצה״ל ונפלו במהלך שירותם.
המשטרה הודיעה אתמול כי השלימה את היערכותה לימי הזיכרון והעצמאות. "הציבור מתבקש להיות ערני, יש הרבה מאוד התרעות", אמרה ראש אגף המבצעים, ניצב סיגל בר-צבי. "תהיה פריסה רחבה. בנוסף ניתן דגש ונתגבר את כוחות השיטור בערים המעורבות".
הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי הוציא אתמול פקודת יום ליום הזיכרון. בפתח דבריו הוא סיפר על החלל הראשון של דגניה, משה ברסקי, שנרצח ב-1913,ואמר כי "היום הזה מאט את קצב השגרה ומפנה זמן לכל אזרחי המדינה לעצור ולחשוב על הנופלים ועל משפחותיהם, לעצור ולהתייחד עם הכאב העצום שהן נושאות באופן קבוע". הוא הוסיף: "זהו כאב שאינו נח ואינו מניח, כאב צורב ומעיק, המכביד על רגעי אושר ומעיב על כל שמחה. אבל גם הוא, עם כל אכזריותו, מזכיר לכולנו שהוא אות לחירות, לעצמאות ולביטחון שיש כאן לאזרחי המדינה".