2 צפייה בגלריה
ראש עיריית כפר קאסם עורך דין עאדל בדיר
ראש עיריית כפר קאסם עורך דין עאדל בדיר
"אמרו לי - תוך 48 שעות נבטל את חוק קמיניץ". ראש העיר כפר קאסם עאדל בדיר
ראש העיר כפר קאסם עאדל בדיר לקח אותי לסיבוב במכונית. הנהג מוביל אותנו במעלה העיר. אנחנו עוברים ליד לשכתו המרווחת של ח"כ וליד טאהא. בחוץ ממתינים העיתונאים, על הכביש; בפנים מכונסת מועצת השורא. בטלוויזיה מדווחים על מתח שיא, אבל בדיר, איש מפתח ברע"מ, כבר יודע שהם יחליטו להישאר בקואליציה.
כשאנחנו מגיעים בחזרה לבניין העירייה, בחניה, אני שואל אותו על הפעם הבאה. מה יקרה אם הממשלה תיפול תוך כמה חודשים. האם הפעם רע"מ צריכה ללכת עם נתניהו והימין, כפי שרצה מנסור עבאס בתחילה, בסיבוב הקודם? "לא הייתי ממליץ ללכת עם נתניהו", משיב ראש העיר בזהירות, "כי הממשלה הזו, ההרכב הזה, אפשר לחוש שהם עושים מאמץ. אצל נתניהו הבעיה הייתה שהוא מבטיח ולא מקיים".
יש לו דוגמה. הוא מספר שיומיים לפני שיאיר לפיד הודיע לנשיא כי עלה בידו להרכיב את הממשלה בראשות בנט, הוא קיבל טלפון ממקורבו ושליחו למשימות מיוחדות של נתניהו, נתן אשל. "והוא אומר לי", מספר ראש העיר כפר קאסם, "שכל מה שהם מבקשים הוא שנמשוך עוד 48 שעות. שהממשלה לא תקום. זהו. ואם נעשה את זה – הם מבטלים לגמרי בהצבעה בכנסת את חוק קמיניץ".

חוק קמיניץ הוא כינוי לתיקון לחוק התכנון והבנייה שהחמיר מאוד את האכיפה והענישה על עבירות בנייה. בציבור הערבי הוא נתפס כמהלך ברוטלי, פצע מדמם לאור היעדר עתודות קרקע לבנייה ברשויות הלא יהודיות. בדיר אומר שרע"מ קיבלה הצעה מפורשת בעניין. "אשל אומר לי - תקשיב, ראש הממשלה נמצא על הקו. הוא מפעיל רמקול. את האמת? אני לא יודע אם נתניהו היה שם. הוא לא דיבר איתי. אבל אני שומע אנשים. והוא אומר לי - חכו 48 שעות ואתם מקבלים את ביטול החוק. לא בכנסת הבאה. בכנסת הזו".
ראש העיר לא ידע מה לעשות, כי השיחה הייתה לא הגיונית בעליל. "אמרתי לנתן אשל: אם יש לכם 61 לביטול חוק קמיניץ, למה אתם לא מקימים ממשלה? הרי זה פותר לכם את כל הבעיות - תקימו ממשלה. ואם אין לכם 61, איך אתה מבטיח לי?". זה נשמע לו הזוי.
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
בניגוד לבנט ולפיד, לא היו לו את הידיים בכנסת. ראש האופוזיציה בנימין נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
התקשרתי לנתן אשל. הוא הכחיש בפניי מכל וכל, ואמר שלא היו דברים מעולם, שלא שוחח עם עאדל בדיר, שלא הציע לו כל הצעה ערב הקמת הממשלה. אחרי השיחה נזכרתי שכבר ב-2019 סיפר מנסור עבאס כי ניהל שיחות עם נתן אשל, בין היתר על ביטול חוק קמיניץ. בנובמבר 2020 האשים בצלאל סמוטריץ' את נתניהו בדיל עם יו"ר רע"מ עבאס לביטול החוק, ואמר שביבי עתיד "למכור את הציונות בעד נזיד עדשים".
אתמול יו"ר האופוזיציה נתניהו שוב ושוב נזף ב"ממשלת הכניעה והחולשה" שמוחזקת "כבת ערובה בידי מועצת השורא". לפי סיפור המעשה של ראש העיר בדיר, ושאר הידיעות שפורסמו, נראה שיו"ר הליכוד התחנן אף הוא להיות "בן ערובה" של מועצת השורא. רק שלביבי, בניגוד לבנט ולפיד, לא היו את הידיים בכנסת. זה הכול.
הכתבה המלאה תתפרסם מחר במוסף לשבת של "ידיעות אחרונות"