הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דיווחה היום (ג') שאיראן העלתה את קצב ייצור האורניום המועשר לרמה של עד 60% - רמה הקרובה מאוד לזו שנדרשת עבור נשק גרעיני.
2 צפייה בגלריה
מתקן העשרת האורניום בנתנז
מתקן העשרת האורניום בנתנז
מתקן העשרת האורניום בנתנז
(צילום: AP)
העלאת קצב ייצור האורניום המועשר לרמה גבוהה הגיעה אחרי שבעדכון בחודש ספטמבר הודיעה סבא"א כי טהרן האטה משמעותית את הקצב. לפי הפרסומים בספטמבר ההאטה הייתה חלק מניסיון להגיע להבנות עם ארה"ב ולהפחית את המתיחות עמה. דיפלומטים רבים העריכו כי ההאטה הייתה תוצאה של השיחות החשאיות בין הצדדים, שהובילו לשחרורם של אמריקנים מהכלא האיראני.
בספטמבר אמר דיפלומט בכיר לסוכנות הידיעות רויטרס כי בקצב שבו איראן מייצרת אורניום מועשר לרמה של עד 60% היא מייצרת 3 ק"ג מדי חודש, לעומת קצב ייצור של 9 ק"ג בחודשים קודמים. בעדכון האחרון של סבא"א היא ציינה כי מסוף חודש נובמבר איראן הגדילה את הקצב, ושהרפובליקה האיסלאמית שוב מייצרת מדי חודש 9 ק"ג במתקני העשרת האורניום בפורדו ובנתנז.
2 צפייה בגלריה
מתקן גרעיני פורדו
מתקן גרעיני פורדו
מתקן ההעשרה השני של איראן, בפורדו
(צילום: AFP)
כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא אמנם צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%, אך מדעני גרעין מסבירים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20% פירוש הדבר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90% – וכי הגדלת רמת ההעשרה מ-60% ל-90% מהירה יחסית.

"כמות שמספיקה לשלוש פצצות אטום"

טהרן מתעקשת שלתוכנית הגרעין שלה אין שימוש צבאי, אך המומחים מדגישים כי לרמת העשרה גבוהה שכזו אין שימוש אזרחי. כורים גרעיניים, למשל, מסתפקים ברמת העשרה של 3% עד 5% בלבד.
בדו"ח בחודש מאי העריכה סבא"א שלאיראן יש מספיק חומר מועשר ברמה של 60% על מנת לפתח שתי פצצות אטום, אם תבחר להעשיר אותו לרמה של 90%. כעת מעריכה הסוכנות שהחומר המועשר של איראן ברמה של 60% יכול להספיק לייצור שלוש פצצות (אם ההעשרה תימשך).