גורמים צבאיים ישראליים הודו כי תקיפת השיירה האיראנית בגבול סוריה-עיראק בוצעה על ידי ישראל. כך דווח אתמול (שישי) בעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" היוצא בלונדון. לפי הדיווח השיירה נשאה אמל"ח ותחמושת, ולא רק דלק כפי שאיראן טוענת. אותם גורמים טענו בפני העיתון כי "לאחר שאיראן ספגה תקיפות קשות שוהבילו להשמדה של שיירות אמל"ח במספר שדות תעופה סוריים, במיוחד בנמל התעופה הבינלאומי של דמשק, הם חזרו להעביר ציוד בציר היבשתי".
לדברי הגורמים הישראליים, "איראן ניסתה להסוות את אמצעי הלחימה באמצעות שימוש בשיירה אזרחית בתקווה שזה יחמוק מעיני המודיעין הישראלי". ההנחה בישראל, לפי הגורמים, היא שהמשטר הסורי ביקש להפסיק את משלוחי הנשק כי "התקיפות הישראליות פגעו ברוב התעשיות הצבאיות הסוריות, אולם איראן מתעקשת להמשיך לשלוח ראשי קרב של טילים לתעשיות שלה בסוריה ולבנון, כדי להבטיח את המשך ייצור הטילים ושיפור דיוקם".
1 צפייה בגלריה
המקום בו התבצעה התקיפה המיוחסת לאמריקאים בגבול סוריה- עיראק
המקום בו התבצעה התקיפה המיוחסת לאמריקאים בגבול סוריה- עיראק
"איראן ניסתה להסוות אמל"ח בתקווה שזה יחמוק מעיני המודיעין הישראלי"
הם ציינו כי "ישראל מתעקשת לשלוח מסרים ברורים לכל השחקנים על אדמת סוריה שלא תאפשר העברת נשק בשום צורה". עם זאת, בצבא לפי הדיווח נזהרים לבצע את הפשיטות במערב סוריה, שם נמצא הצבא הרוסי: "ישראל מנסה לבצע את הפשיטות שלה באזורים במזרח סוריה, לפני שתגיע למערב, שם נמצא הצבא הרוסי. היא לוקחת בחשבון שמוסקבה כועסת על ישראל על עמדתה בנוגע למלחמה באוקראינה".
לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מוקדם יותר השבוע, התקיפה התרחשה אחרי שהשיירה חצתה את הגבול מעיראק. בדיווח צוין כי בתקיפה נהרגו לפחות 10 בני אדם, בהם כמה איראנים שמספרם עדיין לא ברור, מידע שהוכחש בסוכנות הידיעות האיראנית "אירנא". גורמים רשמיים בעיראק אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי השיירה הובילה דלק מאיראן ללבנון, אולם לפי האנשים ששוחחו עם העיתון האמריקני - כמה מכלי הרכב בשיירה הובילו תחמושת וטילים בנוסף לדלק.
גורם במשמר הגבול העיראקי אמר ל"וול סטריט ג'ורנל" כי התקיפה התרחשה באזור העיירה אל-בוכמאל - שנחשב למסדרון הנשק היבשתי שמחבר בין איראן לסוריה ולבנון ולים התיכון. התקיפה אירעה לאחר ש-10 משאיות חצו לשטח סוריה. שתיים מהמשאיות הושמדו, ו-12 נוספות נותרו במעבר הגבול "אל-קאים" בין סוריה לעיראק. דובר מטעם הצבא האמריקני מסר לעיתון כי ארה"ב אינה אחראית לתקיפה.
על פי דיווחים שונים, באזור אירעו בשנים האחרונות שורה של תקיפות נגד שיירות המזוהות עם איראן או עם המיליציות הפרו-איראניות ונגד בסיסים סמוכים. חלק מהתקיפות יוחסו על פי פרסומים זרים לישראל, וחלק יוחסו גם לארה"ב. ערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל מיאדין" דיווח לאחר התקיפה האחרונה גם הוא כי היא בוצעה אחרי שהמשאיות חצו את הגבול והיו על אדמה סורית, וגורמים טענו בפניו שישראל היא שביצעה את התקיפה. גם ברשת "אל ערבייה" דווח כי יעד המשלוח היה לבנון.