נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר המשפטים יריב לוין החליטו על הפעלת מתווה חנינות מיוחד עבור בעלי חובות בגין קנסות, לרבות בתחום התכנון והבנייה, אשר נקלעו למצב כלכלי קשה על רקע המלחמה ומתקשים לשלם את חובותיהם.
2 צפייה בגלריה
 הרצוג ולוין
 הרצוג ולוין
הרצוג ולוין
(צילום: EPA, אלכס קולומויסקי)
הכותרת
בלי אבו מאזן, עם פקידי הרשות | היום שאחרי המלחמה על פי לפיד
22:17
במסגרת המתווה יוענקו הקלות בקנסות עבור לוחמים בסדיר ובמילואים בצה"ל ובכוחות הביטחון, משפחות שכולות ומשפחות החטופים, וכן עבור משפחות מפונים ומי שביתם נפגע במלחמה - אשר נקלעו למצוקה כלכלית בשל המלחמה.
על פי ההודעה, "המתווה נולד מתוך ההבנה כי מאז פרוץ המלחמה, רבים מתושבי המדינה מתמודדים עם קשיי תעסוקה ופרנסה וזאת בנוסף למחירים הקשים שגובה המלחמה מאזרחי המדינה בחזית ובעורף. המתווה אינו מונע הגשת בקשות שלא על פי המתווה המיוחד, כך שכל מי שנקלע למצוקה כלכלית יוכל לפנות בבקשה להקלה על פי הכללים הרגילים בבקשות חנינה".
המתווה המיוחד צפוי להכיל גם הקשר ייחודי של תחום הבנייה, וקושי בתשלום קנסות שהוטלו. החלק הזה במתווה גובש על רקע פניות שעלו בביקורי הנשיא אצל משפחות שכולות בעדה הדרוזית ובחברה הבדואית, ופניות נוספות לשר המשפטים, ועל רקע פנייתו של מנהיגה הרוחני של העדה הדרוזית השייח מואפק טריף לנשיא המדינה, אשר התייחסו לקושי של בנות ובני העדה הלוחמים במערכה להתמודד עם תשלום קנסות כבדים בעת הזאת.
2 צפייה בגלריה
שייח מואפק טריף במירוץ הנחת הבנים הדרוזים
שייח מואפק טריף במירוץ הנחת הבנים הדרוזים
שייח מואפק טריף
(צילום: אביהו שפירא)
"הימים הללו הם ימים קשים", נמסר מטעם הנשיא הרצוג. "האבל, היגון והטלטלה אותם אנחנו עוברים מאז מתקפת הטרור הברברית של מפלצות חמאס והשלכות המערכה שהיא כפתה עלינו, נמהלים בנחישות, בעוצמה הלאומית ובאמונה בצדקת הדרך.
"הסטנדרטים שהעם הזה מציב בעת הזאת הם דמיוניים, ועל המדינה ומוסדותיה לעמוד בהם במלוא מובן המילה. השקת מתווה החנינות החדש נשענת בין היתר בדיוק על יסודות אלה של סולידריות בשעתנו הקשה. מוסד החנינה היווה מאז ומעולם דרך לשקף את ערכי החברה וצרכיה, ולנהוג לפנים משורת הדין, באופן חוץ-משפטי, עם אלה הזקוקים לכך. הושטת היד הזו היא נצרכת והכרחית תמיד, ובימים ייחודיים, דוגמת מלחמה, על אחת כמה וכמה. מתווה החנינה המושק כיום הוא היבט אחד של הושטת יד מצד החברה והמדינה, ואני תקווה כי עוד ועוד זרועות של המדינה יפעלו ברוח הזו".
שר המשפטים יריב לוין: "מתווה החנינות הוא היבט נוסף לאחדות ולסולידריות החברתית אשר כה נחוצות לנו כעם בימים אלה. המתווה מוקיר תודה למשרתים, לחללי ולפצועי צה״ל, ולנרצחי ונפגעי הטבח, ומוכיח את המחויבות של המדינה ללוחמי צה"ל".