המערכת הגשומה "כרמל" שכבר חלפה לה חוללה לא מעט נזק, אך אזורים בעלי תשתיות לקויות ומוזנחות סבלו כמובן הרבה יותר מהגשם הרב שהמטירה. כך גם במזרח ירושלים, שם מתלוננים תושבים כבר שנים ארוכות על התשתיות הלקויות בשכונות שמעבר לגדר ההפרדה.
עדות בולטת לכך הגיעה לפני ימים אחדים, כאשר הגשם התחזק: מדרכה וקטע בכביש ברחוב אל-עומרי בשכונת כפר עקב קרסו, ובלב השכונה נפער תהום של ממש. הסיבה לכך הייתה כנראה הגשמים, אך גם עבודות בנייה שמבוצעות בסמוך.
6 צפייה בגלריה
תיעוד מקריסת רחוב בכפר עקב ירושלים
תיעוד מקריסת רחוב בכפר עקב ירושלים
הרחוב שקרס בכפר עקב, במזרח ירושלים. "חיים בחלקה ששכחו אותה"
יותר מ-100 אלף תושבים חיים בשכונות שמעבר לגדר בירושלים, שלצד כפר עקב כוללות את ראס חמיס, ראס שחאדה, שכונת השלום, שועפאט, סמיר אמיס ואלמטר. "אנחנו כבר לא יודעים למי לפנות, התשתיות קורסות, אנשים ישנים בלי חשמל מחשש שהמים יגיעו אליו", אמר בשיחה עם ynet מוניר זריר, יו"ר הוועדה הציבורית בשכונות שמעבר לגדר. "ירושלים עוד לא חולקה למה יש איפה ואיפה בשכונות העיר אנחנו חלק מירושלים".
זריר מוסיף שכבר פנה לכל הגורמים בעירייה עוד מהשנה שעברה, לאחר שגם בחורף שעבר נגרמו שם הצפות ונחשפו ליקויים בתשתיות. "אני מרגיש שאנחנו נמצאים בחלקה שכולם שכחו אותה, במיוחד עיריית ירושלים. היחס הזה לא מגיע לנו, ואנחנו עוד משלמים ארנונה ומהווים חלק בלתי נפרד מהעיר. אני לא מבין למה מחכים שהשכונות שלנו יקרסו ושיהיה אסון".
בעקבות קריסת המדרכה בכפר עקב פנתה האגודה לזכויות האזרח במכתב דחוף לעיריית ירושלים ובו התריעה כי מדובר ב"מפגע בטיחותי חמור" שמסכן את הבתים שנמצאים בסמוך. "עוברי אורח נאלצים בלית ברירה לעבור בחלקו הצר והלא יציב של הרחוב שטרם קרס – אך על פי מראה הדברים עשוי לקרוס גם הוא, בפרט בהשפעת הגשמים הכבדים שיורדים בימים האחרונים", הוסיפו בארגון.
6 צפייה בגלריה
תיעוד מקריסת רחוב בכפר עקב ירושלים
תיעוד מקריסת רחוב בכפר עקב ירושלים
התשתיות המוזנחות קורסות. פגעי מזג האוויר בכפר עקב
6 צפייה בגלריה
תיעוד מקריסת רחוב בכפר עקב ירושלים
תיעוד מקריסת רחוב בכפר עקב ירושלים
לכלוך באזור הקריסה
6 צפייה בגלריה
הצפות במזרח ירושלים; סופת כרמל היום הרביעי
הצפות במזרח ירושלים; סופת כרמל היום הרביעי
הצפות ביום רביעי בכפר עקב
האדריכלית שרי קרוניש, מנהלת מחלקת ירושלים המזרחית בעמותת "במקום – מתכננים למען זכויות תכנון", אמרה: "כל שנה מחדש מזג האוויר החורפי מדגיש עד כמה התשתיות במזרח ירושלים, ומעבר לחומה במיוחד, רעועות ולא מטופלות. גם במקומות שיש תכנון, שאינו ראוי, וגם במקומות ללא תכנון בכלל, תת ההשקעה הציבורית בפיתוח בשכונות הפלסטיניות בירושלים מוביל לנזקים רבים. יש לשפר את רמת התכנון העירוני ובמקביל את ההשקעות הציבוריות בתשתיות, במיוחד בתחום הניקוז, על מנת לאפשר רמת חיים תקינה ומינימלית גם בשכונות אלה".
עיריית ירושלים מסרה בתגובה כי "האירוע טופל" על ידה. לדבריה, "מהנדס מטעם המחלקה למבנים מסוכנים שהגיע למקום הנחה את הקבלן העובד שם על ביצוע עבודות התמיכה הנדרשות". בעירייה טענו כי "כרגע אין סכנה במקום", וצירפו תמונות מהזירה שלדבריהם מראות כי "בוצעו התמיכות הנדרשות". עוד נמסר, בנוגע לבעיית הניקוז, כי "העירייה פועלת בשיתוף חברת הגיחון לטיפולה. בימים אלה מתבצעת עבודה רחבת היקף בכל מערך הניקוז והביוב בשכונה".
תקרית קשה נוספת בשכונות במזרח ירושלים התרחשה בינואר בשנה שעברה. ילד בן 7, קייס אבו רמילה משכונת בית חנינא, אותר אז בתוך בור מלא מים אחרי כמה שעות שבהן נעדר מביתו. הוא פונה לבית חולים, אך שם נקבע מותו.