בג"ץ דחה על הסף עתירה נוספת שהוגשה לפני כמה ימים, שביקשה להוציא את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות. מדובר בעתירה שהגישו בין היתר משה בוגי יעלון ודן חלוץ, הרמטכ"לים לשעבר, חברת הכנסת נעמה לזימי, סופי ברזון מקאי ששרדה את הטבח בקיבוץ בארי ועוד כמה אנשים.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: לע"מ)
העתירה לבג"ץ הוגשה נגד ראש הממשלה, הממשלה והיועצת המשפטית לממשלה בטענה לניגוד עניינים של נתניהו, ניגוד עניינים הפוגע בביטחון המדינה. בין הנימוקים לבקשה: "העדפת ענייניו האישיים על פני אלה הביטחוניים-ציבוריים במלחמה ומצבו הבריאותי הלא ברור".
העותרים ביקשו צו על תנאי המורה למדינה לבוא ולהסביר מדוע לא ייקבע כי נבצר מנתניהו להמשיך ולכהן בתפקידו. או לחילופין להורות למדינה להסביר מדוע לא תערוך היועצת המשפטית לממשלה חוות דעת בעניין נבצרות ראש הממשלה לכהן בתפקידו, תנחה את הממשלה כיצד לפעול לצורך בירור השאלה האם אכן נבצר ממנו להמשיך לכהן בתפקיד או תפעל למינוי מיידי של ממלא מקום; מדוע לא ייקבע שעל ראש הממשלה למסור לציבור הצהרת בריאות מלאה; ומדוע לא ייקבע כי יש לנסח נוהל מסודר המבהיר מה יהיה תוכנה של הצהרת הבריאות שעל ראש הממשלה למסור לציבור מדי שנה.
3 צפייה בגלריה
סופי ברזון־מקאי מבארי
סופי ברזון־מקאי מבארי
אחת העותרות, סופי ברזון מקאי מבארי
(צילום: הרצל יוסף)
השופט דוד מינץ דחה את העתירה כאמור על הסף והסביר: "ראשית, כפי שנקבע לא אחת, בטרם הגשת עתירה לבית משפט זה, מוטלת על העותר החובה להקדים פנייה לרשות הרלוונטית, ולתת לה שהות מספקת לצורך בחינת טענותיו ומתן מענה עליהן, והעותרים לא עמדו בחובה זו. פנייתם המקדימה נעשתה רק ביום 7 בינואר, שלושה שבועות בלבד עובר להגשת עתירתם. לא מדובר בשהות מספקת, ודאי לא בהתייחס לסעדים שעניינם מסירת 'הצהרת בריאות מלאה ומפורטת' מצד ראש הממשלה וניסוח 'נוהל מפורט ומסודר המבהיר בצורה מלאה מה יהיה תוכנה של הצהרת הבריאות שעל ראש הממשלה למסור לציבור מדי שנה'".
עוד אמר: "העותרים טוענים כי קיימת דחיפות בהגשת העתירה הנובעת מהמצב הביטחוני השורר במדינה, ברם אין בכך כדי להצדיק סד זמנים דחוק שכזה. אדרבה, דווקא בהינתן המצב הביטחוני, שבו שרויה המדינה וקיומה של מערכה פעילה לנוכח איומי טרור חריגים וקיצוניים, ציפייתם של העותרים לקבל מענה לטענותיהם בכלל ובפרט במסגרת הזמנים הצפופה שהוצבה על ידם, אינה מתקבלת על הדעת".
3 צפייה בגלריה
השופט מינץ. דחה על הסף
השופט מינץ. דחה על הסף
השופט מינץ. דחה על הסף
(צילום: אלכס קולומויסקי)
נימוק נוסף לדבריו: "שנית, כידוע, בית משפט זה לא יידרש לעתירה המאגדת בתוכה שורה של עניינים נפרדים, אף אם הם מעלים נושא בעל אופי דומה: העתירה שלפנינו כורכת בתוכה טענות שונות, ממישורים שונים, הנסובות על תשתית שונה, המבססות סעדים שונים והמופנות כלפי משיבים שונים. כך מועלות בעתירה טענות בנוגע להוצאתו של ראש הממשלה המכהן לנבצרות; לצד טענות הנוגעות למסירת הצהרת בריאות מצדו באופן פרטני; ובנוסף לטענות כלליות בדבר אופן ניסוחה של הצהרת בריאות של ראש ממשלה".
בנוסף כתב השופט כי "בפסק הדין נגד הוצאה לנבצרות הקודם, נקבע כי בשים לב להצהרת ראש הממשלה באותו עניין, לפיה הוא ממלא אחר הסדר ניגוד העניינים, העתירה בעניין זה מיצתה את עצמה. קביעה זו שרירה, קיימת ועומדת בכל הנוגע לחלק ניכר מהתשתית העובדתית הנטענת הנסמכת על אירועים שקדמו לפרוץ מלחמת חרבות ברזל, ואין צריך לומר כי אין מקום לבסס על תשתית זו טענות אשר נדחו זה מכבר".