גורם ביטחוני בישראל אמר הערב (ראשון) כי הוא ממליץ לישראלים שנמצאים באיסטנבול להישאר במלון בעקבות הפיגוע שהתרחש בעיר. "ההמלצה היא כרגע להישאר במלון עד שהדברים מתבהרים ולהקשיב להמלצות ולהנחיות של גורמי הביטחון הטורקים", אמר. "החקירה של הפיגוע נמצאת בעיצומה, כוחות הביטחון הטורקים עושים את המאמצים למצוא את המפגעים". לא דווח על נפגעים ישראלים בפיגוע.
ההמלצות האלו תקפות לישראלים שכבר נמצאים באיסטנבול, אך המועצה לביטחון לאומי הוציאה אזהרת מסע ברמה 3 לטורקיה, שהיא רמה בינונית, ועקב כך ממליצה באופן כללי להימנע מנסיעות שאינן חיוניות למדינה. בנוסף, המל"ל ממליצה לכל הנמצאים במדינות עם אזהרת מסע ברמה 3 על צעדי זהירות רבים. בין המלצות המל"ל: לעדכן קרובי משפחה על המיקום בטיול, להימנע מפרסום מיקום ברשתות החברתיות, להתרחק מהפגנות והתקהלויות, לשמור על ערנות, להסתיר זהות ישראלית, לא לעלות על רכבים לא מזוהים.
8 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
עשרות נפצעו. כוחות ביטחון בזירת הפיצוץ באיסטנבול
(צילום: רויטרס )
למרות אזהרת המסע, כל הדלפקים לטיסות לטורקיה היו מלאים, ולפחות שש טיסות צפויות הערב. ניר ודגנית, זוג ישראלים שטסים לאיסטנבול, סיפרו בשיחה עם ynet, עוד לפני שפורסמו דברי הגורם הביטחוני, כי "הזמנו כבר כרטיסים ושילמנו על בית מלון. שמענו על הפיגוע ואנחנו יודעים שצריכים להיות מאוד זהירים. אנחנו כישראלים למודי ניסיון עם הטרור".
הפיגוע באיסטנבול שבו נהרגו היום שישה בני אדם ונפצעו עוד 81 התבצע באמצעות מטען חבלה, שלפי דיווחים היה בתוך תיק שהונח על ספסל ליד חנות מנגו בשדרות איסתיקלאל. סגן נשיא טורקיה פואט אוקטאי הודיע הערב במסיבת עיתונאים כי "לפי המידע הראשוני שבידינו, פיצוץ המטען בוצע בידי אישה". ערוצי טלוויזיה המזוהים עם האופוזיציה פרסמו תמונה שבה נראית לכאורה האישה שפוצצה את המטען.
נשיא המדינה יצחק הרצוג מסר הערב את "תנחומינו העמוקים לידידינו בטורקיה ולמשפחות הקורבנות". הרצוג ציין כי הוא "מזועזע מהדיווחים על הפיגוע הנתעב באיסטנבול, המכוון נגד אזרחים חפים מפשע. על העולם כולו לעמוד באופן מאוחד ואיתן כנגד הטרור". ראש הממשלה יאיר לפיד ביקש "לשלוח חיזוקים לנשיא תורכיה, רג׳יפ טאיפ ארדואן ולממשל התורכי". לפיד אמר בנוסף כי "נילחם בטרור יחד, ביד קשה, בכל מקום בו הטרור ירים את ראשו".

מהמט אקוס, שעובד במסעדה בשדרות איסתיקלאל, סיפר הערב כי ברגע הפיצוץ אנשים ברחוב קפאו. "כששמעתי את הפיצוץ קפאתי. אנשים הסתכלו אחד על השני ואז התחילו לברוח. מה עוד אפשר לעשות?", הוא אמר. "הקרובים שלי התקשרו אליי. הם ידעו שאני עובד באיסתיקלאל. הרגעתי אותם".
ארדואן הבטיח להעניש את מבצעי הפיגוע. לפני נסיעתו לפסגת ה-G-20 באינדונזיה אמר הנשיא הטורקי כי הרשויות חוקרות מי אחראי לפיצוץ ולהנחת המטען. ארדואן אמר מוקדם יותר כי מדובר ב"מתקפה מתועבת", והבטיח להעניש את מבצעי הפיגוע. ארדואן אמר את הדברים אחרי שבמשך כשעתיים הרשויות סירבו להצהיר שאכן מדובר בפיגוע, וטורקיה מנעה מערוצי הטלוויזיה המקומיים לשדר תמונות מהזירה. סגנו של הנשיא הטורקי הוסיף הערב לדבריו: "אנחנו נמצא את מי שעומד מאחורי המתקפה הזו, גם אם הוא יגיע לצד השני של העולם".
הפיצוץ אירע בשעה 16:13 (שעון איסטנבול), שעה שבה בדרך כלל הרחוב המרכזי עמוס במיוחד. גולשים ברשתות החברתיות דיווחו כי החנויות בשדרות איסתיקלאל - מוקד תיירות, מסחר ובילויים - נסגרו. ההערכה בטורקיה היא שמדובר בפיגוע טרור. טורקיה ואיסטנבול סבלו בעבר משורת פיגועים קשים של דאעש ושל המחתרת הכורדית. ב-2016 התפוצץ מחבל מתאבד בשדרות איסתיקלאל, בפיגוע שבו נהרגו שלושה ישראלים.
8 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
(צילום: רויטרס )
8 צפייה בגלריה
זירת הפיצוץ באיסטנבול
זירת הפיצוץ באיסטנבול
אמבולנסים ממתינים בכיכר תקסים
(צילום: רויטרס )
8 צפייה בגלריה
אמבולנסים ממתינים בכיכר תקסים
אמבולנסים ממתינים בכיכר תקסים
(צילום: רויטרס )
8 צפייה בגלריה
 אנשי משטרה מז"פ
 אנשי משטרה מז"פ
אנשי מז"פ
(צילום: רויטרס )
בישראל הוסר החשש שבין הנפגעים יש ישראלים. בכירים בישראל אמרו כי "ממה שאנו שומעים מהטורקים, באירוע באיסטנבול לא הייתה מעורבות של ישראלים. אנחנו עושים בדיקות אחרונות אבל זה הכיוון". באמצע יוני הזהירו בכירים ישראלים כי יש התראות קונקרטיות לפיגוע איראני נגד ישראלים באיסטנבול - ולכן נדרשת זהירות יתרה לשוהים שם. "ישראלים השוהים בעיר כעת - יש לצאת מאיסטנבול. מי שאין באפשרותו, יש לצמצם פעילות למינימום האפשרי, להסתגר בחדרים, להצניע סממנים ישראליים, ולגלות חשדנות מיוחדת כלפי הצעות כאלה ואחרות", אמרו אז במשרד.
שיר קמחי, אזרחית ישראלית שהייתה באזור הפיצוץ, אמרה אחר הצהריים ל-ynet: "היינו בכיכר טקסים בכניסה לרחוב איסתיקלאל ושמענו בום. חצי דקה אחר כך אנשים נהרו לכיוון שלנו. עמדנו שם להבין מה הסיפור. אחרי כמה דקות אנשים שוב רצו . היו מלא סירנות. יש מלא מסוקים. עכשיו אנחנו סגורים במלון שנמצא מרחק 300 מטר מהכיכר".
ורד ורוני בוסי, תושב פרדסייה שנסעו לאיסטנבול עם קבוצת חברים, סיפרו כי היו בכיכר טקסים הסמוכה כמה דקות לפני הפיגוע. "זה מפחיד מה שקרה. אני רוצה עכשיו לחזור הביתה", אמרה ורד. השניים סיפרו כי החליטו לעזוב את הכיכר וללכת לקניון "במזל ממש". לדבריהם, "היינו סגורים בקניון שעה פשוט לא נתנו לנו לצאת. הזמנו מונית שתיקח אותנו למלון ולקח הרבה זמן עד שהנהג הגיע. ההרגשה בכלל לא נעימה. כולנו נמצאים בפחד. לקחנו חופשה כדי לבלות ובמקום זה קיבלנו פיגוע וטיול של פחד שרק מתגבר וחרדה".