1 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות מג"ב במחנה הפליטים אל עאידה
תיעוד מפעילות מג"ב במחנה הפליטים אל עאידה
יחידת המסתערבים של מג"ב בפעילות מבצעית. אילוסטרציה
(צילום: דוברות המשטרה )
פרשה חמורה, שהייתה עד כה תחת איפול, מביכה מאוד את הפיקוד הבכיר במג"ב: מפקד בכיר ביחידת המסתערבים (ימ"ס) של משמר הגבול נדון ל-16 חודשי מאסר בפועל, לאחר שהורשע בביצוע מעשים מגונים בחיילת צעירה, ששימשה כשוטרת מג”ב בשירות חובה והוצבה ביחידתו כמתעדת מבצעית.
הפרשה חושפת פן מטריד בשאלת מנעד המגע האינטימי הקיים בין לוחמות ללוחמים, במסגרת פעילות מבצעית. במהלך המשפט העידו מטעם ההגנה שתי לוחמות שטענו שהמגע האינטימי בין לוחם ללוחמת בסיטואציות כגון אלה, יכול להיות רחב.
על פי כתב האישום שהוגש נגד המפקד הבכיר, במהלך אוגוסט 2018, בשעה 22:00, הוא הזמין למשרדו את השוטרת הצעירה והסביר לה שהיא מצטרפת אליו לפעילות הדורשת סודיות מוחלטת. הוא אסר עליה לעדכן איש בנושא, לא את מפקדה הישיר ולא את חברותיה לפלוגה. הוא סיפר לה שבמסגרת המשימה יהיה עליה לשחק תפקיד של בת זוג, אך לא סיפר שהוא יהיה אותו בן זוג.
המפקד הסיע אותה במכוניתו ליער סמוך לבסיס שבו שירתו, הורה לה לצאת מהמכונית, נישק אותה ארוכות, נצמד אליה וליטף אותה מעל בגדיה, בין היתר מעל ישבנה וחזה. לאחר מכן נכנס עימה שוב למכונית, הורה לה להשכיב את משענת הכיסא כדי שיוכל "לתצפת" מעליה, והמשיך לנשק אותה וללטף את איבריה המוצנעים. כששבו לבסיס שיבח אותה ואמר לה שתראה למחרת דיווחים בתקשורת אודות פעילותם.
המקרה השני אירע עשרה ימים לאחר מכן. המפקד אסף את השוטרת מביתה, וכשהגיעו ליעד עצר את מכוניתו. כשיצאו מהמכונית הוא החדיר את לשונו לפיה. היא קפצה לאחור, ושאלה אם זה הכרחי שינשק אותה כל פעם. הוא השיב בכעס שזה לצורך פעילות מבצעית ושאם זה מפריע לה, ניתן להחליפה באחרת. בהמשך הוא שוב הצמיד אותה אליו ונישק אותה.
אחרי שהשוטרת הבינה שלא הייתה פעילות מבצעית אמיתית, היא התלוננה נגדו במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) שפתחה בחקירה. בסיום החקירה הוגש נגד המפקד הבכיר כתב אישום לבית משפט השלום בכפר־סבא.
הנאשם כפר באישומים וטען שלא נפל כל פגם במעשיו. הוא אישר שיצא עם השוטרת לשני המקומות, אולם טענתו הייתה: "מדובר היה בתרגולים, על מנת לבחון את התאמתה לשמש בפעילות מבצעית מסוג 'סיפור כיסוי' ביחידה". לדבריו, בתרגול הראשון, ביער, נדרשו להיטמע בשטח ולשם כך עשו סימולציה של זוג אוהבים, ואילו בתרגול השני היא הצטרפה ביוזמתה והוא אישר שהם התנשקו אבל רק לצורך מילוי התפקיד.
במהלך המשפט העלתה נציגת מח”ש, עו”ד נטלי חגי, לדוכן העדים לוחמת שמשרתת שנים רבות ביחידה דומה, ושהשתתפה בעצמה בפעילויות מוסוות רבות. היא שללה לחלוטין מגע אינטימי מהסוג שהשוטרת תיארה בתלונתה. מנגד, שתי לוחמות העידו שהמגע האינטימי בין לוחם ללוחמת בסיטואציות מבצעיות, יכול להיות רחב.
עו''ד נטלי חגי ממח"שעו''ד נטלי חגי ממח"שצילום: יריב כץ
שופט בית משפט השלום בכפר־סבא, מיכאל קרשן, שהתיר את פרסום הפרשה באופן חלקי, החליט להרשיע את המפקד הבכיר בשני מקרים של מעשים מגונים. "הוכח מעבר לכל ספק סביר שהנאשם ביצע במתלוננת מעשים מגונים בשני אירועים, תוך שהוא גורם לה לחשוב, שהיא נוטלת חלק בפעילות מבצעית וכי המעשים שעשה בה נדרשו לשם הגשמת הפעילות", כתב בהכרעת הדין. השופט דחה את טענת הנאשם שלפיה "עשה את מה שעשה כדי לבדוק את כישורי המתלוננת לשמש לוחמת ימ"ס בהסכמתה".
"הנאשם", קבע השופט, "ניצל את תמימותה והתלהבותה של החיילת הצעירה וגרם לה לחשוב שהיא תיטול חלק בפעילות מבצעית מסווגת יחד עמו. בדרך זו הוא יצא איתה לשתי 'פעילויות מבצעיות' שבדה לצורך העניין ובכל אחת מהפעמים הוא ביצע בגופה מעשים מגונים. מעשיו לא היו ספונטניים. הולכת המתלוננת בכחש דרשה תכנון מוקדם, ויצירת תנאים שאפשרו לו לבצע בה את המעשים המיניים, שהיא משוכנעת בתמימותם".
בהחלטתו התייחס השופט גם לנושא המגע בין לוחם ללוחמת במהלך פעילות מבצעית: "מכלל העדויות שנשמעו, המסקנה הבולטת היא שאין כללים מדויקים בנושא, וכי השאלה מה לגיטימי ומה לא, נתונה בעיקר לפתחה של הלוחמת", כתב. "עם זאת", הדגיש השופט, "על דעת כל העדים שהעידו, שליחת יד של לוחם מתחת לבגדים, אינה דבר מקובל, ורוב העדים טענו שרק הלוחמת רשאית להוביל את נושא המגע. והנה, בהתאם לעדות המתלוננת, הנאשם הוא שהוביל את כל האינטראקציה בין הצדדים, והוא לא בחל להכניס את ידו מתחת לבגדיה".
נציגת מח"ש, עו"ד חגי, ביקשה מבית המשפט להטיל על המפקד הבכיר "עונש כבד שיהלום את מעשיו החמורים וירתיע את ציבור לובשי המדים".
מנגד, הסנגורית של המפקד הבכיר, עו"ד ארנת קמרון, הדגישה את "אופיו הטוב" וכן את "העובדה שהקריירה המקצועית המזהירה שלו נגדעה בעקבות ההרשעה: הוא מושעה מהחיל, מקבל 20% מהשכר שלו זכה לפני הגשת כתב האישום ולומד מקצוע אחר לפרנסתו".
עו"ד משה יוחאיעו"ד משה יוחאיצילום: טל שחר
השופט לא התרשם. "קיים קשר הדוק בין מעשיו הפליליים של הנאשם לתפקידו", כתב בגזר הדין ובדצמבר האחרון הטיל על הנאשם 16 חודשי מאסר בפועל וקנס כספי.
בימים אלה, באמצעות עורך הדין משה יוחאי, מערער המפקד הבכיר על הרשעתו ועל חומרת העונש שנגזר עליו.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל רואה בחומרה מעשים מעין אלו שאינם מתיישבים עם הנורמות המצופות משוטר ובוודאי מקצין בחיל. עם הפתיחה בחקירה, בחודש מארס 2018, הוצא השוטר לחופשה כפויה ולאחריה הושעה מעבודתו, בגין החשדות החמורים שהיו תלויים כנגדו. לאחר הרשעתו וגזר דינו, פוטר הקצין מן החיל. משטרת ישראל פועלת ותמשיך לפעול ליצירת סביבת עבודה מוגנת ומכבדת, למניעת פגיעה מינית מכל סוג ולטיפול בלתי מתפשר באירועים דוגמת נשוא הפנייה ככל שמתרחשים".