ניקי היילי, שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ומי שנחשבת לאוהדת ישראל מושבעת, תגיע ביום שני הקרוב לביקור בישראל - שבמסגרתו תסייר ביישובי העוטף והצפון. היילי, שפרשה מהמירוץ לנשיאות ארצות הברית לפני כחודשיים וחצי, הודיעה בנוסף הלילה (בין רביעי לחמישי) כי תצביע לנשיא לשעבר דונלד טראמפ בבחירות שייערכו בחודש נובמבר הקרוב. היילי מתחה ביקורת חריפה על טראמפ בחודשים האחרונים, והודעתה מגיעה זמן קצר לאחר דיווחים על כך שהוא שוקל להציע לה להיות סגניתו.
2 צפייה בגלריה
דרום קרוליינה ארה"ב ניקי היילי הצהרה פרשה מהמרוץ הרפובליקני לנשיאות
דרום קרוליינה ארה"ב ניקי היילי הצהרה פרשה מהמרוץ הרפובליקני לנשיאות
"בנוגע למדיניות חוץ טראמפ לא היה מושלם - אבל ביידן קטסטרופה". ניקי היילי
(צילום: AP Photo/Chris Carlson)
במהלך ביקורה תקיים היילי סיורים בעוטף עזה, ביישובי הדרום והצפון ותיפגש עם בכירים במערכת הפוליטית. ח"כ דני דנון, שכיהן בעבר כשגריר ישראל באו"ם לצידה, ילווה אותה במהלך ביקורה בישראל.
היילי נחשבת לאוהדת ישראל נלהבת. בתקופת כהונתה באו"ם היא שימשה כ"שכפ"ץ" של מדינת ישראל באו"ם. ארה"ב מעולם לא שלחה לארגון שגרירה שנלחמה בצורה כזאת למען מדינת ישראל ונשכבה בשבילה על הגדר - לעיתים תוך סיכון האינטרסים האמריקניים והמוניטין שלה.
במרוצת השנים היא התבטאה לא אחת למען ישראל. בדצמבר האחרון אמרה: "הפלסטינים צריכים ללכת למעבר רפיח ומצרים צריכה להכניס אותם. תמיד אמרתי שצריך לשלוח אותם לקטאר, איראן, טורקיה – אלה מדינות פרו-חמאסיות. במקום שהעולם יבוא בדרישות לישראל, שהוכתה קשות על-ידי המתקפה החמורה ביותר מאז השואה – מדוע אף אחד לא בא בדרישות למדינות אלה?". במאי 2018 אמרה כי התנהגות איראן "מערערת את היציבות באזור".
חודשיים אחר כך אמרה כי "התקשורת הבינלאומית משגיחה על כל צעד שישראל עושה על מנת להגן על עצמה", והוסיפה: "אסור לנו לא לראות את הנזק האמיתי שנגרם לישראל על-ידי הטרור שיוצא מעזה". במרץ של אותה שנה היא תקפה את האו"ם: "לא יכול להיות שארגון עם 193 מדינות יעביר מחצית מהזמן במתקפה על מדינה אחת. הדרישה שלנו היא הדרישה לשלום. ההטייה של האו"ם יצרה אשליה שישראל תיעלם ביום מן הימים". חודש לפני הדגישה: "ארה"ב תמיד תעמוד לצד בנות בריתה כשהן מתמודדות עם פרובוקציות מצד איראן, חיזבאללה או משטר אסד".
2 צפייה בגלריה
ארה"ב דונלד טראמפ ניקי היילי
ארה"ב דונלד טראמפ ניקי היילי
בארה"ב דיווחו: טראמפ שוקל להציע להיילי להיות סגניתו
(צילום: AP Photo, File)
בתוך כך, בהופעה פומבית ראשונה מאז הפרישה מהמירוץ אמרה היילי, ששימשה שגרירת ארה"ב באו"ם תחת טראמפ, כי בכל הקשור למדיניות חוץ טראמפ "לא היה מושלם, אבל הנשיא ביידן היה קטסטרופה. אז אני אצביע לטראמפ". במהלך נאום שנשאה במכון הדסון בוושינגטון הודתה היילי למצביעי הפריימריז הרפובליקניים שהמשיכו לתמוך בה גם לאחר שעזבה את המירוץ, ואמרה כי "יהיה חכם מצד טראמפ להושיט יד למיליוני האנשים שהצביעו עבורי וממשיכים לתמוך בי - ולא להניח שהם פשוט הולכים להצביע לו".
היילי מתחה כאמור ביקורת חריפה על טראמפ, ולפני שהודיעה על פרישתה אמרה כי "אני יודעת שהעם האמריקני לא יצביע עבור פושע מורשע". עוד אמרה במהלך החודשים האחרונים כי "רפובליקנים יודעים איזה אסון טראמפ היה וימשיך להיות, הם פשוט פוחדים להגיד את האמת", ו"טראמפ הוא כל מה שלימדתי את הילדים שלי לא לעשות בגן ילדים".
הנשיא לשעבר מצידו זלזל בהיילי, כינה אותה בכינויים פוגעניים שוב ושוב, גם על רקע גזעני, וקרא לה "מוח ציפור". עם זאת, בשבועות האחרונים הוא הפסיק לחלוטין להזכיר את שמה, וכלי תקשורת אמריקניים דיווחו כי "היא הוצאה מהרשימה השחורה של טראמפ, ששוקל לבקש ממנה להיות סגניתו".
היילי הייתה האחרונה מבין יריביו של טראמפ בפריימריז שנותרה במירוץ. היא לא התקרבה לנצח אותו, אך זכתה באופן קבוע בכ-25 אחוזים מקולות המצביעים. גם אחרי שפרשה, היילי המשיכה להשיג מספרים דומים בפריימריז שעדיין נותרו.
הודעתה של היילי על הפרישה הגיעה בתחילת חודש מרץ, שעות אחרי ה"סופר טיוזדיי", שם רשמה שורת הפסדים נוספים לטראמפ שחיסלו למעשה את סיכוייה במרוץ. מתוך 15 מדינות שבהן התקיימו בחירות מקדימות, טראמפ ניצח ב-14.
אחרי הצהרת הפרישה שלה פנה הנשיא ג'ו ביידן לתומכיה של היילי, וקרא להם להצטרף אליו במרוץ מול טראמפ. הנשיא הדמוקרטי שיבח את היילי על כך ש"אמרה את האמת" על טראמפ, במפלגה שבה "מעטים מעיזים לעשות זאת". ביידן הוסיף: "טראמפ הבהיר שהוא לא רוצה את המצביעים של ניקי היילי. אני רוצה להבהיר: יש להם מקום בקמפיין שלי".
פורסם לראשונה: 01:18, 23.05.24