3 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד החינוך
טקס חילופי שרים במשרד החינוך
שר החינוך קיבל חיזוק משמעותי לביטול הרפורמה של קודמתו. קיש ושאשא ביטון בטקס חילופי השרים, היום
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שעות ספורות לאחר ששר החינוך יואב קיש (הליכוד) אמר בטקס חילופי השרים כי הוא מתכנן לבטל את הרפורמה של קודמתו ח"כ יפעת שאשא ביטון (המחנה הממלכתי) לביטול הבגרויות החיצוניות במקצועות ההומניים - כל ראשי ועדות המקצוע באותם מקצועות שיגרו מכתב לקיש ובו הביעו תמיכה במהלך. במכתב אף ציינו כי המשך קיומה של הרפורמה יוביל לבורות בקרב התלמידים והוא "סכנה גדולה לעתיד החינוך במדינת ישראל, ולזהותם האזרחית והלאומית של בוגריו".
בטקס אמר היום קיש כי "בכוונתי לפעול לביטול החלטת הממשלה היוצאת בדבר הוצאת הלימודים ההומניים, לרבות תנ"ך והיסטוריה מתוכנית הלימודים התיכוניים", והצעד אף מעוגן בהסכמים הקואליציוניים. היום, קיבל שר החינוך הנכנס חיזוק משמעותי מצד אנשי המקצוע במשרד, שהבהירו בצורה חד-משמעית את התנגדותם לרפורמה שהחלה לפעול רק השנה בכיתות י'.
3 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
"הרפורמה מגדילה את הפערים בין בתי הספר החזקים לחלשים". בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
(צילום: מוטי קמחי )
ראשי הוועדות הוסיפו כי הרפורמה "מגדילה את הפערים בין בתי הספר החזקים לחלשים ותוביל להיעלמותם המוחלטת של המקצועות ההומניים מתוכנית הלימוד". לדבריהם, ישנו צורך גדול דווקא לחזק את המקצועות הללו על ידי הוספת שעות הוראה למורים ותקציבים לפיתוח ולהדרכה, ואף לעודד תלמידים להוראה לפנות אליהם. הם הוסיפו כי "הדיון סביב רפורמה זו הציף צרכים חשובים וכיוונים פדגוגיים חדשניים שיש לדון בהם בכובד ראש", ולכן צריך לא רק להשיב את המצב לקדמותו, אלא להעניק תנופה חיובית למקצועות ולקדם בהם הוראה חדשנית.
המכתב שנשלח לקיש נחתם על ידי יו"ר ועדת מקצוע הספרות החינוך הממלכתי פרופסור ניצה בן דב, יו"ר ועדת מקצוע ההיסטוריה בחינוך הממלכתי פרופסור שמחה גולדין, יו"ר ועדת מקצוע ההיסטוריה בחינוך הממלכתי-דתי ד"ר עדה נבל, יו"ר ועדת מקצוע התנ"ך בחינוך הממלכתי פרופסור גילי ואזנה, יו"ר ועדת מקצוע הספרות בחינוך הממלכתי-דתי ד"ר אריאל זינדר, יו"ר ועדת מקצוע האזרחות בחינוך הממלכתי ד"ר אסף מלאך, ויו"ר ועדת מקצוע ההיסטוריה בחינוך הדרוזי והצ'רקסי פרופסור זהר שגב. בסיומו, נכתב כי "לטעמנו, חיזוק וביצור מעמדם של מקצועות המח"ר במערכת החינוך כולה היא משימה דחופה וראשונה במעלה המונחת על שולחנך כעת. אנחנו עומדים לרשותך, ונשמח ליטול חלק בתהליך השינוי הנדרש".

הרפורמה, שהוכרזה על ידי שאשא ביטון ומנכ"לית המשרד דלית שטאובר בחודש אפריל האחרון, והחלה כאמור השנה, כוללת את ביטול הבגרויות החיצוניות בספרות, תנ"ך, היסטוריה ואזרחות, והחלפתן בציון שיורכב מהערכה פנימית של בית הספר לצד עבודה מסכמת רב-תחומית שתוערך על ידי בוחן חיצוני. הרפורמה לא יצאה לדרך באופן מיידי, ותלמידים שלומדים השנה בי"א ובי"ב ממשיכים במתכונת הרגילה של הבגרויות.
התוכנית כוללת לימוד קורסי יסוד שיחלו בכיתה י' ויימשכו בי"א, כאשר כל אחד מקורסי היסוד בארבעת תחומי הדעת שווה ערך ל-1.5 יחידות לימוד. חצי יחידה נוספת בכל אחד מהמקצועות תוקדש לעבודה המסכמת שהיקפה יעמוד על 2 יחידות לימוד. הציון הסופי של העבודה המסכמת ישוקלל משילוב של הציון שבית הספר יקבע (50%) וזה שיקבע אגף הבחינות (50%).
התיכוניסטים יעבדו בקבוצות של שניים-שלושה תלמידים על העבודה המסכמת הרב-תחומית משנת הלימודים בכיתה י"א, והיא תורכב ארבעה חלקים נפרדים, בהתאמה לזרמי החינוך - ממלכתי, ממלכתי דתי, ממלכתי ערבי ודרוזי. הם יידרשו להשתמש במיומנויות שונות ויוכלו למשל לחקור את נושא המנהיגות, את משבר האקלים ושמירה על משאבי העולם, סוגיות של מלחמה, שלום וטרור, וסוגיות חברתיות.
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון במסיבת עיתונאים
יפעת שאשא ביטון במסיבת עיתונאים
"לתת לתלמידים את ההזדמנות להפסיק לשנן, ובאמת להתעניין". שאשא ביטון ושטאובר בהכרזה על הרפורמה, באפריל
(צילום: לע"מ)
הציון הסופי בקורסי היסוד בכל אחד מתחומי הדעת ייקבע על ידי בית הספר. במקביל להשקת התוכנית, במשרד החינוך ציינו שכדי לשמור על תיקוף ואיכות תעודת הבגרות, תבוצע הערכה מדגמית על בדיקת המטלות בקורסי היסוד והעבודה המסכמת תוערך במתכונת חיצונית. ציון ההערכה החיצוני יורכב מהערכת העבודה הכתובה ומהערכת פרזנטציה בעל פה על העבודה.
במעמד הצגת התוכנית, אמרה שרת החינוך דאז כי "המטרה שלנו היא להעניק לתלמידים כלים שישרתו אותם בעתידם האישי, המקצועי והאקדמי. כדי שתוענק להם חוויית למידה רלוונטית, מעמיקה, כזו שתיחקק להם בתודעה לעוד שנים קדימה. אנחנו משנים את הדרך כדי לתת לתלמידים את ההזדמנות להפסיק לשנן, ובאמת להתעניין. כדי שהמורשת והרוח הישראלית יהיו זכורות ואהובות על ידי התלמידים. אנחנו משנים את הדרך כדי לחזק את הצוותים החינוכיים ולאפשר להם ללמד בדרכים רבות ומגוונות ולהגשים את חזונם".
גם אחרי שהרפורמה יצאה לדרך, הביקורת עליה ועל אופן יישומה נמשכה. לפני כשבועיים, אלפיים מורים חתמו על עצומה הקוראת לביטול הרפורמה, ומורים רבים מכל רחבי הארץ הודיעו שיצטרפו למאבק. לטענתם, בכוונתם לפרוש מההוראה, משום שאינם מוכנים להיות שותפים לפגיעה. המורים והמורות ששותפים למאבק אומרים כי הרפורמה בוצעה בחופזה וללא פיילוט, באופן הפוגע לדבריהם במקצועות ההומניים ומייצרת "מקצועות סוג ב", ושוק משגשג של עבודות קנויות.
פורום "מחאת המח"ר" מסרו בתגובה למכתבם של ראשי ועדות המקצוע: "אנו מחזקים את ידי ראשי ועדות המקצוע ומצטרפים לקריאתם לבטל לאלתר את רפורמת הבגרויות אשר כאמור פגעה (ועודנה פוגעת) פגיעה קשה במעמדם של מורי מקצועות המח"ר (היסטוריה, ספרות, תנ"ך ואזרחות). כמו כן, אנו שותפים לקביעתם של יושבי ראש ועדות המקצוע כי הרפורמה פוגעת בתלמידי ותלמידות מדינת ישראל. במידה ותמשיך להתקיים, הרפורמה תוביל אותם לבורות בנוגע לזהותם ותרבותם ותגדיל את הפערים בין בתי הספר השונים".