הפרלמנט האוקראיני אישר הבוקר (יום חמישי) חוק גיוס שנוי במחלוקת, שנועד להגדיל את מספר החיילים בצבא – שנמצא בנחיתות מספרית מול האויב הרוסי. 238 מ-450 חברי הפרלמנט הצביעו בעד החוק, שמכעיס חיילים רבים ואת בני משפחותיהם.
6 צפייה בגלריה
ארטמובסק אוקראינה
ארטמובסק אוקראינה
חיילים בצבא אוקראינה
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
קייב אוקראינה חיילים טירונים
קייב אוקראינה חיילים טירונים
(צילום: Kostiantyn Liberov/Libkos/Getty Images)
הצבא האוקראיני נלחם כבר יותר משנתיים בכוחות הרוסיים שפלשו למדינה בפברואר 2022. אוקראינה סובלת ממחסור בנשק ותחמושת, ולאורך הזמן גם מירידה ברצון של אזרחיה להתגייס. היא מתקשה לגייס חיילים נוספים לשורותיה, וגברים רבים חומקים מגיוס. במהלך המלחמה גייס הצבא האוקראיני לשורותיו גברים מגיל 27 ומעלה, אך לאחרונה הוריד את גיל הגיוס ל-25.
החוק אושר בפרלמנט אחרי עיכובים של כמה חודשים. הוא גובש לבקשת הצבא, בזמן כהונתו של הרמטכ"ל לשעבר ולרי זלוז'ני – שהזהיר שקייב זקוקה לעוד חצי מיליון חיילים. במסגרת החוק החדש החליטה אוקראינה להחריף את הענישה על מי שמנסים לחמוק מגיוס – ולהאריך את משך השירות של מי שמשרתים יותר משלוש שנים בצבא.
6 צפייה בגלריה
אימון של צבא אוקראינה
אימון של צבא אוקראינה
הכוחות האוקראיניים בתרגיל
(צילום: Genya SAVILOV / AFP)
6 צפייה בגלריה
אימון של צבא אוקראינה
אימון של צבא אוקראינה
(צילום: Genya SAVILOV / AFP)
בנוסח המקורי של חוק הגיוס הופיע סעיף שמאפשר לחיילים אוקראינים להשתחרר מהצבא אחרי שירות של שלוש שנים. הגרסה המעודכנת של החוק שאושרה בפרלמנט אינה כוללת את הסעיף המדובר – וההחלטה להשמיט את הסעיף עוררה סערה. "זה אסון", אמר אולכסנדר, תותחן בן 46 במחוז דונייצק במזרח המדינה. "כשמישהו יודע מתי הוא הולך להשתחרר, הגישה שלו אחרת", הוא אמר. "אם מתייחסים למישהו כמו אל עבד, זה לא יוביל לשום דבר טוב".
דובר משרד ההגנה האוקראיני טען כי "כרגע בלתי אפשרי להחליש את כוחות הביטחון". הוא הזכיר כי מספרם של החיילים הרוסים גדול יותר, ושהקרבות נמשכים לאורך חזית הלחימה כולה. "אנחנו לא יכולים לקבל עכשיו החלטות פזיזות", אמר הדובר.
6 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה זלנסקי עם חיילים בקייב 24 במרץ מלחמה מול רוסיה
נשיא אוקראינה זלנסקי עם חיילים בקייב 24 במרץ מלחמה מול רוסיה
זלנסקי עם חיילים בקייב. צריך לחתום על החוק כדי שיהיה רשמי
(צילום: AFP )
6 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
(צילום: רויטרס / Ukrainian Presidential Press Service)
החוק צריך לקבל את חתימתו של הנשיא וולודימיר זלנסקי לפני שיהפוך לרשמי. המחוקק האוקראיני אולכסנדר פדיינקו אמר שהחוק "מעביר לשותפות שלנו מסר שאנחנו מוכנים לכבוש מחדש את הטריטוריה שלנו, וזקוקים לנשק".

מתקפות על תחנות כוח, הרוגים בחרקוב

במהלך המלחמה פוגע הצבא הרוסי בתשתיות של אוקראינה, במיוחד בענף האנרגיה, והבוקר דווח על שיגור של עשרות טילים וכטב"מים לעבר 10 תחנות כוח ומתקני אנרגיה ברחבי המדינה.
אוקראינה הודיעה כי המתקפות גרמו נזק למתקנים ממחוז לבוב, בקרבת הגבול הפולני, עד למחוז חרקוב בצפון-מזרח המדינה, שם נותק החשמל לכ-200,000 תושבים. "אנחנו זקוקים להגנה אווירית ולסיוע נוסף", אמר הנשיא זלנסקי בהתייחסות למתקפות. אמש, במתקפת טילים נוספת במחוז חרקוב, נהרגו ארבעה בני אדם ועוד 14 נפצעו.
לפי אוקראינה, במתקפה על מתקני האנרגיה ותחנות הכוח שיגר הצבא הרוסי 82 טילים וכטב"מים בסך הכול – ומערכות הההגנה האווירית הצליחו ליירט 18 טילים ו-39 כטב"מים. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי במתקפה הושמדה תחנת כוח תרמו-סולארית בפרברי קייב.