רגע לפני חג הפסח: מליאת הכנסת אישרה היום (ג') בקריאה שנייה ושלישית את חוק החמץ, שלפיו מנהלי ביתי החולים יהיו רשאים להחליט אם לאסור או להגביל הכנסה של חמץ למוסדות הרפואיים במהלך חג הפסח.
החוק נועד לבטל את פסיקת בג"ץ שאסרה על הנוהג הזה לפני שנתיים. השופטים קבעו אז שמדובר בפגיעה בזכויות החולים מחופש לדת, אבל יוזם החוק ח"כ משה גפני (יהדות התורה) טוען שלא מדובר בכפייה דתית וכי פסיקת בג"ץ שהתירה הכנסת חמץ פגעה דווקא ביכולתם של יהודים שומרי מצוות להגיע לטיפול רפואי מחשש להימצאות סמוך לחמץ.
הקואליציה הייתה נחושה לסיים את החקיקה עד סוף המושב הנוכחי, כדי שכבר בחג הפסח שיחול בשבוע הבא ייכנס החוק לתוקף. החוק, שעבר בתחילת החודש בקריאה ראשונה, הוחזר לאחר מכן לוועדת הבריאות, שם הוכן להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.
לפי החוק, שעלה בדרישת חברי הכנסת החרדים מיהדות התורה וש"ס, מנהל בית חולים יוכל כאמור לקבוע האם לאפשר הכנסת חמץ בפסח וכן להחליט על "הסדרים מיוחדים" לשם שמירת כשרות בחג.
2 צפייה בגלריה
חצאים גפני
חצאים גפני
גפני: "איפה כתוב בחוק שיש פה כפייה דתית?"
(צילום: יואב דודקביץ')
לפי נוסח החוק, הוראות איסור או הגבלה של הכנסת חמץ יפורסמו באופן קבוע באתר האינטרנט של בית החולים, ואם אין אתר כאמור - באתר האינטרנט של משרד הבריאות. גם בבית החולים יוצב שילוט בדבר ההוראות האמורות. בנוסף, רשאי המנהל להסמיך עובד ליידע את הבאים בשערי בית החולים בדבר ההוראות שנקבעו.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר לפני אישור החוק כי "כשכנסת ישראל מחוקקת חוק היא שואלת את עצמה איך בדיוק הוא יתרגם את עצמו לעולם האמתי. לא תמיד אנחנו יודעים. החוק הזה אנחנו יודעים בדיוק הוא ייראה בעולם האמתי, כי כבר עברנו את זה. בשנת 1985 עבר חוק החמץ הראשון, שגם עליו אמרו שזה רק טכני, ורק לרשויות שמעונייניות. באותה שנה בפעם הראשונה אנשים התחילו לעשות מנגלים בחופים, משפחות שמו לחם ליד המצות בשולחן הפסח. אנשים אמרו 'אם כופים עליי אז לא'. אי אפשר לכפות על אדם להאמין ביציאת מצרים".
לדברי לפיד, "מ-1985 התחיל תהליך שפירט את איך שחג הפסח נראה למשפחות. אמרו 'מנסים לכפות עליי, אז לא, כי לא יכפו עליי את היהדות'. ומה שאתם עושים עכשיו יכפיל את זה וישלש את זה, וילדים בני 16 יחשבו שזה מצחיק לזרוק לחמניות לתוך בתי חולים, ומשפחות יפסיקו לשמור על הפסח. פרקי אבות ה': 'כל המחטיא את הרבים...' - זה מה שאתם עושים, מחטיאים את הרבים, ואתם תגרמו לזה שפסח יהיה פחות פסח, ואנשים לא ישמרו חמץ, כי אתם לא תכפו עלינו את היהדות".
גפני אמר בתגובה כי "מעולם לא חתמתי על חוק שאומר לאדם חילוני איך להתנהג. החוק הזה הוא מיותר, כי הרי מה קרה? 75 שנה המדינה התנהלה כך, מנהלי בית החולים היו אחראים על מי יתן להכניס חמץ ומי לא והכל התנהל בסדר, עד שקפץ עלינו רוגזו של בג"ץ שאמר: 'למנהל בית החולים אין סמכות'. לא הייתה בעיה מעולם, עד לפני שלוש שנים, כשבית המשפט קבע שמנהל בית החולים לא יכול לתלות מודעה שבחלקו הצפוני יש חמץ ובחלקו הדרומי אין חמץ. שבן אדם שומר מצוות ידע שהוא בפסח הולך לחלק הדרומי. עומדים פה אנשים מכובדים, אנשי כנסת, ומדברים על הכפייה. תגידו השתגעתם? איפה יש מילה אחת בחוק הזה על כפייה?".
ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר כי מדובר בחור שירחיק ישראלים מהיהדות. "אני אוהב את מסורת ישראל, אני רוצה שכל מי שחי בישראל יתקרב למסורת, אבל מעולם לא עלה בדעתי להיכנס לצלחת של מישהו ולבדוק איך הוא אוכל ומה הוא אוכל", הסביר. "הכפייה הזאת, הניסיון לקחת את מסורת ישראל - שהיא דבר כל כך יפה ומרגש - ולהפוך אותה לחוק בכנסת. באיזו מדינה מחוקקים חוקים דתיים? באיזו מדינה לוקחים את המסורת והופכים אותה לחוק? אז למה רק חמץ? תמשיכו הלאה לבשר וחלב. ככה בטוח תתקרבו אותם ליהדות. לא, זה יעשה הפוך".
2 צפייה בגלריה
משה גפני במליאת הכנסת
משה גפני במליאת הכנסת
ח"כ משה גפני. "איפה יש כפייה דתית?"
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ שרן השכל (המחנה הממלכתי) ציינה כי נוסח החוק בעייתי. "השארתם שיקול דעת רחב שלא מוגדר לבית החולים והעמימות הזו למעשה תיצור תקלות במהלך פסח, ואני מוכנה להתערב שיקרו מצבים שיפתחו תיקים לאנשים, יחטטו שם וימצאו חמץ. למה להגיע לסיטואציה הזו? החודשים האחרונים גם ככה כל כך טעונים. אתם דוחקים ציבור שלם לקצה. אי אפשר לכפות את הדת על אנשים במרחב הציבורי וגם אתם לא רוצים את זה - אתם רוצים שזה יבוא מאהבה ואמונה".
גפני השיב להשכל במליאה, ואמר כי "איפה כתוב בחוק שיש פה כפייה דתית? כתוב שרק יידעו את המגיעים לבית החולים". השכל ענתה כי "אתה יודע שהחוק הזה הוא אצבע בעין לציבור". השרה להגנת הסביבה עידית סילמן מהליכוד זעמה על נאומה של השכל, ואמרה כי "אתם פשוט אנשים שמסיתים ומפלגים. אנחנו בסך הכל פועלים לשמירה על זהותה של מדינה יהודית".
ח"כ גלעד קריב (העבודה) מסר כי "יוזמי החוק מוליכים שולל את הציבור הישראלי ומטעים אותו. מעבר לעובדה שאין כל הצדקה הלכתית לחקיקה הזו, מי שאשם בהתערבות בג"ץ הוא הממסד הרבני לבדו. הרבנות הראשית היא זו ששינתה את הסטטוס קוו בנושא והציגה דרישות לחיטוט בתיקים של הנכנסים בשערי בתי החולים. הממסד הרבני עובר תהליכי הקצנה ומאמץ עוד ועוד דפוסי התנהגות מחמירים המביאים את הציבור הרחב להתנגד לכפייה, בין השאר באמצעות הפנייה לבתי המשפט. תפסיקו להקצין - ובתי המשפט לא יצטרכו להתערב".
ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר כי "זה חוק שייצור שנאה ליהדות. יוסיף עוד נדבך. הוא גם יוסיף שנאה וירבה חמץ".
מהפורום החילוני שעתר לבג"ץ בנושא הכנסת חמץ לבתי החולים נמסר: "הכנסת חוקקה היום חוק אומלל והזוי שכולו כפיה דתית אלימה הדורסת את ציבור המאושפזים חסרי הישע. אנחנו סומכים על מנהלי בתי החולים שיפעלו על פי מחויבותם המוסרית והמקצועית למטופלים ולצוותים הרפואיים, ועל הציבור החילוני שידע לעמוד על זכויותיו ולא יאפשר פגיעה בכבודו ובחירותו. החוק הלא חוקתי ולא אנושי הזה הוא הוכחה לכך שההפיכה המשטרית היא הפיכה דתית, היא לא נעצרה, והמטרה שלה היא מדינת הלכה. הממשלה הכריזה היום מלחמה גם על בג"ץ וגם על הציבור החילוני, אבל הציבור הזה לא יישב בחיבוק ידיים אלא יאבק וגם ינצח".
פורסם לראשונה: 11:54, 28.03.23