יש תשובה, בעיני ישראל - שלילית: חמאס הודיע הערב (שלישי) באופן רשמי כי העביר לקטאר ולמצרים את תשובתו בעניין מתווה עסקת החטופים שגובש בפסגת פריז. לטענת ארגון הטרור, ההצעה טופלה ב"רוח חיובית". תשובת חמאס כוללת דרישה להפסקת אש מקיפה ומוחלטת, "סיום המתקפה על עמנו", לשון ארגון הטרור, הבטחת סיוע, מחסה ושיקום של הרצועה, הסרת המצור מעל עזה - והשלמה של עסקת חילופי השבויים.
בישראל מנתחים את התשובה ומנסחים תשובה רשמית. בכירים בישראל אמרו הערב כי על פניו חמאס השיב באופן חיובי על המסגרת - אך הציב תנאים בלתי-אפשריים. לדברי הבכירים - ישראל בכל מקרה לא תפסיק את הלחימה. גורמים מדיניים אמרו כי "לנוכח התנאים הבלתי אפשריים - תשובת החמאס כמוה כתשובה שלילית". ראש ממשלת קטאר, מוחמד א-ת'אני, אמר מצידו כי בדוחא "אופטימיים" חרף ההערות של חמאס.

1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
סינוואר והנייה. דורשים הפסקת אש מקיפה
(צילום: AFP)
חרף הפסימיות בישראל, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר כי "יש איזושהי תנועה", אך הוסיף: "יש תגובה מחמאס, אבל נראה שהיא קצת מוגזמת. אנחנו לא בטוחים איפה זה עומד. המשא ומתן ממשיך".
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן אמר במסיבת עיתונאים לצידו של א-ת'אני בדוחא כי "אנחנו בוחנים את תשובת חמאס. נדון עם ממשלת ישראל בכך מחר. צריך לעשות עבודה רבה - אבל ארה"ב ממשיכה להאמין שהסכם הוא אפשרי. ארה"ב נחושה להשתמש בכל הפוגה לבניית נתיב דיפלומטי לשלום צודק וקבוע". הוא הוסיף כי גם ישראל קיבלה את התשובה שהעביר חמאס.
מוקדם יותר דווח בניו יורק טיימס כי במודיעין הישראלי מעריכים שיותר מחמישית מהחטופים שמוחזקים ברצועת עזה אינם בין החיים. לפי מסמך שנבחן על-ידי העיתון, לפחות 32 מתוך 136 החטופים מתים ובני משפחותיהם עודכנו. גורמים צבאיים מסרו כי בנוסף נבחן "מידע מודיעיני לא מאושר" שמצביע על כך שייתכן שלפחות 20 חטופים נוספים נהרגו גם כן.
בתגובה לכתבה מסר צה"ל לניו יורק טיימס כי רוב המתים המדוברים נהרגו ב-7 באוקטובר, וכי "אנחנו משתמשים בכל המשאבים הזמינים כדי לאתר ולמצוא מידע רב ככל האפשר על בני הערובה המוחזקים כיום בידי חמאס". מטה המשפחות מסר כי "על פי הנתונים הרשמיים שיש בידנו יש 31 חללים. בטרם הפצת הכתבה נמסרה הודעה מסודרת לכלל משפחות החטופים על-ידי קציני הקשר, שלפיה אין שינוי במצב ההערכות".
מתווה המסגרת שגובשה בפסגת פריז, לפני כשבוע וחצי, כלל הצעה להפסקת אש שעשויה להימשך 142 ימים. מדיון הקבינט המדיני-ביטחוני שהתכנס בין חמישי לשישי עלה כי תחילה אמורים היו להשתחרר 35 חטופים במהלך 42 ימי הפוגה. יום הפוגה עבור כל חטוף שמוחזר, ועוד שבעה ימים של מו"מ לסיכום על הפעימה הבאה. לאחר פעימה זו יישארו בשבי עוד כמאה חטופים, והמשמעות היא שייתכן כי ההפוגה תימשך 100 ימים נוספים.

הפגנה בת"א: "חיי הממשלה - לא על חשבון חיי החטופים"

בתל אביב התקיימה הערב הפגנה של משפחות חטופים בקריאה לשחרור בני המשפחות שנותרו בעזה. המשפחות פרסו שלט עם הכיתוב "חיי הממשלה - לא על חשבון חיי החטופים", וחסמו לסירוגין את דרך בגין הצמודה לקריה. המשפחות ביקשו למקד את המסר שלהן במה שהגדירו כקמפיין הסתה נגד המשפחות.

עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר שנחטף לעזה, אמרה כי "קמפיין ההסתה שמתנהל כנגד משפחות החטופים, ועל גבם של החטופים, קורם עור וגידים - ואסור לנו לתת לזה לקרות". היא סיפרה כי "אתמול ניסו לדרוס אותנו, הנהג אמר 'מגיע לך שמתן נחטף'. אני דורשת מראש הממשלה לגנות את אירוע התקיפה".
הדס קלדרון, שילדיה סהר וארז חזרו מהשבי - ובן זוגה לשעבר עופר קלדרון נותר בעזה, אמרה: "ממשלה יקרה, האם אתם מוותרים וקוברים אותם בחיים? האם תרצו להזכר כשותפים לאסון הגדול במדינה או להצלת חיים?". לדבריה, "העולם עושה סלטות באוויר כדי לעזור, ופה בתוך ביתנו מקשים, מטרפדים, מפלגים ומשסעים. בזמן שאנחנו קוברים את מתינו, מתנהל קמפיין נגד החזרתם. בושה".
לעסקת החטופים התייחס הערב השר גדי איזנקוט, בכנס בנושא "מנהיגות, קבלת החלטות ועקרונות הביטחון" באוניברסיטת רייכמן. "אלו מאות אזרחים שחיו את חייהם, סמכו על צה"ל וביממה אחת נלחמו על הידית והופקרו. יש חובה כפולה ומכופלת להשיבם, חובה ערכית בסיסית. אני רואה בכל ההתבטאויות נגד עסקה חמורות מאוד. פוליטיקאים התבטאו בצורה בלתי אחראית, על מספרי מחבלים שלא עלו בשום מסמך או הצעה נגדית", הוא אמר.