עשרות אחיות ואחים הפגינו הבוקר (יום ד') בבתי חולים ברחבי הארץ נגד אי-היישום המיידי של המתווה למיגור האלימות נגד הצוותים הרפואיים במערכת הבריאות, שלדבריהם הפכה לדבר שבשגרה. מוקדם יותר היום הכריזה הסתדרות האחים האחיות על שביתת מחאה למשך 24 שעות.
בהסתדרות האחים והאחיות דורשים לנקוט באופן מיידי פעולות למיגור האלימות: הצבת שוטר באופן קבוע בבתי החולים, הצבת מאבטח קבוע בכל המחלקות הסגורות, ליווי מאושפזים על ידי גורמים אחרים שאינם האחים והאחיות בבתי חולים לבריאות הנפש, הצבת שני מאבטחים 24/7 בבתי חולים גריאטריים ועיבוי מערך האבטחה האזורי, בדגש על מוקדי אלימות במערך הקהילה ובריאות הציבור.


5 צפייה בגלריה
המחאה בשיבא
המחאה בשיבא
ההפגנה בשיבא
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
המחאה בשיבא
המחאה בשיבא
(צילום: יאיר שגיא)
5 צפייה בגלריה
המחאה בהדסה
המחאה בהדסה
"לא לעבור לסדר היום". המחאה בהדסה
(צילום: דוברות הדסה)
בבתי החולים הדסה עין כרם והדסה הר הצופים התקיימו הבוקר כנסי מחאה. הנהלת בית החולים, יו"ר ועד האחיות והאחים והנהלת אגף הסיעוד, יחד עם אחים ואחיות מכל המחלקות והאגפים, התכנסו לעצרות ההר הצופים ובעין כרם שבהן הבהירו כי על המדינה לפעול באופן מיידי. בהפגנה שהתקיימה בשיבא אמרה אילנה כהן, יושבת ראש הסתדרות האחים והאחיות בישראל: "אי אפשר להשאיר אנשים במצב כזה, שלא יודעים מדי יום אם הם יחזרו הביתה. תפקידם של ראש הממשלה ומשרד הבריאות לשבת ולמצוא פיתרון כדי להגן עלינו".
במשדר באולפן ynet, אמר האח רונן קרויטורו: "לצערי, פתחנו בשביתה שנובעת ממקרי האלימות שהולכים ומחמירים בתקופה האחרונה. הצוותים הסיעודיים שלנו סובלים מאלימות לאורך שנים, והשביתה ננקטת כי הגיעו מים עד נפש". הוא הוסיף: "לא ייתכן שאנחנו, כעובדים שהם משרתי ציבור, שעוסקים במקצוע במערכת הרפואית, נתמודד עם איום תמידי על החיים שלנו". קרויטורו אמר כי תגרה אלימה שמתרחשת בבית חולים היא "ברמה של פיגוע, שמונע מאזרחים תמימים לקבל טיפול טוב", וקרא למקבלי ההחלטות לפעול למען הקצאת משאבים וכספים לעיבוי מערך האבטחה והשיטור.
5 צפייה בגלריה
המחאה בהדסה
המחאה בהדסה
המחאה בהדסה
(צילום: דוברות הדסה)
רן פרטוק, אח שעובד במחלקה פסיכיאטרית, אמר במשדר: "אני יכול להגיד שיש ימים שאני חושש להגיע לעבודה כי אני מרגיש מאויים. יש צוות שלפעמים מפחד לצאת מהמרפאה, כי הוא מרגיש מאויים. אנחנו עוברים את זה יום-יום".
מנכ"ל הדסה פרופ' יורם וייס אמר היום: "אנו מכילים את הכאב והצער, אבל לא ייתכן שמשפחה שאנו מנסים לחבק תשתמש באלימות נגד איש צוות. אירועי אלימות קשים כפי שחווינו כאן לפני כשבועיים הם דבר שלא נעבור עליו לסדר היום".
5 צפייה בגלריה
אופיר כץ באולפן ynet
אופיר כץ באולפן ynet
ח"כ אופיר כץ
(צילום: קובי קואנקס)
מנהלת הסיעוד בהדסה עין כרם, מנו פיקאר: "כשאני עומדת כאן אני חושבת על מ׳, אחות המיון שכל מה שרצתה לעשות הוא לקבל מטופל ולטפל בו ובעודה עושה זאת קיבלה אגרוף לפניה ושברה את הלסת. אני חושבת גם על אלכס, אח היחידה לטיפול נמרץ שכדי להגן על הצוות שלו כשמשפחה תקפה אותם, חטף מכות בפניו".
ח"כ אופיר כץ יעלה היום לקריאה טרומית הצעת חוק להחמרת הענישה על אלימות נגד צוותי חירום – גורמים רפואיים, אנשי מד"א ועוד. על פי ההצעה, הענישה תשתווה לתקיפת שוטר, כלומר עונש מינימום של בין חודש לשלושה חודשים מאסר בפועל. ביום ראשון האחרון דחתה ועדת שרים לחקיקה את הצעת החוק. "שבוע אחרי שבוע אנחנו רואים התקפות אלימות קשות כלפי צוותים רפואיים", אמר ח"כ כץ. "לא הגיוני שהם יחטפו והמדינה תשתוק. אני קורא לחברי הקואליציה, שאלופים בלצייץ על האלימות הזו, להתאפס ולתמוך בהצעה".