בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשך הבוקר (יום ג') משפטו של בנימין נתניהו, ראש הממשלה לשעבר, וזהו היום השני לעדותו של ניר שוורץ, החוקר הראשי של עד המדינה ניר חפץ שמתעקש שלא הופעלו עליו לחצים יוצאי דופן.
לאחר שחפץ סיפר על הקשיים שחווה בחקירה, וגם צוות ההגנה של נתניהו ניצל זאת כדי לערער על אמינות דבריו, סנגורו של נתניהו, בעז בן צור, עימת את שוורץ עם טענתו של חפץ, לפיה הוא איים עליו פעם אחר פעם בלחשוף תכנים אישיים מהטלפון הנייד שלו. "אין דבר כזה", קבע העד. "אף אחד לא איים על ניר חפץ ש'יפשיטו אותו'. אני לא אמרתי את זה".
4 צפייה בגלריה
 ניר שוורץ
 ניר שוורץ
"אין דבר כזה". החוקר שוורץ על האיומים
(צילום: יואב דודקביץ')
הסנגור שאל אם חפץ משקר "במצח נחושה", ושוורץ לא השיב באופן ישיר על השאלה. "אני אומר שאף אחד לא איים עליו, אפשר לקרוא מילה במילה את כל החקירה המוקלטת. התחושה שלו היא מתוך מצוקה בחקירה".
בפתח החקירה הנגדית אמר בן צור כי "כשחפץ נעצר יש אחריו מעקבים", ושאל: "של מי היה הרעיון לבצע מעקבים לפני זימונו לחקירה?". שוורץ השיב כי מפקד היחידה הורה על כך, והודה שהוא לא זוכר אם בוצעו מעקבים על נחקרים אחרים בתיק.
בשלב זה, הזכיר הסנגור את המקורבת לחפץ, שזהותה אסורה בפרסום, ושאל את שוורץ אם במשטרה ידעו היכן היא עובדת. שוורץ השיב כי הוא לא עסק בפעולות המעקב אחר חפץ, וכשבן צור אמר לו שהחוקרים עדכנו את עד המדינה על המעקבים שערכו לו - שוורץ ניסה לדייק אותו: "אמרנו שראינו את התנועות שלו".
הסנגור הוסיף ושאל: "אמרת לחפץ 'אנחנו יודעים איפה היית ומה עשית, אני יודע איפה היית בלילה לפני שעצרתי אותך. הבלשים (עליו) כבר שבועות ארוכים לפני שנעצרת'. רציתם לתת תחושה שיודעים עליו הכול, ושאתם מכירים את נקודות התורפה שלו?". החוקר אמר כי הכוונה הייתה שיודעים עליו "הכול", אבל לא חיפשו את נקודות התורפה אצל חפץ.
4 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
"אף אחד לא איים עליו". החוקר על חפץ
(צילום: יואב דודקביץ')
"הושמעו דברים לגבי המשפחה שלו, לא הושמעו איומים", התעקש שוורץ. "נאמר לו שאם ימשיך לדבוק בזכות החוקית שלו (לשתוק, ג"מ) זה עלול לחזק את הראיות נגדו ולפגוע בו, ושבית המשפט יתייחס לכך בהתאם והוא עלול להיות מורשע בגין זה. היה מספר טלפון שלא ידענו עליו, ורצינו לדעת אם השתמש בו לצרכים לא לגיטימיים". בן צור אמר לשוורץ כי בעקבות פעולות החקירה שנקטו חווה חפץ טלטלות דרמטיות בחייו.
במהלך החקירה סירב חפץ לחתום על מסמך שיאפשר לערוך חיפוש בנייד שלו בהיעדרו, והחוקר אמר לשופטים כי "אפשר לעיין בכל המדיה, אין שום מגבלה בעניין הזה". בן צור אמר כי לפי הדין, הצו הוא על דברים שקשורים לחקירה - והחוקר השיב כי העתקת החומרים היא הליך טכני, וככל שהנחקר לא מסכים לבדיקת הטלפון אפשר לשבת במשך שעות ולחכות להעתקת החומרים. "עד ששוטר יבחן את הקבצים ויראה אם זה חומר חקירה או לא, הוא לא יודע אם מדובר בחומר רלוונטי. הוא מכניס את הממצא לדו"ח וזה נכנס לחומר החקירה. ככל שמדובר בחומר שלא קשור לחקירה - הוא לא נכנס לתיק", הסביר.
הסנגור המשיך בניסיונות לחלץ מחוקר המשטרה אמצעים נוספים שדרכם הופעל לחץ על חפץ. "הוא אומר שהציעו לו להיות עד מדינה בלי להגיד את המילים 'עד מדינה'. היה או לא היה?". שוורץ השיב בשלילה ואמר שמדובר בדבר פסול. "בסוף הוא הופך לעד מדינה?", שאל בן צור, ושוורץ ענה שכן.
הסנגור החל לדבר על היום שבו זומנה רעייתו של חפץ לחקירה. "לאשתו היה קשר לחקירה?", שאל בן צור. שוורץ אמר כי לא היה קשר ספציפי, אך מאחר שייתכן שנחשפה לשיחותיו או שחלק איתה מידע רלוונטי, הוחלט לחקור אותה. "נתפס מסמך בבית והיה צריך לשאול לדבריו", אמר.
בן צור איבד את הסבלנות. "אתה מלהג", אמר לשוטר. "לא זימנתם את אשתו של ישועה, את אשתו של זאב רובינשטיין ואת אשתו של דובר ראש הממשלה. לא זימנתם בני זוג". שוורץ השיב שאינו יודע, ובן צור התעקש שחפץ אמר שמדובר בתרגיל חקירה כדי "לשבור" אותו.
"תסכים איתו שזה פסול בתכלית הפסול לזמן אדם לחקירה כשאין תכלית לחקירה?", פנה הסנגור לשוורץ - שענה: "את זה אפשר לדעת רק אחרי שהוא ימסור (גרסה). נתפס אצלו מסמך בבית והוא נשאל אם אשתו ראתה את המסמך. אשתו הובאה לחקירה. זה לא לגיטימי להזמין אדם לחקירה אם אין תכלית לחקירה".
4 צפייה בגלריה
בעז בן צור
בעז בן צור
בעז בן צור
(צילום: יואב דודקביץ)
בן צור הציג סרטון שבו תועד שוורץ צועק על חפץ בחדר החקירות. "יש לך משפחה, ילדים, אישה. הם חשובים לך. איך זה בא לידי ביטוי? תעשה את זה עבור המשפחה שלך? איפה אתה נמצא? מה זאת השתיקה הזו?", נשמע שוורץ בקולי קולות.
בן צור: מה לכל הרוחות המשפחה קשורה? היא לא קשורה. ולא המקורבת.
שוורץ: אני אומר לו בקול רם, תחשוב על עצמך, על אשתך וילדיך, כי אם תמשיך לדבוק ב"אין גרסה" בית המשפט עלול לראות את הדברים הללו בצורה שלילית וזה יבוא בעוכריך.
בן צור: אותך מעניין שחפץ יהיה עד מדינה, לכן השימוש שלך במשפחה הוא מניפולטיבי.
שוורץ: המשמעות של שתיקה בחקירה היא הרסנית מבחינתו. הוא עלול להיכנס לכלא. מוטיב המשפחה נאמר הרבה פעמים, ואמרתי לו שאם אני שם את עצמי במקומו, גם אני הייתי חושב על המשפחה שלי.
בהמשך הציג בן צור סרטון של חוקר אחר, שהטיח בחפץ שהוא "יזעזע את עולמו", ורמז כי הכוונה היא למקורבת שנחקרה. החוקר אמר לעד המדינה: "את הפצצה שאתה הולך לחטוף, תאמין לי שזה יזעזע את עולמך מהיסוד. זה עלול לשנות את חייך. אני לא חושב שאתה לוקח בחשבון את הידע שלנו את היכולת שלנו ואת מה שאנחנו מסוגלים לעשות. אנחנו לא תחנת משטרה, אנחנו להב 433. שיטות הפעולה שלנו מלבד זכויות החשוד מאד דומות לשב"כ".
4 צפייה בגלריה
להב 433
להב 433
"שיטות הפעולה מאוד דומות לשב"כ". להב 433
(צילום: שאול גולן )
בן צור: איזו פצצה?
שוורץ: לא יודע למה התכוון.
בן צור: אתה באמת לא יודע למה החוקר התכוון?
שוורץ: הוא התכוון אולי למגעים שהיו עם מומו פילבר.
בן צור: המקורבת הופגשה עם חפץ?
שוורץ: כן, ביום שהיא נחקרה.
בן צור: מתי אומר החוקר 'פצצה'? יום לפני. סמיכות מקרים.
שוורץ: לא יודע למה התכוון החוקר שאמר.
הסנגור טען כי אותה מקורבת היא ה"פצצה" המדוברת שעלולה לזעזע את עולמו של חפץ, ואמר: "זה איום מהעולמות האישיים שלו". שוורץ אמר לו כי "במהלך הרחב לא הייתה שום כוונה ועניין להכווין את חפץ לחשש שאם לא יידבר ייחשף לו עניין אישי, זה מעולם לא נאמר".
בן צור שאל את שוורץ אם ידע שהמקורבת לחפץ ביקשה ליצור קשר עם אביה והדבר נמנע ממנה, וכן בזמן שהחליפה בגדים לא הותירו לה דלת פתוחה. "בהנחה שזה נכון, מה זו האלימות הזאת?", שאל בן צור. "אני לא מכיר מימד אלים בעניין הזה", השיב שוורץ. "הגיעו אליה בשש בבוקר כדי לבצע חיפוש וכדי שתגיע אחר כך לחקירה. לא הייתי בצוות הבילוש".
בן צור: העדה נשאלה שאלות פושעות, איך זה קרה?
שוורץ: גם אני לא אהבתי את השאלות האלה
בן צור: שאלות רגישות?
שוורץ: כן
בן צור: הבאתם אותה בשביל האמוציה של חפץ?
שוורץ: לא הבאנו אותה בשביל האמוציה של חפץ, אבל ההפגשה ביניהם היא בשביל האמוציה של חפץ. לא כל המהלך עצמו. היה צורך של חיפוש וחקירה.
בהמשך הציג בן צור הקלטה שבה חפץ ממרר בבכי כשנתנו לאשתו להבין שקיים סיכוי שישוחרר, למרות שבפועל התכנון היה להאריך את מעצרו. "הבכי היה עניין מאוד ברור", אמר בן צור. "הוא אמר שמשחקים ברגשות המשפחה שלו. למה חוקר מתקשר בכזב לאשתו של מר חפץ ואומר לה שהוא אמור להשתחרר?".
שוורץ השיב כי באותו זמן נערכה חקירה נוספת שבמסגרתה חפץ נעצר בחשד להצעת שוחד לשופטת בדימוס הילה גרסטל. "יכול להיות שהתקשרתי כדי לברר את האירוע, וממה שאני זוכר באותה פרשה הוא שוחרר ואצלנו עדיין עצור. הוא היה עצור בשתי הפרשיות במקביל, ולדעתי השיחה עם אשתו הייתה עם האנשים מאותה פרשה".
בן צור שאל ממתי חוקר מתקשר לאשת חשוד ואומר שיש סיכוי שבעלה ישתחרר, ושוורץ השיב כי מקרים שכאלה לא מתרחשים, אלא אם ישנה סיבה לוגיסטית. "באופן אותנטי אמרתי לו שאני לא יודע במה מדובר. זה באמת משהו לא מכוון וזאת תקלה, כי היא הרגישה שהוא הולך להשתחרר, אבל זה בטח לא נעשה בכוונה. לא משהו מתוכנן".