3 צפייה בגלריה
שקד ונתניהו במליאת הכנסת
שקד ונתניהו במליאת הכנסת
שקד ונתניהו יחדיו במליאת הכנסת. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מערכת הבחירות 2022 שיצאה אתמול (חמישי) לדרך באופן רשמי, אחרי הליך פיזור ארוך ומייגע של הכנסת ה-24, תהיה כנראה דומה אבל גם שונה מכל אלה שראינו בשלוש השנים האחרונות.
מצד אחד היא צפויה להיות ייצרית, מלוכלכת, מטנפת, שתגרור את השיח השלילי בישראל עד לקצה. מצד שני היא תציג מפה פוליטית אחרת, אפשרויות שעוד לא היו ומאבק בעל מאפיינים שונים מהמערכות הקודמות.
כל מה שצריך לדעת על בחירות 2022 במקום אחד
לא מעט שאלות פתוחות עולות על הפרק בימים האחרונים בהקשר ליחסי הכוחות בתוך הגושים ובמאבק ביניהם. למשל: בזמן שנתניהו ימשיך להוביל את הגוש שלו בבטחה יחסית, עולה סימן שאלה בנוגע למי שמגיע לראשונה בקריירה שלו למערכת בחירות מעמדה גבוהה מכולם - יאיר לפיד. האם לפיד יחתור למודל אמריקאי, קרב ראש בראש מול נתניהו, על חשבון מפלגות הגוש הקטנות? האם יפעל ב"אחריות גושית" כמו שנהג בבחירות הקודמות וידאג גם למעבר בטוח של העבודה ומרצ את המשוכה הזאת?
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
האם יפעל ב"אחריות גושית"? לפיד
(צילום: AFP)
גורמים פוליטיים שמעורים באסטרטגיה הראשונית של לפיד אומרים כי לפחות בתור התחלה לפיד צפוי לשחק לבד, לחתור להיות הגדול ביותר על חשבון העבודה ומרצ ולכפות עליהן איחוד. לפחות עד הגשת הרשימות. ביש עתיד סבורים שככל שהמועד יתקרב, אם שתי מפלגות הגוש האחרות יראו נתונים נמוכים בסקרים, ייתכן שהדבר יוביל אותן לשקול צעדים אחרים ואיחודים, אף שלפחות במפלגת העבודה נראה שאין על מה לדבר בנושא האיחוד. אחרי הגשת הרשימות, ייתכן שלפיד ישנה את האסטרטגיה בהתאם למספרים שיגיעו בסקרים.
אלא שבתכניות של לפיד עוד לא נלקח בחשבון כנראה תרחיש אחד נוסף שעלול לצוץ ככל שיום הבוחר יתקרב. יו"ר כחול לבן בני גנץ, שותפו הפוליטי לשעבר ויריבו הפוליטי המר כיום, יוצא מחוזק ומאושש משנת הכהונה שלו כשר ביטחון ב"ממשלת השינוי" ומתכוון לחתור לקרב תלת ראשי - רחוק מאוד מהתוכנית המקורית של לפיד.
היעד הקשה שאליו חותר גנץ הופך ריאלי יותר ויותר ככל שבוחנים את כוחו הפוליטי בשילוב אנשי תקווה חדשה ומרוץ משותף עם גדעון סער. יחד השניים מכפילים את כוחם ואף יותר מכך - ומזנבים בלפיד. מירוץ משותף שלהם הוא אפשרות הרבה יותר מריאלית, וצריכה להטריד מאוד את לפיד.
3 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד המשפטים: בני גנץ יוצא, גדעון סער נכנס
טקס חילופי שרים במשרד המשפטים: בני גנץ יוצא, גדעון סער נכנס
לקראת מרוץ משותף? גנץ וסער
(צילום: לע"מ)
הימים הקרובים יהיו ימי המחקרים. גם סער, גם גנץ, גם נתניהו וגם איילת שקד יוצאים לבדיקה מדוקדקת בשטח לצורך גיבוש האסטרטגיה. מגמה אחת ברורה שעולה בגוש נתניהו כבר עכשיו ונחשבת אכזרית מאוד עבורו היא שאשת המפתח שלו בבחירות עשויה להיות שקד. לראשונה זה חודשים ארוכים הוא חוצה בסקרים את המנדט ה-61 אם שקד מתמודדת. כלומר, היא השחקנית שיודעת להעביר מנדטים מגוש לגוש, ובעידן של תיקו - זה שווה זהב.
נתניהו כבר היה בסרט הזה ב-2019 עם בנט ושקד שהתחילו ב-7 מנדטים עם הימין החדש והידרדרו אל מתחת אחוז החסימה בגלל קמפיין אגרסיבי שלו נגדם ברגע האחרון, מה שמנע ממנו ממשלה. כעת יש לו הזדמנות לתקן. לוודא ששקד תעבור ואולי עוד לפני כן - לוודא שהיא מתמודדת עד הסוף. שתי המשימות לא יהיו קלות בהתחשב במכלול הנסיבות.