מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה לדיון נוסף על המלחמה בעזה, על רקע הרג עובדי הסיוע שהוביל להדחת קצינים ולנזיפה פיקודית באחרים - וישראל הותקפה מכל חברי המועצה. בסיום הדיון, לא התקבלה החלטה כלשהי, ולא נערכה הצבעה.

בניגוד לכינוסים קודמים, גם נציג ארצות הברית תקף את ישראל בחריפות: "מועצת הביטחון והעצרת ברורות בנוגע לצורך להגן על צוותים הומניטריים. באופן טרגי, הדבר לא הוטמע על ידי הצדדים. אחת הדוגמאות היא הרג צוות WCK. כפי שאמר הנשיא ביידן, ארה"ב מזועזעת וזועמת על הרג הצוותים. התקרית לא הייתה צריכה לקרות ואסור שתחזור על עצמה. ברור כי לא מדובר בתקרית יחידה. חייבים להגן על צוותים הומניטריים ואנחנו מוטרדים מאוד מכך שישראל לא עשתה מספיק כדי להגן על עליהם. כפי שהנשיא ביידן הבהיר לראש הממשלה נתניהו - על ישראל להכריז וליישם סדרת צעדים קונקרטיים הנוגעים למניעת קורבנות אזרחיים, סבל הומניטרי וביטחון צוותי סיוע. מדיניות ארצות הברית תיקבע בהתאם לאותם צעדים".
הנציג האמריקני תקף גם את חמאס, ואמר כי "בניית מנהרות והסתרת נשק בבית חולים היא הפרה של חוקי המלחמה, ואנחנו מגנים זאת. ארצות הברית עושה ככל הניתן להמשך העברת הסיוע, אך סיוע הומניטרי נדרש באופן קריטי גם לשם מניעת רעב. על נתניהו לחזק את צוותיו ואת מנדט הצוות למשא ומתן לעסקה להחזרת החטופים. אנחנו קוראים לחמאס להסכים לעסקה שעל השולחן".
במסיבת עיתונאים לפני תחילת הדיון אמר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש כי "אנחנו מציינים חצי שנה למתקפת חמאס המתועבת בישראל. 7 באוקטובר הוא יום כאב לישראל והעולם. האו"ם, ואני באופן אישי, אבלים על מות 1,200 אזרחים, כולל נשים וילדים שנהרגו בדם קר. אין הצדקה לטרור של חמאס ב-7/10. אני פעם נוספת מגנה אלימות מינית, עינוי, חטיפת אזרחים, שיגור רקטות לעבר מטרות אזרחיות ושימוש במגנים אנושיים. אני קורא לשחרור החטופים מידי חמאס וקבוצות חמושות נוספות".
3 צפייה בגלריה
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
אנטוניו גוטרש מזכ"ל ה או"ם ב בית ספר של אונר"א ב עמאן ירדן
גוטרש. שוב תקף את ישראל
(צילום: REUTERS/Alaa Al-Sukhni)
3 צפייה בגלריה
דיון במועצת הביטחון של האו"ם
דיון במועצת הביטחון של האו"ם
הדיון במועצת הביטחון
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP)
אחרי המילים החמות האלה, שב גוטרש ותקף את ישראל: "הקמפיין הצבאי של ישראל הוביל להרג והרס ברצועת עזה. יותר מ-32,000 דווחו כהרוגים, מרביתם נשים וילדים. חיים רוסקו, כיבוד החוק ההומניטרי הבינלאומי מוטל בספק. אין הצדקה לעונש הקולקטיבי של העם הפלסטיני". גוטרש אמר כי הוא "מוטרד מדיווחים על שימוש בבינה מלאכותית ככלי לזיהוי מטרות, בייחוד באזורים מאוכלסים".
הוא התייחס להרג עובדי הסיוע מ-WCK, ואמר: "הבעיה אינה מי ביצע את הטעות, אלא האסטרטגיה הצבאית והנהלים המאפשרת את התרחשותה, פעם אחר פעם. תיקון הטעויות מצריך חקירות עצמאיות מעמיקות ושינויים משמעותיים בשטח. לאחר הטרגדיה ממשלת ישראל הודיעה לאו"ם על כוונתה להגדלת הסיוע ההומניטרי בעזה. מקווה שכוונות אלו יהפכו לממשיות במהרה, המצב בעזה נואש. צריך שינוי פרדיגמה. אני קורא להפסקת אש הומניטרית, לשחרור כל החטופים, להגנה על אזרחים ולהעברת סיוע הומניטרי ללא מגבלות".
שגריר רוסיה באו"ם אמר כי מדוחות האו"ם "ניתן להסיק שישראל מבצעת רצח עם. מאז תחילת ההסלמה בעזה מועצת הביטחון אימצה שלוש החלטות, כולן התייחסו לאפשר סיוע הומניטרי כראוי. ישראל לא עומדת במחויבויות אלו. על המועצה לפעול לצעדים נגד ישראל בכל הקשור להפרות אמנת האו"ם, כולל אמברגו נשק. על חברות מועצת הביטחון לא לשתף פעולה עם ישראל, שמנהלת מסע צלב נגד אונר"א".
3 צפייה בגלריה
דיון במועצת הביטחון של האו"ם
דיון במועצת הביטחון של האו"ם
השגריר ארדן, במהלך הדיון
(צילום: Charly TRIBALLEAU / AFP)
"ישראל תקפה בתי חולים, מתקנים הומניטריים. זוועות אלו יחקרו או שהמערב מתייחס רק לתקריות שבהן אזרחיו נהרגים?", עקץ הנציג הרוסי. "מדוע האו"ם פעל באופן מיידי נגד ההאשמות הישראליות נגד אונר"א, אך כאשר נהרגים עובדי או"ם עוד לא התחילו אפילו בחקירה".
הנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, אמר כי "ישראל התעלמה מהחלטת הפסקת האש במועצת הביטחון, ואין באופק סוף להתקפות מחרידות על החיים בעזה". הוא האשים, ללא הוכחות, כי "ישראל עצרה, עינתה והרגה חולים ועובדים במערכת הבריאות".
אחריהם קיבל את זכות הדיבור שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן, שבתחילת דבריו הביע צער על הרג עובדי הסיוע: "ישראל לעולם לא פוגעת באזרחים במכוון, ודאי שלא בעובדי סיוע שעושים עבודה כה חשובה ומשמעותית. נמשיך לשתף איתם פעולה ולהגן על עבודתם. הנהלים הצבאיים המקובלים לפתיחה באש הופרו, אך הייתה זו תוצאה של טעות טראגית שנעשתה הרבה בגלל תכנית הפעולה הצינית של חמאס שעושה שימוש במתקנים וכלי רכב אזרחיים".
לדברי ארדן, "המורכבות של שדה הקרב בעזה הובילה לכך שנגרמו טרגדיות נוראיות שלקחו גם את חייהם של אזרחינו - חיילי צה"ל נפלו מאש כוחותינו וחטופים ישראלים נהרגו בשוגג. האם תוכלו להתייחס לעובדה שחמאס הפך את בית החולים שיפא לבסיס טרור? במהלך השבועות האחרונים מאות מחבלים נוטרלו ונעצרו - כולם שהו בתוך בית החולים. האם למועצת הביטחון יש דבר מה להעיר על כך? עבור ישראל כל אבדן חיים הוא טרגדיה, אך עבור חמאס מותם של אזרחים הוא אסטרטגיה".
אזור תקרית הרג עובדי הסיוע
הכינוס התקיים בזמן שהמתקפה העולמית על ישראל מחריפה. אמש נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן קיים שיחה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלאחריה החליטה הממשלה כי סיוע הומניטרי לעזה יועברו גם דרך נמל אשדוד ומעבר ארז.
הבוקר פרסם צה"ל את הממצאים של תחקיר הריגתם של שבעה מעובדי ארגון הסיוע "המטבח המרכזי העולמי" (WCK) בדיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה. התחקיר חשף שרשרת כשלים ומחדלים, החל מזיהוי שגוי ועד לירי מנוגד להוראות - והוביל גם להדחה של שני קצינים ולנזיפה בקצינים בכירים, ובהם אלוף פיקוד הדרום.