1 צפייה בגלריה
"בחר להתגייס באופן שאינו בגדר חזון נפרץ בחברה בה מתגורר". גדוד הסיור הבדואי
"בחר להתגייס באופן שאינו בגדר חזון נפרץ בחברה בה מתגורר". גדוד הסיור הבדואי
"בחר להתגייס באופן שאינו בגדר חזון נפרץ בחברה בה מתגורר". גדוד הסיור הבדואי
(צילום: רועי עידן דו"צ ויואב זיתון)
צעיר תושב הנגב, המשרת בגדוד הסיור הבדואי בצה"ל, מצא לפני כשנה תחמושת ואקדח מסוג 9 מ"מ והחזיק בו לזמן קצר. כשפנה למשטרה בבקשה להחזירם הוא נעצר. התביעה המשטרתית הגישה נגדו כתב אישום בגין רכישה ואחזקת נשק ותחמושת שלא כדין, ואף ביקשה להטיל עליו עד שלוש שנות מאסר. שופט בית משפט השלום רון סולקין, גזר עליו אתמול (רביעי) שישה חודשי מאסר על תנאי במסגרת הסדר טיעון. לאחר שהחייל הודה והורשע באחזקת נשק ביקש השופט שלא לפגוע באפשרות לחזרתו לשירות צבאי.
"אין צורך להכביר מילים על פוטנציאל הסיכון הנובע מאחזקת נשק חם קטלני שלא כדין", ציין השופט סולקין, הידוע בגישתו המחמירה בתחום, במתן גזר הדין. הוא אף תיאר כיצד בית המשפט בבאר שבע הוביל מגמה של החמרת הענישה בגין עבירות נשק, שהגיעו עד כדי מכת מדינה, אך הבהיר כי "מדובר בנאשם אשר פנה מיוזמתו להשבת הנשק. קיים אינטרס ציבורי משמעותי לעודד מחזיקי נשק בלתי חוקי למסרו לרשויות".
בתסקיר שירות המבחן המליצו על 150 שעות שירות לציבור לאור הנסיבות שתוארו בכתב האישום, אך התביעה טענה כי "מדובר בהמלצה מנותקת מהמצב במדינה". מנגד, השופט סולקין ציטט את דיני התורה לפיהם גנב שמתייצב ומצהיר כי ביצע את הגניבה לא ישלם כפול משווי הטובין שגנב. הוא אף ציטט את חז"ל ואת הגמרא בגזר הדין, וציין כי "מי שבוחר לגלות מרצון עבירה שעבר, ישלם את הנזק בלבד, ולא יוטל עליו קנס תוספת".
רון סולקין השופט רון סולקין צילום: דוברות הרשות השופטת
החייל הנאשם, כך הוסיף השופט, "בחר להתגייס לשירות קרבי משמעותי בצה"ל וקשר את גורלו עם גורלה של מדינת ישראל". בהמשך ציין כי גם במשפט הישראלי המודרני מוכר העיקרון של פטור או הפחתת האחריות עקב גילוי מרצון, והוא אינו ייחודי לתחום העבירות בנשק.
"כפי שטענה ההגנה, מתקיימים מעת לעת מבצעים במסגרתם ניתנת לציבור הזדמנות למסור לרשויות נשק ואמל"ח באופן אנונימי ומבלי שיינקטו הליכים פליליים כנגדם. קיום המבצעים מלמד על עוצמתו של האינטרס הציבורי לעודד מסירת נשק בלתי חוקי לרשויות", נכתב בגזר הדין.
בית המשפט פירט איך החייל החל את חייו בנקודת פתיחה קשה, גדל במשפחת מצוקה, לא השלים 12 שנות לימוד ועסק ברעיית עזים. למרות הכול, כך נטען, ביקש להתגייס לשירות קרבי משמעותי. "לנאשם לא היו בחייו דמויות משמעותיות שישמשו כמודל לחיקוי או להכוונה. חרף זאת בחר להתגייס באופן שאינו בגדר חזון נפרץ בחברה בה מתגורר".