4 צפייה בגלריה
שמוליק פלג, סבו של איתן בירן
שמוליק פלג, סבו של איתן בירן
לא יוסגר בקרוב. שמואל פלג
(צילום: AFP)
בית משפט באיטליה אמנם הוציא הבוקר (יום רביעי) צו מעצר בינלאומי נגד שמואל פלג וגבריאל אבוטבול אלון בחשד לחטיפת הילד איתן בירן לישראל, אך לפי שעה - וכל עוד לא תתקבל בישראל בקשת הסגרה רשמית - אין לכך השלכות משמעותיות. בדיווחים האיטלקיים נכתב כי לישראל ולקפריסין, שם חי אלון, יישלחו בקשות למעצר השניים, אך לפי שעה ישראל לא קיבלה בקשה כזו. בכל מקרה מעריכים בישראל שבסופו של דבר, ואחרי שאיתן יוחזר לאיטליה, האיטלקים לא יממשו את הצו.
4 צפייה בגלריה
גבריאל אבוטבול אלון עם מטוס פרטי
גבריאל אבוטבול אלון עם מטוס פרטי
אלון ומטוס פרטי של חברת AEROWEST
(מתוך פייסבוק)
כשבית משפט מוציא צו מעצר ומבקש מרשויות המדינה שלו לפעול למימושו בחו"ל, הרשויות המקומיות יכולות להפיץ הודעה אדומה באמצעות האינטרפול, להגיש בקשת הסגרה או בקשת מעצר זמני, ואם המדינה באירופה ניתן גם להפיץ צו מעצר אירופי. מדינה שאותו צו הובא לידיעתה רשאית להוציא צו מקומי מקביל ולממש אותו, אם יש בדעתה לפתוח בהליך ההסגרה. ישראל, בינתיים, לא קיבלה כל בקשת הסגרה - וברגע שתתקבל אחת כזו יחלו משא ומתן והליכים משפטיים שכפופים גם להסכמי ההסגרה עם איטליה והאיחוד האירופי.
בין ישראל לאירופה יש הסכם הסגרה במסגרת האמנה האירופית בדבר הסגרה, שעליה חתומות שתי המדינות, אך השאלה אם לקבל בקשת הסגרה ממדינה זרה נתונה תמיד לשיקול הדעת של שר המשפטים בישראל, לפי סעיף 3 לחוק ההסגרה הישראלי. השר גדעון סער יכול לסרב לבקשת ההסגרה, וסביר להניח שעורך הדין של פלג ינסה לשכנעו שלא להיעתר לבקשה - תוך שבמקביל יהיו פעולות לביטול צו המעצר באיטליה.
בימים אלה, נזכיר, מתנהלים עדיין הליכי החזרת הילד לאיטליה, אחרי שמשפחת פלג ערערה על החלטת בית המשפט שקבע שיש להשיב את איתן לארץ המגף. בישראל מאמינים שאחרי שתתקבל החלטה סופית בעניין והילד יושב לאיטליה, כל צו המעצר נגד פלג יתייתר - והאיטלקים לא יבקשו להסגירו. ייתכן גם שמטרתו של צו המעצר הבינלאומי הוא להפעיל לחץ פסיכולוגי על ישראל ועל פלג להביא לסיום ההליך ולהשיב את איתן בחזרה לאיטליה.
4 צפייה בגלריה
משפחת בירן
משפחת בירן
חקירה שתוארה כמורכבת וארוכה. איתן בירן ומשפחתו שנספתה באסון
(מתוך פייסבוק)
למעשה, כרגע המשמעות של צו המעצר הבינלאומי היא שאם אלון ופלג יבחרו לטוס למדינות מסוימות, הן יהיו מחויבות לעצור אותם - ובביקורת הגבולות יהבהב צו המעצר שלהם. כלומר, כל עוד האינטרפול לא הגיש בקשה לישראל, המשמעות העיקרית של הצו היא שפלג עלול להיעצר בחו"ל. אלון, מנגד, תלוי לפי שעה ברשויות בקפריסין שבה הוא מתגורר.
חלקו של אלון בפרשה לא היה ידוע עד כה, ונחשף רק עם הוצאת צו המעצר נגד השניים. לפי הנטען באיטליה, אלון סייע לפלג להסיע את איתן מפאביה שבאיטליה ללוגאנו שבשוויץ. בחשבון הפייסבוק שלו העלה בעבר אלון תמונת סלפי עם מטוס של חברת AEROWEST, שעמו טסו פלג ובירן בחזרה לישראל. אלון הוא איש עסקים ישראל שחי בקפריסין, ובעל חברה אחת לפחות באי השכן.
4 צפייה בגלריה
גבריאל אבוטבול אלון
גבריאל אבוטבול אלון
גבריאל אבוטבול אלון באיטליה
(מתוך פייסבוק)
בית המשפט האיטלקי בפאביה הוציא את צו המעצר נגד פלג ואלון בדרישה שיוסגרו לאיטליה ברגע שייעצרו. השופטים האיטלקיים ציינו כי "התוכנית הפלילית כללה כוונה מוקדמת וארגון קפדני על-ידי החשודים". פלג ואלון הסיעו את איתן מאיטליה לשווייץ ב-11 בספטמבר, ומשם הטיסו אותו לתל אביב במטוס פרטי שעליו שילמו 42 אלף יורו.
באיטליה מתארים את חקירת הפרשה, שמתקיימת כבר חודשיים, תוארה כמורכבת וארוכה - ונטען גם שבוצעה ב"טכניקות צבאיות ומודיעיניות". העיתון ציין את דרגתו של פלג - סגן אלוף במיל' בצה"ל - ותיאר כיצד העביר את בנו מאיטליה לישראל במהלך אחד הביקורים שלהם היה זכאי.

פלג, נזכיר, נסע עם איתן לגבול שבין איטליה לשווייץ, ושם - במטוס פרטי ששכר מבעוד מועד - טס איתו לישראל. דודתו של איתן, איה בירן, המתינה לשובו של איתן מהמפגש עם סבו בשעה 18:30 כפי שסוכם - ורק בשעה 20:00 קיבלה הודעה מהסב שאיתן "הגיע הביתה". שלושה ימים לאחר מכן הגישה הדודה איה תובענה בגין חטיפת ילד לפי אמנת האג לבית המשפט בישראל.
בחודש שעבר קבע בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב כי יש להחזיר את בירן לאיטליה. בפסק הדין, שבו איתן מכונה "הקטין" ושמו לא מוזכר, נכתב כי הוא יוחזר "למקום מגוריו הרגיל שבאיטליה". בנוסף חייבה השופטת את הנתבע, הסב פלג, בהוצאות ובשכר טרחת עורך דין בסך של 70,000 שקלים.
בית המשפט גם לא קיבל את טענת סב כי לדודה אין זכויות משמורת על הקטין לצורכי האמנה. "אין בעובדה כי זכויותיה של הדודה על הקטין ניתנו לה במסגרת החלטה שיפוטית, ואין המדובר בסמכויות טבועות כשל הורים לקטין, כדי לשנות ממעמדה המאפשר לה הגשת תובענה על פי האמנה. מינויה של הדודה לא נותר על כנו רק מכוח הסכמת הסב בדיון שהתקיים מעל מיטת חוליו של הקטין, אלא לאחר בחינה מעמיקה ובדיקת טובתו של הקטין, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בפסק הדין שניתן באיטליה. די בזכויות שניתנו לדודה במסגרת מינויה כדי לראותה כבעלת זכויות משמורת לצורך האמנה. אלו הופרו על ידי הסב. נקבע כי בבואו של הסב עם הקטין ארצה הרחיק הסב את הקטין ממקום מגוריו הרגיל, הרחקה שלא כדין במשמעות האמנה, ובכך הפר את זכויות המשמורת של הדודה על הקטין".
משפחת פלג הודיעה כי תערער על ההחלטה, ובית המשפט נתן עיכוב ביצוע של פסק הדין כדי לתת לה את האפשרות לעשות זאת.