בני ברק בכוננות להגבלות: העיר שצפויה להיכנס לרשימת הרשויות האדומות לפי תוכנית הרמזור של פרופ' רוני גמזו חוששת מסגירת מערכת החינוך והעסקים, במסגרת בקשתו של פרויקטור הקורונה להעביר חבילת הגבלות משמעותיות על ערים אדומות. תושבי העיר מספרים על חשש מפגיעה נוספת במצב הכלכלי הקשה גם כך - ועל הצורך בהמשך השמירה על ההנחיות.
לצד זאת, שני חברי מועצת העיר החרדית, שהיו חלק מהוועדה המייעצת לגמזו, הודיעו על התפטרותם מהוועדה במחאה על מה שהגדירו "התנהלות ללא שקיפות ושיתוף הציבור".
7 צפייה בגלריה
בני ברק בצל הקורונה
בני ברק בצל הקורונה
אנשי פיקוד העורף. מאמץ הפינוי למלוניות ממשיך
(צילום: נדב אבס)
7 צפייה בגלריה
בני ברק בצל הקורונה
בני ברק בצל הקורונה
"הקורונה כואבת, אבל אסור להפסיק את החיים". בני ברק, היום
(צילום: נדב אבס)
על בני ברק, שבה אובחנו מיום שישי האחרון 689 נדבקים, כבר הוטלו מגבלות חמורות בגל הראשון של המגפה. בעיצומו של חג הפסח הוכנסה העיר לסגר מלא, וכעת חוששים בעיר מפני גזירה דומה בחגי תשרי. בעירייה דווקא מתגאים בכך שהצליחו לצמצם את מספר הנדבקים בנגיף בחודש האחרון. בבני ברק ציינו כי כ-100 מתוך הנדבקים החדשים נמצאים בישיבות מחוץ לעיר, אולם נכללים בנתונים לאור מקום מגוריהם במקור.
בעירייה מתכננים גם להעלות את מספר הבדיקות השבועיות לתושבים, וממשיכים במאמץ פינוי התושבים למלוניות בסיוע חיילי פיקוד העורף.
עו"ד משה מורגנשטרן, מחזיק תיק הבריאות בעיריית בני ברק, אמר ל-ynet כי "אנחנו ממש על הקשקש ועל הגבול בין הכתום לאדום. אתמול היינו אדומים, שלשום היינו כתומים. ביום שלישי היו לנו הרבה חיוביים עם 15% מהבדיקות שיצאו חיוביות. בגלל המספרים קיבלנו אישור לעשות עוד אלפי בדיקות לכולם, גם למי שאין לו תסמינים, כדי שנדע את המצב האמיתי בעיר". לטענתו, "מתוך 700 מורות וגננות שנבדקו רק אחת נמצאה חולה. לדעתי אנחנו ברף העליון של הממוצע הארצי, עם שיעור חיוביים של 7%".
"סגר זה דבר נורא, אבל לא נלך ראש בראש אלא יד ביד"
מורגנשטרן קבע שהכרזה על בני ברק כעיר אדומה תהיה דבר נורא, כלשונו. "למרות זאת, אנחנו נציית לכללים ולא נשחק ראש בראש אלא יד ביד. המשמעות למערכת החינוך עלולה להיות קשה ביותר", הוא אמר. "יש לזה גם משמעות כלכלית של בייביסיטר. בבני ברק יש מצב סוציו-אקונומי קשה ממילא. חטפנו מכה כלכלית קשה בגל הקודם, ובעיר שמאופיינת בכלכלת חגים זו מכת מוות לחנויות ולעסקים".
מאז הגל הראשון החל הציבור בבני ברק להקפיד מאוד על ההנחיות, אולם עדיין ישנם מקומות שבהם הן מופרות באופן תדיר, דוגמת חתונות ואירועים בהשתתפות מאות. "אני לא בורח מאחריות", אמר מורגנשטרן. "לא הכול ורוד, ועדיין יש קבוצות שלא שומרות על ההנחיות. אלו קבוצות אנרכיסטיות שאנחנו זועמים עליהן, זה כמו רצח. אני אומר את זה על דעת רבנים. כעירייה אנחנו עושים הכול כדי להוקיע אותן, כולל הסברה ואכיפה ממש. שני בתי הכנסת הגדולים בבני ברק סגורים".
7 צפייה בגלריה
עו"ד משה מורגנשטרן
עו"ד משה מורגנשטרן
משה מורגנשטרן. "יש אנרכיסטים, עושים הכול נגדם"
(צילום: עמית הובר)
הרב ישעיהו כהן, תושב העיר, אמר: "אנחנו מגיעים לימים נוראים ואנחנו מתקרבים לעיר אדומה, אבל חייבים להתפלל לקב"ה שתיגמר המגפה. ההצלחה של בני ברק היא רק בשמיעה לגדולי הדור. מה שקרה לנו בתקופה האחרונה זה שבחורים לא למדו חצי שנה, זה הוביל לדברים לא טובים". לדבריו, "אני לא הייתי בסגר, יצאתי ולמדתי תורה וסיימנו מסכת. למדנו עם טלפונים וזום. המטרה שלנו זה להגיד שהקורונה כואבת לנו בלב, אבל לא להפסיק את החיים שלנו".
יהודה, תושב העיר גם הוא, הוסיף: "התושבים בעיר מאוד נזהרים ומשתדלים, אבל יש פה צפיפות אזורית ולכן הכמות הגדולה של נדבקים. אני מסתובב בתל אביב ואני המום, כי אנשים שם בלי מסכות ומצד שני לא נדבקים. אולי צריך להפסיק עם מסכות וזהו. ברור שלסגור את מערכת החינוך תהיה טעות, כי אז כולם יסתובבו ברחובות. אסור לחזור שוב לסגר".
7 צפייה בגלריה
בני ברק בצל הקורונה
בני ברק בצל הקורונה
"מורידים מסכה לסנטר ברגע שטיפה חם". למצולם אין קשר לכתבה
(צילום: נדב אבס)
7 צפייה בגלריה
בני ברק בצל הקורונה
בני ברק בצל הקורונה
(צילום: נדב אבס)
יוסף, שמתגורר במרכז בני ברק, הביע חשש כבד מסגר לקראת החגים. "אנשים חייבים להבין שזה לא עניין של פוליטיקה אלא של שמירת ההנחיות. אנשים פה ברחוב עם מסכות, אבל הן יורדת לסנטר ברגע שטיפה חם או שזה לא נוח, וזה לא שווה כלום. אני מקווה שלא יהיה סגר, זה יעשה בלגן במוסדות חינוך, יוביל לפגיעה בחנויות וכל הכסף שלנו כבר הלך ממילא. מאיפה עוד יהיה לנו כסף?"

התפטרות המחאה: "אין שקיפות"

שני חברי הוועדה הציבורית המייעצת לתוכנית "מגן ישראל", שבראשה עומד פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, התפטרו היום מחברותם בוועדה. השניים - אריק אדלר המנהל את החמ"ל העירוני של בני ברק ואברהם יוסטמן, חבר ועדת הבחירות מטעם יהדות התורה - טענו שהוועדה שבה היו חברים עד היום היא חסרת השפעה.
7 צפייה בגלריה
רוני גמזו
רוני גמזו
האשמות בחוסר שקיפות. גמזו
(צילום: לע"מ )
במכתב כתבו השניים כי "שבנו והתרענו מספר פעמים שאם לא תהיה שקיפות, לא נזכה לאמון הציבורי המיוחל, אך כאמור בחר מי שבחר ללכת בדרך שכוללת הצהרות חסרות אחריות ומעשים פזיזים שלא התקבלו כהחלטה משותפת".
הם טענו כי בתוכנית הרמזור הוכנס קריטריון שעשוי לפגוע באוכלוסיות רחבות ללא הצדקה. לטענת אדלר ויוסטמן, בתהליך החישוב קיים מקדם שלילי לכל עיר גדולה, שבמסגרתו היא עלולה לקבל בציון הסופי תוספת של ניקוד שלילי שעשוי להיות קריטי במעבר מצבע לצבע. "נעשה שקר בנפשנו אם נישאר חברים בוועדה חסרת ההשפעה", הם כתבו במכתבם לפרופ' גמזו.