3 צפייה בגלריה
עוני, אילוסטרציה
עוני, אילוסטרציה
"עכשיו אין לי איך לחגוג". אילוסטרציה
(שאטרסטוק)
ימים אחדים לפני ערב ראש השנה והסגר, אדם פגוע נפש שמתקיים מקצבת נכות נותר חסר כל לאחר שעיריית ירושלים עיקלה את חשבון הבנק שלו - בגלל חוב בן תשע שנים על דו"ח חניה.
ב', מתמודד נפש בן 53, התגורר שנים רבות ברחוב. כיום הוא מטופל בעמותת "אנוש" ומתקיים מקצבת נכות על סך 3,100 שקלים שהוא מקבל מהביטוח הלאומי. לפני כשבועיים הוא גילה שחשבון הבנק שלו עוקל בגלל חוב של 450 שקלים לעיריית ירושלים משנת 2011. כשפנה לעירייה נאמר לו כי הסיבה לחוב היא דו"ח חניה שלא שולם. "נשארתי חסר כל לפני החג, הם עיקלו לי את החשבון ולא השאירו לי כסף", הוא מספר.
"לקחו את היתרה האחרונה שהייתה לי בבנק בגובה 550 שקלים שקיבלתי כתרומה כדי שאוכל לקנות אוכל לחג והשאירו אותי בלי כסף בחשבון", מוסיף ב'. "העירייה לא מימשה את החוב, אבל בגלל העיקול הבנק לקח את הכסף כפיקדון".
3 צפייה בגלריה
בניין עיריית ירושלים
בניין עיריית ירושלים
"לפנים משורת הדין, התושב התבקש לשלם את הקנס הבסיסי בלבד". בניין עיריית ירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ניסיונותיו של ב' לפנות לעירייה נתקלו באטימות. "בכיתי בטלפון ואמרתי לעירייה שהם גורמים לי לרצות להפסיק לחיות. הנציגה אמרה לי שזה לא נעים לה וניתקה את השיחה. הרגשתי נורא", הוא אומר. "אני חוגג לבד כי אין לי משפחה, אבל עכשיו אין לי איך לחגוג".
נוכח סירובה של העירייה לבטל את העיקול, ב' מקבל כעת סיוע בהתנדבות מעורכי הדין אמיתי כץ שינפלד ודבי טל שדה מהקליניקות המשפטיות של הקריה האקדמית אונו, שנותנות מענה לאוכלוסיות מוחלשות שאין בידיהן את האפשרות לשלם לעורכי דין. "הפניה הרתיחה אותנו", אומרת עו"ד טל שדה, "מדובר באדם שנקלע למצוקה כלכלית והסתבך בחובות. הוא עבר תהליך של פשיטת רגל ושיקום כלכלי בליווי עובדת סוציאלית. הוא הצליח לעמוד על הרגליים ובמסגרת פשיטת הרגל נמחקו לו החובות".
בעירייה טענו בפני עורכי הדין כי במשך שנים שלחו אל ב' מכתבי התראה, אך לדברי עו"ד טל שדה הם נשלחו לכתובת שאליה אין לו כל קשר. "מדובר בכתובת של קרובת משפחה שאין לו קשר איתה".
3 צפייה בגלריה
עו״ד דבי טל שדה
עו״ד דבי טל שדה
"הרבה זמן לא ראינו התנהלות כזאת". עו"ד דבי טל שדה (שמאל) ואמיתי כץ שינפלד
(צילום: ליאור טל שדה)
עורכת הדין מתרעמת: "זו פעולה לא סבירה מצד עיריית ירושלים. הן בגלל שמדובר פה במאות בודדות של שקלים, והן כי כבר עברו תשע שנים. למה נזכרו עכשיו, ערב החגים והסגר? בשיא משבר הקורונה, שבועיים לפני החג, מנצלת הרשות את הסמכות שנתן לה המחוקק כדי לעקל את החשבון, ולאיש אין איך לאכול".
"מה שהוא עובר יכול לקרות לכולנו. רשויות רבות יכולות לנצל לרעה את הסמכות שלהן בשרירות לב מדהימה. כשעושים את זה לאנשים במצוקה כלכלית, שהיום-יום שלהם מורכב מהישרדות, זה לא עוד משהו בירוקרטי. זה מטלטל את עולמו", אומרת עו"ד טל שדה.
עורכי הדין פנו לעירייה וביקשו לבטל את העיקול ל-45 יום, כדי שיוכל לקנות מצרכים. "אנחנו דורשים שעיריית ירושלים תחזיר עוד היום את החשבון. אנחנו לפני סגר, והיא צריכה להחזיר את הכסף באופן מיידי. לא ייגרם שום נזק לעיריית ירושלים אם הם לא יקבלו את הסכום הזה כרגע. אחרי החגים, אחרי הסגר, הם יכולים להחזיר את החשבון לעיקול. הרבה זמן לא ראינו התנהלות כזו. אם הם ימשיכו בנזקים שהם גורמים למרשנו אנחנו נשקול את כל האמצעים שעומדים לרשותנו, כולל תביעה קטנה".
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "בקשת התושב הגיעה לעירייה ונידונה. לפנים משורת הדין, התושב התבקש לשלם את הקנס הבסיסי בלבד".