חברת טיקטוק סירבה לשלוח נציג מטעמה לדיונים האחרונים בכנסת בנושא האנטישמיות ברשתות, אך פנתה למשרד לנושאים אסטרטגיים כדי לדון על שיח השנאה והדה-לגיטימציה ברשת.
3 צפייה בגלריה
אורית פרקש הכהן
אורית פרקש הכהן
"פועלים שהרשתות יפסיקו להיות גן עדן של שנאה". פרקש הכהן
(צילום: יריב כץ)
3 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
"שיח אנטישמי הוא דבר מתועב". אפליקציית טיקטוק
(אילוסטרציה: Shutterstock)
במכתבה למשרד לנושאים אסטרטגיים כתבה הרשת כי היא מעוניינת ביצירת יחסי עבודה מול המשרד, והוסיפה כי "העבודה שאתם עושים לטובת המלחמה נגד שיח שנאה ואנטישמיות היא חשובה". נציגי הרשת הוסיפו: "שיח אנטישמי הוא דבר מתועב, ואין לו מקום בפלטפורמה שלנו. אנחנו רוצים להיכנס לדיאלוג איתכם".
בשבועות הקרובים יארח המשרד לנושאים אסטרטגיים מפגש עם טיקטוק בשולחן עגול עם נציגים ממשרדי ממשלה נוספים, וזאת על רקע ביקורת חריפה בישראל שטיקטוק הפכה לבמה להסתה בוטה נגד ישראל ולאנטישמיות. פורום דומה התכנס השבוע ביום שני למפגש עם נציגי המדיניות של פייסבוק העולמית. במפגש נקבע כי מדי כמה זמן יתקיימו מפגשים נוספים כדי לבחון את ההתפתחויות בנושא.
3 צפייה בגלריה
סירבו להסיר ציוץ של חמינאי. אפליקציית טוויטר
סירבו להסיר ציוץ של חמינאי. אפליקציית טוויטר
סירבו להסיר ציוץ של חמינאי. אפליקציית טוויטר
(צילום: shutterstock)
השרה לנושאים אסטרטגיים, אורית פרקש- הכהן, אמרה כי "אני מעריכה את פניית טיקטוק למשרדי לטובת התנעת שיח משמעותי מולה, ורואה בכך חשיבות רבה. התודעה הציבורית והשיח מתקבע היום ברשתות החברתיות, וכוח ההשפעה התודעתי שלהן כמעט בלתי מוגבל. אנחנו פועלים לכך שהרשתות יפסיקו להיות גן עדן של שנאה, הסתה ופייק ניוז - גם בשביל למנוע פגיעה בלגיטימציה של קיומה של מדינת ישראל, וגם בגלל שעם הכוח מגיעה האחריות".
פרקש-הכהן הוסיפה: "אני והמשרד לנושאים אסטרטגיים נמשיך להוביל את הקו עד שהרשתות יפעלו לפי נהלים ברורים, ניטור איכותי, אכיפה ושקיפות".
השרה לנושאים אסטרטגיים יצאה למאבק מול הרשתות החברתיות על נושא אכיפת שיח השנאה והדה-לגיטימציה ברשת, לאחר שפנתה למנכ"ל טוויטר בבקשה להסיר ציוצים של המנהיג הרוחני של איראן עלי חמינאי שבהם השווה את מדינת ישראל ל“גידול סרטני“ שיש להשמידו. טוויטר סירבו למחוק את הציוצים בטענה שיש לשמור על תיעוד של אמירות של מנהיגי עולם.
מאז, המגעים מולם לא מפסיקים, והשיח רק גבר והסוגיה אף הוזכרה בתדרוך של הבית הלבן. לאחרונה שלחה השרה מכתב נוסף בנושא וטוויטר השיבו לה כי המדיניות שלהם לטיפול בשיח השנאה אומרת שאסור למשתמשים ליצור תכנים שמסיתים לאלימות כלפי מגדר, דת או לאום מסוים. עם זאת, טוויטר הבהירו כי בציוץ של חמינאי יש "עניין ציבורי" מכיוון שמדובר בהתבטאויות של אדם שמנהיג מדינה.
לטענת טוויטר, בכל הנוגע לאכיפת הנהלים, דין אינדיבידואל הוא לא כדין מנהיג עולמי. בנוסף ציינו בטוויטר כי יש תשומת לב יתרה לאמירות של מנהיגים בעולם כי הן מעוררות שיח ציבורי רחב, והם אף פנו לממשלת איראן בטוויטר בבקשה לאפשר לתושביה גישה לציוצים ברשת. לבסוף טוויטר ביקשה לקיים שיח ישיר בנושא עם השרה פרקש-הכהן ואנשי משרדה.