2 צפייה בגלריה
 ח"כ שאשא-ביטון ורה"מ נתניהו
 ח"כ שאשא-ביטון ורה"מ נתניהו
ח"כ שאשא-ביטון ורה"מ נתניהו
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אלכס קולומויסקי)
המערכת הפוליטית במתח לאחר שהתברר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון לפתוח בהליך הדחה של יו"ר ועדת הקורונה בכנסת וחברת מפלגתו, ח"כ יפעת שאשא-ביטון. בינתיים נקבעה להיום (א') ב-12:00 ישיבה של הוועדה, שבמהלכה ידונו חבריה באישור הגבלות שעליהן החליטה הממשלה בסוף השבוע ובכללן סגירת מכוני כושר ומסעדות.
ההחלטה של נתניהו להוביל להדחתה של שאשא-ביטון מראשות הוועדה התקבלה לאחר שהתברר כי גם הפעם, כמו בדיון הקודם שעסק בחדרי הכושר ובבריכות הציבוריות, אין בכוונתה להתיישר עם החלטות הממשלה ולאשר סגירות מבלי שהובאו לפתחה נתונים המצביעים על אחוזי הדבקה.

בתוך הקואליציה כבר החלו להתגבש שיחות על מנת לגבש עמדה בנוגע להדחתה של שאשא-ביטון. חברי כנסת רבים בקואליציה מביעים אי נוחות מההחלטה, שכן הדחתה של יו"ר הוועדה בגלל עבודה פרלמנטרית שעליה היא אחראית - משמעותה רמיסת עבודת הכנסת והתערבות של הממשלה בנעשה בה.
מי שכבר הצהיר בפומבי שיפעל למניעת הדחתה של שאשא-ביטון הוא יו"ר כחול לבן, ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ. בישיבת סיעת המפלגה שנערכה אמש, אמר גנץ כי "אני חושב שנכון שוועדת הקורונה תקבל את החלטות הממשלה בנושא הקורונה, ולצד זאת אנחנו חייבים לכבד את תפקידה של הכנסת. אני פועל כדי למנוע את פיטוריה של שאשא-ביטון ואני מקווה שנימנע מהצעד הזה".
2 צפייה בגלריה
בני גנץ באולפן ynet
בני גנץ באולפן ynet
גנץ. ניצב לימינה של שאשא-ביטון
(צילום: אבי מועלם)
גם בשבוע שעבר, בתום העימות הקודם שבמהלכו איים יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר להביא להדחתה של יו"ר ועדת הקורונה, הבהירו בכחול לבן כי יעמדו לצדה. בסיעות החרדיות עדיין שותקים בכל הקשור לאפשרות הדחתה של שאשא-ביטון.
שאשא-ביטון הודיעה כי כל עוד לא קיבלה הודעה אחרת, היא תמשיך בתפקידה כרגיל בדיון על צו ההגבלות. לפיכך, הוועדה בראשותה תתכנס כאמור היום ב-12:00. הדחתה מחייבת כינוס של ועדת הכנסת. רק אם יימצא רוב להדחה, תצביע ועדת הכנסת על מחליף לניהול ועדת הקורונה.
גם בתוך הליכוד קיבלה שאשא-ביטון גיבוי. ח"כ גדעון סער צייץ בטוויטר: "האיומים על ח"כ שאשא-ביטון מיותרים. היא אינה שואלת את השאלות לבדה. יש ויכוח עקרוני וחשוב האם נתוני התחלואה מצדיקים את החרפת הפגיעה בכלכלה ובפרנסה. ויכוח זה לא יוכרע באיומים. יש להציג נתונים, ככל שיש כאלה, ולשכנע את הכנסת ואת הציבור. הממשלה מכהנת מכוח אמון הכנסת, ולא להפך".

"אם אשלם מחיר אישי - אקבל זאת באהבה"

במקביל, גורם מקצועי שמקורב למקבלי ההחלטות, אמר אמש: "ראש הממשלה החל בתהליך הדחת יפעת שאשא-ביטון שיארך כמה ימים. חדרי הכושר מהווים סכנה אמיתית לבריאות הציבור בהדבקה בחלל המשותף, בנגיעות במכשירים, אין חבישת מסכות וההזעה והסירקולציה של המזגנים מסכנת את הציבור".
הוא הוסיף: "מדינות רבות בעולם כבר סגרו אותם. אלו הנחיות המומחים ועל פיהם החליטה הממשלה לסגור את חדרי הכושר. שאשא-ביטון בסרבנותה מעודדת אזרחים שלא למלא את הוראות משרד הבריאות ולא לקבל את החלטות הממשלה. מדובר בפופוליזם חסר אחריות שיעלה בחייהם של אזרחים רבים".
שאשא-ביטון אמרה מוקדם יותר בתגובה לאיומי הדחתה: "אני חברה בקואליציה ומכבדת את החלטות הממשלה. חלק מרכזי מעבודת הכנסת הוא לבקר את עבודת הממשלה ואם יש טעויות - צריך לתקן".
היא הוסיפה: "תפקידי הוא לבחון את הדרך הנכונה ביותר להיאבק בנגיף, לשמור על בריאותם הנפשית והפיזית של האזרחים ולהציל את פרנסתם של רבבות עובדות ועובדים. באתי למטרה אחת - לשרת את עם ישראל. אם איאלץ לשלם בעבור זה מחיר אישי - אקבל את זה באהבה".
ההחלטה שקיבלה הממשלה בדבר איסור התקהלות של יותר מ-10 אנשים בשטח סגור ושל יותר מ-20 אנשים בשטח פתוח (למעט מקומות עבודה ומשפחות גרעיניות) לא צריכה לקבל את אישור ועדת הקורונה.
מנגד, לפתחה של הוועדה יובאו בין היתר החלטות נוספות שקיבלה הממשלה ואשר היו אמורות להיכנס לתוקפן ביום שישי בשעה 17:00: סגירת מכוני כושר וסטודיו שמשמשים לצורך פעילות ספורט או מחול ופתיחת מסעדות. ההחלטה בדבר המסעדות נקבעה תחילה ליום שישי האחרון בשעה 17:00, אולם בשל טרוניות של מסעדנים נדחתה סגירתם ליום שלישי בשעה 05:00 בבוקר.
עוד הגבלות שיעלו לדיון במהלך השבוע הקרוב: דרישת משרד הבריאות לסגור את מערכת החינוך ובכללה פעילות "בתי הספר של החופש הגדול" והקייטנות. כמה שרים הביעו התנגדות למהלך, ובעקבות כך הסמיכה הממשלה את נתניהו וגנץ להכריע בסוגיה.
כמו כן טרם התקבלה החלטה סופית בנוגע להחלת סגר מסוף השבוע הקרוב בין יום שישי בשעה 17:00 אחר הצהריים עד יום ראשון בשעה 05:00 בבוקר. ההחלטה שאמורה לעבור בחקיקה בכנסת כוללת בתוכה סגירה של חופי הים והקניונים.
פורסם לראשונה: 23:44, 18.07.20