1 צפייה בגלריה
חתימה על הסכמים והצהרות משותפות לתקשורת - בנימין נתניהו ווולודימיר זלנסקי
חתימה על הסכמים והצהרות משותפות לתקשורת - בנימין נתניהו ווולודימיר זלנסקי
סיכמו כי יגובש מתווה. נתניהו וזלנסקי
(צילום: AP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו סיכם היום (שישי) עם נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי כי יגובש מתווה שיאפשר את החזרת נסיעות הישראלים לאומן - שם קבור מייסד חסידות ברסלב, רבי נחמן.
על פי הודעת לשכת רה"מ, נתניהו שוחח עם זלנסקי בטלפון "על שיתוף פעולה בנושא הקורונה, בדגש על חיסונים ועל הכרה הדדית בדרכון ירוק. סוכם שגורמי העבודה ייפגשו מיידית על מנת לסכם מתווה שיאפשר ביקורים של מחוסנים, כולל חזרה לביקורים באומן".
ברקע הודעת נתניהו עומד החשש כי חסידי ברסלב יחרימו את הבחירות וכך יפגעו בכוחו של גוש הימין-חרדים. בעקבות כך חתמו היום ארבעת חברי הכנסת של אגודת ישראל - הפלג החסידי של יהדות התורה - על התחייבות לדאוג להסדרת הטיסות לאומן במסגרת ההסכם הקואליציוני.

בקיץ האחרון הצטרפו עשרות מחסידי ברסלב למפגינים מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים - בדרישה לגבש מתווה שיאפשר את הגעתם להילולת הענק באומן בראש השנה. בעיצומה של ההפגנה אז פרסם נתניהו הודעה שלפיה מינה את השר זאב אלקין לעמוד בראש צוות שרים שיבחן את בקשתם.
המפגינים בכיכר פריז מחאו כפיים לחסידים המפגינים, שקראו "בלפור, הנה אנחנו באים", כשברקע שירי תפילה חסידיים. הם נשאו שלטים שעליהם נכתב "נתניהו השקרן, לך הביתה", "איבדת את קולנו", "נתניהו נגד רבי נחמן" ו"שקרניהו". חלק מהמוחים קראו קריאות מתריסות לעבר ראש הממשלה: "בית המשפט הולך לתפור אותך. חבל שהצבענו ליכוד. כל מי ששם מחל בקלפי יצא פראייר".
פרויקטור הקורונה דאז, פרופ' רוני גמזו, הביע פעם אחר פעם את התנגדותו לטיסות לאומן, ואף פנה ישירות לאוקראינים. אלו, במטרה למנוע את כניסת החסידים, החליטו לאסור כניסת זרים לשטחם באותם ימים.