ועדת הכספים של הכנסת תדון היום (ב') בהצעת החוק שמבקשת בין היתר לאפשר לפקחים ברשויות המקומיות סמכות לבצע חיפוש על אזרחים או לעכב אותם עד לבוא שוטר תוך שימוש בכוח סביר. "הגוף הזה של הפיקוח מגן על התושבים", אמר לאולפן ynet ראש העיר נס ציונה שמואל בוקסר. מנגד, באגודה לזכויות האזרח אומרים: "זו השלמה עם אוזלת היד של המשטרה".
מליאת הכנסת אישרה בשבוע שעבר בקריאה ראשונה ברוב של 53 תומכים מול 29 מתנגדים את הצעת החוק לייעול האכיפה והפיקוח העירוניים ברשויות המקומיות. הממשלה מבקשת להפוך את החוק שנחקק ב-2011 כהוראת שעה שמתחדשת מדי שנה להוראת קבע.
1 צפייה בגלריה
פקחי העירייה באים לסגור את המסעדה בירושלים
פקחי העירייה באים לסגור את המסעדה בירושלים
ארכיון
(צילום: איליה ליפצקר)
"אני לא רואה בזה שום תוספת סמכויות, זה לקבע את מה שיש כבר הרבה מאוד שנים", אמר ראש העיר נס ציונה בוקסר. "האזרחים מבקשים בסך הכול אכיפה, כי אם אנחנו לא נעשה חלק מהדברים האלה, בייחוד במה שקשור לחוקי עזר עירוניים, אף אחד לא יעשה את זה. לפני 20 שנה היו אצלנו 25 אלף תושבים עם 400 פריצות בשבוע. ב-2020 יש 50 אלף תושבים וסיימנו את השנה עם 70 פריצות, זה אומר הכול".
- ועכשיו הפקח יוכל לעכב אותי? "חס וחלילה, הוא לא יכול לעכב אותך והוא אפילו לא ידרוש. הוא יכול לדרוש ממך להזדהות, ואם אין שוטר לידו אז אתה לא צריך להזדהות".
עו"ד דבי גילד-חיו מהאגודה לזכויות האזרח אמרה בהתייחסה לנושא: "החוק הזה שאנחנו מדברים עליו לא עוסק בתפקידים השגרתיים של פקחים עירוניים. מה שהם עושים - הם ימשיכו לעשות. החוק הזה בא לטפל בסוגיה שאמורה להיות בידי המשטרה, טיפול בתופעות של אלימות.
"על רקע של מקרי אלימות התחילו להגיד 'צריך יותר נוכחות משטרה ברחובות', ואז אמרו 'במקום להוסיף עוד כוח משטרה, ניתן לרשויות המקומיות שיטור מקומי. ניתן סמכויות לפקחים העירוניים למלא תפקידי שיטור במה שקשור להפעלת אלימות'".
- מה לא בסדר בזה? "קודם כל בבסיס יש דברים שאנחנו רוצים שהמשטרה שלנו תעשה ולא כל גוף שלא מוכשר לזה ולא מפוקח לזה. אין לו ענישה מתאימה לזה, אין מנגנוני תלונות מתאימים לזה. אני לא רוצה שפקחים עירוניים בכל מיני רשויות מקומיות יעשו את זה. אגב, טיפול בחשד לאלימות בעבירות של הפרות סדר זה תפקיד משטרתי מובהק, אז זאת אחת הבעיות הכי קשות בחוק הזה".
ראש העיר בוקסר, אתה רוצה שעכשיו הפקחים שלך יתחילו לעכב אנשים? "בנס ציונה אין שיטור עירוני. אני לא רוצה שהפקחים של עיריית נס ציונה יתחילו לעשות חיפוש על אנשים, זה לא תפקידם. הם לא צריכים לעשות את זה. אם זה תלוי בי אז שייבנו אצלי נקודת משטרה, שיביאו לפה 50 שוטרים ובא לציון גואל".