3 צפייה בגלריה
לאחר ויכוחים רבים: מרותקי הבית החלו לקבל את מנת החיסון הראשונה
לאחר ויכוחים רבים: מרותקי הבית החלו לקבל את מנת החיסון הראשונה
מרותקת בית שנלקחה לחיסון
(צילום: דובר צה"ל)
אמו בת ה-97 של אבי לוי לא יצאה מביתה באור עקיבא כבר 13 שנה. כמו רבים במצבה, האם טרם קיבלה את החיסון לקורונה. "ביום חמישי שעבר יצרו איתי קשר וניהלו איתי ויכוח אם היא יכולה להגיע לקופת החולים או לא", סיפר לוי. "הסברתי להם פעם אחר פעם שמדובר באישה מבוגרת שגם לשירותים היא בקושי יכולה ללכת".
בעוד מבצע החיסונים ממשיך להתרחב וכשיותר משלושה מיליון אזרחים מעל גיל 16 כבר קיבלו את שתי מנות החיסון נגד הנגיף, סוגיית מרותקי הבית ממשיכה להוות אתגר גדול. לפי נתוני משרד הבריאות, כ-25 אלף מתוך 115 אלף מרותקי הבית עדיין לא קיבלו את החיסון.
רק שלשום אמר פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש בהתייחסו לסוגיה: "למרות שהתקדמנו מאוד יפה עם מרותקי הבית, עדיין יש מספר גבוה של מרותקי בית שצריך לחסן ואנחנו נחסן אותם בבתים". במשרד הבריאות מסבירים כי מדובר ב"תהליך מורכב" שטומן בחובו שליחת צוות עם אחות ופרמדיק וניוד מושכל של בקבוקוני החיסון של חברת פייזר.
"אנחנו מנסים להביא לאימא שלי חיסון מהרגע שמבצע החיסונים התחיל", סיפר ל-ynet אבי לוי - בנה של מרותקת הבית מאור עקיבא. בהתחלה דיברתי עם קופת החולים, הם אמרו לי שלא קיבלו הנחיות לחסן מרותקי בית. כעבור כמה ימים שמעתי בחדשות שמשרד הבריאות מתגאה במספר גבוה של מרותקי בית שחוסנו, ואימא שלי שייכת לאלה שלא חוסנו".
3 צפייה בגלריה
מוקד החיסונים לניצולי השואה מרותקי הבית
מוקד החיסונים לניצולי השואה מרותקי הבית
מוקד החיסונים לניצולי שואה מרותקי בית
(צילום: יחיאל גורפיין)

בשבוע שעבר, כאמור, ניהל לוי שיחה לא פשוטה עם קופת החולים. "הסברתי להם שזאת אישה שבקושי הולכת ונעזרת בהליכון. הם בדקו ואמרו שאושר לה אמבולנס, אבל כנראה שיש קדימויות. ניסו לשכנע אותי להביא אותה וייתנו לה קדימויות, אבל הסברתי שהיא לא זזה מהבית. אני בן 72 ולא יכול להרים אותה. איך אוריד אותה שתי קומות?".
לוי טוען שבכל מקרה עדיף לא לטרטר את אמו ולחסן אותה בביתה. "הם לא רוצים לחסן אותה בבית. בתחילת החורף באו אלינו הביתה וחיסנו אותה לשפעת, אז למה לקורונה אי אפשר? הרי פייזר הוציאו כבר הודעה שלא צריך לשמור את החיסון בקירור מיוחד, אז למה מסרבים להגיע אליה הביתה?".
הבן אובד העצות הוסיף: "אני כועס על ההתנהלות של משרד הבריאות. ככה לא מתנהגים למבוגרים, הם לא קיימים בשבילם. במשרד הבריאות כל הזמן מתגאים בזה שהם מתקדמים עם החיסונים, אבל הם שכחו את מרותקי הבית, הם שקופים להם. שמעתי שגם יש מבצע חיסונים לניצולי שואה אבל מה קורה עם מי שלא ניצול שואה, מי יפנה אליו? מי יטפל בו?".

רבים בפריפריה נותרו ללא פתרון

ואכן, כמו שהזכיר לוי, בתחילת השבוע החל פרויקט חיסונים שמטרתו לחסן כ-20 ניצולי שואה שאין באפשרותם להגיע למוקדים על מנת להתחסן. את הפרויקט יזמה ועידת התביעות בשיתוף ארגון איחוד הצלה, והושקעו בו כחמישה מיליון שקלים לטובת הסעת הניצולים למתחמי החיסונים והחזרתם לבתיהם.
כמה מאות ממרותקי הבית החלו לקבל את מנת החיסון הראשונה לפני כשבועיים - אחרי ששר הביטחון בני גנץ הורה לצה"ל לסייע במהלך. מאז תחילת מבצע החיסונים הסוגיה התפזרה בין רשויות וגופים שונים. בעוד חלק מהרשויות המקומיות החזקות מיפו את מרותקי הבית בתחומן ודאגו לנייד אותם לקבל חיסון, רבים אחרים, בעיקר בפריפריה, נותרו ללא פתרון.
בפיקוד העורף טענו בהתייחס לאותם מרותקי בית ביישובי הפריפריה כי במערכת הבריאות התעכבו בדיוני ההיערכות ובמסירת רשימות המרותקים. יחד עם זאת, במבצע משותף לגופי הבריאות, ארגון איחוד הצלה ופיקוד העורף נוידו מאות מרותקי בית להתחסן. כך למשל אירע עם קרוב ל-100 מרותקי בית בדרום הארץ, שנוידו למתחמי חיסון.
3 צפייה בגלריה
קתרינה וולפנזון
קתרינה וולפנזון
"היה לי ברור שאני הולכת להתחסן". קתרינה וולפנזון
(צילום: עאטף ספאדי, AFP)
קתרינה וולפנזון, ניצולת שואה בת 80, נעזרה בפרמדיקים של איחוד הצלה, שהעבירו אותה מהדיור המוגן לקבלת חיסון במתחם ייעודי בירושלים. וולפנזון נדבקה בקורונה, אך מפאת גילה ומצבה אושר לה לקבל את החיסון. "זו הייתה תקופה קשה שבה לא ראיתי את שתי הבנות שלי ואת הנכדים והנינים שלי והיה לי ברור מיד שאני הולכת להתחסן", סיפרה וולפנזון.
היא הוסיפה: "אני קוראת לכולם להתחסן כדי שנוכל לחזור לשגרה. אני מחכה שאוכל שוב לעמוד על הרגליים והדבר הראשון שאני רוצה לעשות זה לבקר את הבנות שלי ולראות את הנכדים ואת הנינים. אני מחכה שהקורונה תסתיים לגמרי ותפסיק להתעלל בנו".
ממשרד הבריאות נמסר כי "המשרד פועל לאפשר בימים הקרובים חיסון בבתים של המרותקים. התהליך מורכב ודורש צוות ייעודי של אחות מחסנת, פרמדיק, ערכת החייאה, רופא זמין ויכולת ניוד של בקבוקון חיסון בודד של פייזר - יכולת שמתאפשרת רק בימים אלו, ועוד חמישה מתחסנים נוספים שיוכלו להתחסן מאותו בקבוקון שנשלח בקרבת בית המרותק על מנת לא להשליכו לפח.
"הקופות בוחנות יכולת מימוש השיטה בהנחיית מנכ"ל משרד הבריאות. עד כה לא נעשה שימוש בשיטה כיוון שזו שיטה יקרה, מורכבת ובאה על חשבון אותם משאבים שפועלים לחסן את יתר התושבים, כולל אותם מרותקים אשר כן מצליחים להגיע להתחסן בעזרת אמבולנסים במרכזי החיסון של הקופות – שיטה יעילה בהרבה. צריך להבין שהגעה לבתי המתחסנים מאטה מאוד את מבצע החיסונים הלאומי – ולכן המתינה למועד המתאים. מתוך 25 אלף שטרם חוסנו (לא כולם מעוניינים), מוערך שכ-5,000 אינם יכולים להגיע למרכזי החיסון".
מקופת החולים לאומית נמסר: "חוסנו כבר 60% מהפוטנציאל ואנו ממשיכים לפעול עם הרשויות המקומיות על מנת להביא את מרותקי הבית למתחמי החיסון".
מקופת החולים כללית נמסר: "עד כה חוסנו 59,000 מרותקי בית (75%) הודות למאמצים רבים ונמרצים שנעשים על ידי כלל הצוותים בשיתוף מועצות להביא מרותקים למתחמי חיסון באמבולנסים ועוד".
מקופת החולים לאומית נמסר: כ-68% ממרותקי הבית במכבי חוסנו, מדובר בכ-11,000 איש. יש עוד 4% מתוך כלל המרותקים שחלו והחלימו ולכן בשלב זה עד קבלת הוראה אחרת הם לא מתחסנים. בסך הכול מדובר בכיסוי של 72% מחוסנים ומחלימים".
מקופת החולים מאוחדת נמסר: "אנחנו מתקרבים ל-70% חיסונים למרותקי בית".
פורסם לראשונה: 23:03, 24.02.21