3 צפייה בגלריה
ההרכב החדש של הוועדה לבחירת שופטים
ההרכב החדש של הוועדה לבחירת שופטים
דיון בוועדה לבחירת שופטים
חברת הוועדה לבחירת שופטים, ח"כ אוסנת מארק (ליכוד), דורשת שישיבות הוועדה יתועדו בפרוטוקול שיוצג לציבור. היא דורשת שישיבתה הבאה של הוועדה, ב-6 בדצמבר, כבר תתועד. לפי ההערכות, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ושר המשפטים אבי ניסנקורן מנגדים לכך בחריפות.
במכתב ששיגרה לנשיאה חיות וליו"ר הוועדה ניסנקורן, ח"כ מארק מזכירה כי העלתה בעל פה דרישה זו, אך טרם נענתה. "בבסיס הבקשה עמד הצורך להנגיש את הליך מינוי השופטים במדינת ישראל לציבור ולהביא לידיעתו באופן שקוף וגלוי את מכלול השיקולים והקריטריונים העומדים בפני הוועדה והעולים לדיון במסגרת ישיבותיה, בבואה למנות שופטים בערכאות השונות", כתבה מארק.
לדבריה, השופטים באולמות המשפט דנים בסוגיות הרות גורל ובדיני נפשות של ממש. העניינים הנידונים בבתי המשפט משפיעים השפעה ישירה על חיי האזרחים בישראל. מסוגיות הנוגעות לאזרח הקטן והפרטי בעניינים אזרחיים ופליליים ועד לפסיקות המכתיבות מדיניות בתחומים שונים ומשפיעות השפעה ישירה על מרקם החיים של כל אזרחי ישראל.
3 צפייה בגלריה
אוסנת מארק
אוסנת מארק
אוסנת מארק
(צילום: גיל יוחנן )


"לפיכך ראוי שהציבור בישראל יידע ויכיר את מכלול השיקולים שהביאו לבחירתו של שופט. כמו כן, לאור פרשיות העבר הלא רחוק, אמון הציבור בהליך המינוי נפגע קשות. מקרים מן הסוג הזה שחקו עד דק את אמון הציבור בהליך מינוי השופטים ועל כולנו מוטלת החובה להשיב את האמון שאבד", כתבה מארק.
3 צפייה בגלריה
אסתר חיות אבי ניסנקורן
אסתר חיות אבי ניסנקורן
לפי ההערכות, מתנגדים בחריפות. חיות וניסנקורן
(צילום: אורן בן חקון, עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
לדבריה, החלטת שר המשפטים ונשיאת העליון מאתמול למנות שני שופטי שלום לבית המשפט המחוזי במינוי בפועל – כלומר מינוי זמני, היא למעשה מינוי עוקף ועדת הבחירה. מארק טוענת כי מינוי השניים כבר נדון בישיבת הוועדה לפני כשבוע - ונפסל. "תמוה בעיני כיצד מועמדים שעניינים נידון במליאת הוועדה ונפסלו כאמור, מקבלים במסלול עוקף מינוי בפועל. אם הוועדה לא מצאה לנכון למנותם בהליך הפורמלי, איזו הצדקה יש למינוי כזה שהוא בבחינת מינוי עוקף ועדה?", תהתה מארק.
הח"כית ציינה גם שמינויים מסוג זה שוחקים את אמון הציבור בהליך הבחירה והמינוי, "ולפיכך אני מוצאת לנכון להעלות בפניכם שוב דרישה לערוך פרוטוקול ולתעד כאמור את הישיבות.כמו כן אני סבורה שהפרוטוקול יהיה גלוי ושקוף לכלל הציבור. זוהי זכות הציבור לדעת".
מקורות משפטיים בכירים אמרו בתגובה כי החוק מאפשר לנשיא בית המשפט העליון ולשר המשפטים מינויים בפועל ועל כך הם השתמשו בסמכותם. לטענתם, מינויי שני השופטים כלל לא נדונו בוועדה וממילא לא נפסלו.
באשר לתיעוד הישיבות באמצעות פרוטוקול - מדובר בסוגיה שעלתה מספר פעמים בעבר. קיים פרוטוקול המתעד רק את ההחלטה ואת התומכים והמתנגדים. לדעת השופטים העליונים בוועדה, תיעוד מפורט של הסיבות לאי-מינוי או קידום שופטים, יפגע אנושות בשמם הטוב ובפרטיותם.
מלשכת שר המשפטים נמסר: "מצער לראות כיצד שוב מנסה אסנת מארק לעשות שימוש ציני בתפקידה בוועדה למינוי שופטים, לצרכי פריימריז בליכוד. מינוי שופטים בפועל נעשה לאורך כל השנים על-פי הסמכות המוקנית בחוק בתי המשפט לשר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון. הטענה כי מועמדותם למינוי קבע של השופטים המדוברים עלתה לדיון בוועדה והם נפסלו היא חסרת שחר. מפאת כללי הסודיות החלים על דיוני הועדה לא נוכל להוסיף פרטים בעניין זה וצר לנו שיש מי שמנצל זאת לרעה.
"הוועדה למינוי שופטים בראשות שר המשפטים ניסנקורן תמשיך לפעול ללא משוא פנים כדי למנות שופטים על פי קריטריונים ברורים של מקצועיות ומצוינות. אף שיקול אחר לא יכנס למרחב הזה. כדאי שח"כ מארק תחפש מקום אחר לעשות בו עסקנות פוליטית".