ב-9 בנובמבר 1938 ובמשך שתי יממות בלבד, שרפו הנאצים 1,400 בתי כנסת ומוסדות יהודיים בגרמניה ובאוסטריה – בפוגרום "ליל הבדולח" שהפך להיות נקודה קריטית בהשתלשלות האירועים שהובילו לשואה. בפוגרום זה נרצחו 91 יהודים וחנויות ובתי עסק יהודיים נשדדו ונהרסו. היהודים נדרשו לשלם פיצויים על הנזק וכ-30,000 יהודים נאסרו ונכלאו במחנות ריכוז.
ב-9 בנובמבר 2020 יקיים ארגון מצעד החיים פרויקט עולמי לציון ליל הבדולח ובו מסר של אחדות ותקווה, באמצעות קמפיין בינלאומי ייחודי, "יהי אור" LetThereBeLight#. במסגרת הקמפיין קורא מצעד החיים לאישים, למוסדות ולבתי תפילה להשאיר את האור דולק בליל 9 בנובמבר, כסמל לערבות הדדית ולמלחמה משותפת באנטישמיות, בגזענות, בשנאה ובחוסר סובלנות.
3 צפייה בגלריה
הדמיה של הארת חומות העיר העתיקה בירושלים
הדמיה של הארת חומות העיר העתיקה בירושלים
הדמיה של הארת חומות העיר העתיקה בירושלים
באמצעות מיזם וירטואלי ייחודי יוכלו אנשים מרחבי העולם להצטרף לקריאה, להשמיע את קולם האישי ולכתוב במילותיהם – על מנת להאיר את העולם כנגד החשכה והשנאה. לאתר הפרויקט.
מסרים ותפילות אלה יוקרנו על חומות העיר ירושלים, על בית הכנסת הראשי בפרנקפורט וכן במקומות נוספים בעולם.
הרב ישראל מאיר לאו, הרב הראשי של תל אביב-יפו, ניצול שואה, המשתתף באופן קבוע במצעד החיים מאז היווסדו, אמר כי "הנאצים הבינו דבר אחד חשוב: על מנת לפגוע ביהודים, עליכם לפגוע בבית הכנסת שלהם. ליבו של העם היהודי נמצא בבית הכנסת. בליל 9 בנובמבר השנה, נמלא את בית הכנסת באור, ונראה לעולם כי איננו רק עם פנינו אל העבר ואל הזיכרון – אלא עם תקווה לעתיד יפה ומלא אור".
פיליס גרינברג היידמן, נשיאת מצעד החיים, וד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים: "בימים בהם בתי כנסת ומקומות קדושים לדתות השונות מותקפים על בסיס קבוע בכל העולם, מחובתנו לקרוא בקול רם ולצאת כנגד כל מתקפה על יהודים, או על כל אדם בשל דתו, גזעו, צבעו או אמונתו. אנו נמצאים בעיצומה של מגפה עולמית ורואים בקמפיין הזה ככזה שיכול לחבר בין אנשים ולהביא אור ותקווה לעולם בתקופה קשה זו".
3 צפייה בגלריה
הרב מאיר לאו טקס פורום השואה יד ושם שואה ירושלים
הרב מאיר לאו טקס פורום השואה יד ושם שואה ירושלים
הרב לאו. "תקווה לעתיד יפה ומלא אור"
(צילום: אלכס קולומיסקי)
ראש הקהילה היהודית בפרנקפורט, פרופ' סלומון קורן: "אנטישמיות וגזענות מהוות איום על החברה כולה, מעמידות בסיכון את הערכים שלנו, ואת הדמוקרטיה. אנו פועלים עתה יחדיו על מנת להעלות את המודעות לאנטישמיות הגוברת ברחבי העולם, ולשיח השנאה המסוכן. עלינו להביט נכוחה אל האפליה וחוסר הסובלנות הגוברות - ולהעלות את האור האנושי בימים קשים אלה".
מצעד החיים בפולין הוא אחד מאירועי הדגל של יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בימים כתיקונם צועדים בו למעלה מעשרת אלפים משתתפים, בני נוער יהודים ולא יהודים מכל רחבי העולם, לצדם ניצולי שואה, ראשי מדינות, שרים, מנהיגים דתיים, אישי רוח ותרבות ועוד. עד היום יותר מ-300,000 משתתפים מ-52 מדינות צעדו על פסי הרכבת באורך 3.2 ק"מ מאושוויץ לבירקנאו כמחווה אילמת לאובדן הגדול ביותר בהיסטוריה של העם היהודי והאנושות.
ביום השואה באפריל 2020 השנה, לראשונה זה 32 שנה, מצעד החיים בפולין לא התקיים, עקב התפרצות הקורונה. תחת זאת, במסגרת פרויקט הנצחה וירטואלי, העלה ארגון מצעד החיים מיזם דיגיטלי בינלאומי שאפשר לשחזר את אחד הרגעים המרגשים ביותר במצעד: הנחת שלטי זיכרון אישיים על פסי הרכבת בבירקנאו.