2 צפייה בגלריה
שרי החוץ בפסגה
שרי החוץ בפסגה
ריאד אל-מאלכי, סאמח שוכרי ואיימן ספדי, היום בקהיר
בתום פסגה משולשת שהתקיימה בקהיר, ברקע סיום ממשל טראמפ וכניסתו לתפקיד של נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן, הסכימו היום (שבת) נציגי הרשות הפלסטינית, מצרים וירדן על השבתו לשולחן הדיונים של פתרון שתי המדינות על בסיס גבולות 67.
שר החוץ המצרי סאמח שוכרי, שר החוץ הירדני איימן ספדי ושר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי נועדו בצהריים למפגש ראשון מסוגו מאז הבחירות בארה"ב ודנו בהתוויית מדיניות משותפת מול הממשל החדש. חשיבות ההחלטה שעליה הסכימו, ואותה הציגו במסיבת עיתונאים משותפת, היא בעצם התמיכה המחודשת בפתרון שמתנגש בתוכנית השלום של ממשל טראמפ.
השלושה הדגישו שהסוגייה הפלסטינית היא המרכזית בעולם הערבי, והסבירו שדנו בדרכים לחתור לשלום על בסיס החלטה 2334 של האו"ם ויוזמת השלום הערבית. על פי הודעתם, "יש להאיץ בישראל לשבת למשא ומתן להסדר קבע על בסיס פתרון שתי המדינות, שיכלול הקמת מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית, בעלת רצף גיאוגרפי בגבולות 1967 שבירתה מזרח ירושלים. כך יחיו שתי המדינות בשלום, ביטחון ושגשוג.
"הסכמנו להמשיך לפעול לחידוש המשא ומתן לשלום צודק. כמו כן, הסכמנו לצעדים אינטנסיביים לגריפת עמדה בינלאומית המתנגדת לצעדים הלא חוקיים של ישראל. מעמדה של ירושלים יוכרע במשא ומתן ובהתאם להחלטות הבינלאומיות. יש צורך להביא לסיום הפילוג ולאחדות שורות בקרב הפלסטינים".
שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, שאירח את המפגש, הוסיף: "דנו בדרכים להביא לפתרון צודק לסוגיה הפלסטינית. האירוח של הנשיא א-סיסי משקף את החשיבות שהוא מעניק לסוגייה הפלסטינית".

2 צפייה בגלריה
ארכיון. ביידן עם אבו מאזן
ארכיון. ביידן עם אבו מאזן
ארכיון. ביידן עם אבו מאזן
שר החוץ הירדני, איימן ספדי, עקץ את ממשל טראמפ ואת תוכנית השלום שלו, והבהיר כי ירדן מעוניינת בפתרון שיספק את הפלסטינים: "אנו פועלים יחדיו כדי להגיע לשלום צודק שימלא את שאיפות הפלסטינים. יש לשוב למשא ומתן על בסיס ההחלטות הבינלאומיות. השלום הוא הבחירה האסטרטגית והדרך אליו עוברת בפתרון שתי המדינות שיבטיח את זכויות העם הפלסטיני. אנו תומכים במאמצי הקוורטט לחדש את המשא ומתן. הצעדים בשטח שמבצעת ישראל פוגעים במאמצי השלום".
שר החוץ הפלסטיני, ריאד אל-מאלכי, ציין את החשיבות בחידוש תיאום העמדות מול קהיר ועמאן ברקע צינון היחסים בשנים האחרונות, שנבע מהצידוד שהביע משטר א-סיסי בממשל טראמפ, והעובדה שלא הביע התנגדות לתוכנית טראמפ.
"התיאום עם מצרים וירדן חשוב לנו כעת עם בוא ממשל אמריקני חדש", אמר אל-מאלכי. "אנו מדגישים את חשיבות התמיכה הערבית בסוגייה הפלסטינית ונכונים לשתף פעולה עם הממשל האמריקני החדש. חידוש התיאום עם ישראל בוצע לאחר שהצד הישראלי העביר מכתב התחייבות להסכמים. אנו מדגישים את מחויבותנו לפתרון שתי המדינות באמצעות מו"מ ישיר בחסות הקוורטט.
"יש ללחוץ על ישראל שתפסיק את הצעדים הלא חוקיים בשטחים הפלסטיניים. הסיפוח, ההתנחלויות, בידוד ירושלים וסיפוח הבקעה מעכבים את החזרה למו"מ. מצרים מוכנה לארח מפגש של פורום מינכן".