2 צפייה בגלריה
סמל אפנסי ואמו מריה
סמל אפנסי ואמו מריה
סמל אפנסי ואמו מריה
(. "למה לפגוע דווקא בחייל בודד? )
כך ניצלו בצה"ל את הקורונה לחסוך בכוח אדם - על חשבון חיילים בודדים: סמל אפנסי מגדוד 74 של חטיבה 188 היה אמור לבקר בחודש הקרוב את אמו מריה אחרי שלא ראה אותה במשך שנה בשל היותו חייל בודד, אך ביחידתו החליטו לקצץ לו בחצי את החופשה, ללא כל סיבה נראית לעין, ולהורות לו לשוב ארצה בתום שבועיים ברוסיה - ישירות לשבועיים של בידוד בארץ. זאת, בניגוד למדיניות הצה"לית שמחייבת מפקדים לשחרר לחופשה מיוחדת של חודש ימים, מדי שנה, את החיילים הבודדים לחופשה בחו"ל אצל משפחתם הגרעינית אותה השאירו מאחור. מצה"ל נמסר כי "החייל משרת בתפקיד שאינו מאפשר היעדרות ממושכת".
אפנסי, המשרת כנהג מבצעי בגדוד השריון, עלה לישראל בגיל 17 ובחלוף שנה התגייס לקרבי, חרף הקשיים הכרוכים בכך. בשנה שעברה הוא זכה, כמו כל חייל בודד, לראות את משפחתו בביקור ברוסיה, ללא כל קושי, ולחגוג איתה את חגי דצמבר. בחודש שעבר, כשהגיע לתאם בגדוד את החופשה השנתית בחודש הקרוב, הוא התאכזב לגלות על הקיצוץ בכמות הימים בהם יזכה לראות את אמו.
"הם מאוד קשורים זה לזה, ואימא עשתה מאמצים גדולים להגיע ולראות אותו בטקס ההשבעה", סיפרו חבריו של אפנסי, "במקומות אחרים בצה"ל כמו בבסיסים עורפיים נתנו בלי בעיה לחיילים בודדים את כל החודש לבקר את המשפחה בחו"ל, אז למה לפגוע דווקא בחייל בודד שמשרת ביחידה קרבית ותורם יותר? בהתחלה בכלל הקציבו לו שבוע בחו"ל ורק לאחר שהפעיל לחץ, מפקד הגדוד הסכים להאריך לו לשבועיים".
2 צפייה בגלריה
סמל אפנסי ואמו מריה
סמל אפנסי ואמו מריה
אפנסי עם אמו מריה
לאחר התערבות ynet, ניאותו ביחידתו לתת לאפנסי את השבועיים הנוספים רק במהלך השנה הבאה, אך ללא אפשרות שיבקר בהם את אמו ברוסיה, מאחר וצה"ל מתקצב את כרטיס הטיסה לביקורי המשפחות של החיילים הבודדים, דבר שמעקר את השלמת החופשה מבחינתו של אפנסי. בגדודים רבים בצה"ל סבלו בחודשים האחרונים מקשיי תפקוד בשל הבידודים הרבים שכפתה תחלואת הקורונה, ומההגבלות שפגעו במצבות כוח האדם.
"במקרה של אפנסי מדובר כך הנראה באטימות של המערכת, כי בסוף הגיעו עוד נהגים כמוהו והגדוד בכלל יצא לרגילה אחרי תעסוקה מבצעית באוגדת עזה. ההסבר שניתן לו זה כי רוסיה היא מדינה אדומה, אבל אם גם כך אישרו לו לטוס לשם לשבועיים, אז מה ישנו עוד שבועיים? העובדה שיצטרך להיות בבידוד עוד שבועיים לאחר שובו? אין כאן שום היגיון", אמרו החברים.
מדובר צה"ל נמסר: "מתוקף היותו חייל בודד, החייל זכאי ל-30 ימי מיוחדת לכל שנת שירות אותם אין חובה לאשר ברצף. לאחר הגשת הבקשה של החייל לטוס, תוך התחשבות בכלל השיקולים הרלוונטיים, לחייל אושרה טיסה לחו"ל מ-27.12.2020 ועד ל-10.1.2021, למשך שבועיים וזאת במועד שנקבע על פי בקשתו. החייל משרת בתפקיד שאינו מאפשר היעדרות ממושכת מהיחידה ובפרט בתאריכים אלו.
"לפני סיומה של שנת השירות, יוכל החייל לנצל את שאר ימי המיוחדת להם זכאי. נוסיף ונדגיש כי החייל מלווה לאורך כל שירותו על ידי מפקדיו וסגלי הת״ש. החייל משרת כנהג אמבולנס ביחידה מבצעית. בתאריכים בהם ביקש לטוס מתחיל הגדוד תקופת אימון בה מחויב להשתתף מפאת חשיבות תפקידו. בנוסף, כאשר יחזור החייל מחו״ל יצטרך להיכנס לבידוד שייחשב כימי מחלה למשך שבועיים נוספים וזאת בהתאם להנחיות משרד הבריאות".
בתוך כך, בצה"ל הודיעו הבוקר (שלישי) על הוספת חמישה ימי חופשה שנתיים ללוחמים לשנה זו, על חשבון המערכת, לצד שימור זכות צבירת ימי החופשה לחיילים ברמת פעילות א' ומעלה, עד 5 ימים, למימוש בשנת 2021. יחד עם זאת, מפקדים יהיו רשאים לא לממש הטבה זו ללוחמים, בהתאם לאילוצים מבצעיים. כמו כן, משרתי קבע בכל רמות הפעילות יוכלו לצבור עד 10 ימי חופשה למשך השנתיים הקרובות, בכפוף לאישור קצין מיחידתם בדרגת אלוף משנה. הטבה נוספת לנגדים ולקצינים: משרתי קבע ברמת פעילות א' ומעלה יוכלו לפדות תמורת כסף עד 8 ימי חופשה צבורה בשנה העוקבת בלבד. בשנה האחרונה, בשל משבר הקורונה, נדחו חופשות רגילות תקופתיות לאלפי לוחמים, בנוסף לעוצרי היציאות. בנוסף, אימונים רבים בוטלו, וחטיבות שלמות ביצעו יותר שבועות של תעסוקה מבצעית ופחות של אימונים, בניגוד למתוכנן.