בשכונת חליסה בחיפה המומים מהרצח של מייסר עותמאן, גרושה צעירה בת 27. מייסר נורתה למוות בדירתה לעיני שניים מבין ארבעת ילדיה - והיורה נמלט מהמקום. "כששמעתי על המקרה ישר ידעתי שזו היא", אמרה אחת השכנות, "איך? אני לא יכולה להסביר, אבל זה הגורל של אישה מוסלמית גרושה במדינת ישראל".
"היא הייתה אישה מקסימה, עם ילדים מקסימים", הוסיפה השכנה. "כל המשפחה שלה גרה פה, הם אנשים טובים. זה כאב עצום. זה נורא שאי-אפשר להרגיש בטוחה אפילו בבית שלך".
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה
מייסר עותמאן וזירת הרצח בחיפה
(צילום: אביהו שפירא)
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה
"אם מישהו מסביר את מצבי, הוא לא מאמין שאני עדיין בחיים". זירת הרצח בחיפה
(צילום: אביהו שפירא)
מייסר, שהייתה אם לשלוש בנות ובן, פרסמה ברשתות החברתיות מסרים של העצמה מפעם לפעם. למשל היא פרסמה תמונה תחת הכותרת "תראו את הקעקוע הנועז לשנת 2021 שלכם", שבה נראית זרוע ועליה ציור של כתר, ותחתיה הכיתוב "זורק אותי לזאבים ואני אחזור בתור מנהיגת הלהקה".
בפוסט אחר פרסמה מייסר ניתוח אסטרולוגי של מזל עקרב, שבו נכתב בין היתר: "מה קורה בתוכי, רק אלוהים יודע, ואם מישהו מסביר את מצבי, הוא לא מאמין שאני עדיין בחיים".
היא גם פרסמה ציטוט של הפילוסוף הדני סרן קירקגור: "אם תתחתן, תתחרט על זה. אם לא תתחתן, אתה גם תתחרט על זה. תתחתן או לא תתחתן, אתה תתחרט על זה בכל מקרה. אם תצחק על הטיפשות של העולם, אתה תתחרט על זה. אם תבכה עליה, אתה גם תתחרט. תצחק או תבכה, בכל מקרה תתחרט".
4 צפייה בגלריה
זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה
זירת הרצח בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
4 צפייה בגלריה
פוסט שפירסמה מייסר עותמאן בפייסבוק
פוסט שפירסמה מייסר עותמאן בפייסבוק
פוסט שפירסמה מייסר עותמאן בפייסבוק
(מתוך פייסבוק)
שכנה אחרת של מייסר סיפרה: "אנחנו בהלם ממה שקרה, היא הייתה חברה של כולם. היא אישה מאוד טובה, מקסימה, נחמדה מאוד, גרה פה שנים. גם אמא שלה גרה פה".
במקביל לדיווחים על הרצח פורסם הבוקר דו"ח מבקר המדינה שעוסק בין היתר במחדל במאבק באלימות במשפחה. המבקר הדגיש את הצורך ביישום התוכנית הלאומית למניעת אלימות במשפחה, שאושרה כבר ב-2017, ובכל זאת עדיין לא תוקצבה כראוי. לפי הדו"ח, מתוך 300 מיליון השקלים שיועדו לתוכנית - הוקצבו בפועל רק 128 מיליון שקלים, פחות ממחצית מהסכום המקורי.
בארגוני הנשים פרסמו תגובות חריפות על ממצאי הדו"ח בצל הרצח בחיפה. "הרצח של מייסר עותמאן היום הוא דוגמא ברורה לקשר הישיר בין פעילות המערכות והמדיניות הממשלתית - לבין מצבן הקשה של מאות אלפי נשים בישראל הכלואות במעגל האלימות", אמרה יו"ר ויצו אניטה פרידמן.

"דו"ח מבקר המדינה שפורסם היום על הכשל בטיפול באלימות כלפי נשים מציג למעלה מ-150 עמודים מפורטים של הזנחה פושעת בתחום. זה כתב אישום ברור לכל ממשלות ישראל, שלכל אחת מהן יש קשר ישיר לחוסר הטיפול בנגע האלימות. הציבור אולי יזדעזע לרגע ואז ישכח, אבל הממשלה מחויבת לעשות מעשה, וכל מאמץ אפשרי, כדי לתקן את הליקויים החמורים בדו"ח מבקר המדינה ולהבטיח את ביטחונם של הנשים והילדים נפגעי האלימות במשפחה".

"חצי מהנשים שנרצחות בישראל - ערביות"

יו"ר נעמת חגית פאר הצטרפה לדברים ואמרה: "מדובר במחדל מתמשך של ממשלות ישראל לדורותיהן. בדיבורים ובתוכניות ישראל היא אלופת העולם, אבל במימוש הלכה למעשה הציון הוא נכשל. הכישלון הזה עולה בחיי אדם, כפי שהוכח באופן מצמרר רק היום ברצח אישה נוספת בחיפה, שמתווסף לרצח של עשרות נשים מידי שנה. המחדל חמור במיוחד, מכיוון שבשנת 2017 ממשלת ישראל כבר אישרה את מסקנותיה של ועדה בין-משרדית למאבק באלימות במשפחה אך עד היום חלקים חשובים בתוכנית טרם יושמו. אני קוראת לממשלה החדשה להיאבק בטרור במשפחה כמו שישראל יודעת להיאבק בטרור הביטחוני".
מתחילת השנה נרצחו במגזר הערבי שמונה נשים. "כ-20 נשים נרצחות בישראל מדי שנה, למעלה ממחציתן ערביות. כ-45% מהנשים השוהות במקלטים הן ערביות", פירטו בעמותת יוזמות אברהם. "היות שהתופעה קשה במיוחד בחברה הערבית, יש לתת פתרונות ייעודיים לנשים ערביות הסובלות מאלימות מגדרית לצד פתרונות לטיפול ומניעה בקרב גברים אלימים".
בינתיים נמשך המצוד אחר הרוצח, ובמשטרה אמרו כי "כל כיווני החקירה נבדקים", לאחר שאמרו מוקדם יותר שהכיוון המרכזי הוא אלימות במשפחה. "היום בשעות הבוקר התקבל דיווח על יריות בשכונת חליסה בחיפה. שוטרים שהגיעו למקום נכנסו לדירה ואיתרו אישה צעירה ללא רוח חיים. החקירה הוטלה על היחידה המרכזית של מחוז חוף ונבדקים כלל כיווני החקירה", עדכן סגן-ניצב יוני חג'ג, ראש מפלג תשאול בימ"ר חוף.
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.