שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר היום (ה') בתדרוך שהוגדר "חשוב" עם בכירי משרד הבריאות בבית החולים ברזילי באשקלון כי "גל התחלואה מסרב לרדת" וכי יציאה מהסגר בנקודת זמן זו תהיה "הפקרות".
"משרד הבריאות, מערכת הבריאות, עושים את הכול כדי לבלום את כל התחלואה, המאמץ הוא מאמץ אדיר והוא מתבצע בכמה חזיתות", אמר אדלשטיין. "מצד אחד אנחנו מנהלים מבצע חיסונים חסר תקדים, ייחודי מסוגו בעולם. אני בעצמי מתקשה להאמין, 1.5 מיליון ישראלים אחרי חיסון מלא של שתי הזריקות. אבל במקביל אנחנו רואים גל תחלואה שמסרב לרדת".
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"בלי ירידה משמעותית במאומתים לא נוכל להפסיק את הסגר". אדלשטיין
(צילום: לע"מ )
לדבריו, "כנראה הסיבה לכך היא אותה מוטציה שמשתוללת. הצלחנו לבלום את העלייה בתחלואה אבל אנחנו לא רואים את אותה ירידה שהיינו רגילים לראות אחרי שבועיים של סגר בפעמים קודמות. יש בלימה ואולי טיפה התחלת ירידה, אבל אין את אותה צניחה, אותה נפילה שהתרגלנו לראות".
אדלשטיין הוסיף כי "בבתי החולים המצב מאוד קשה, זה מצב שלא היה כמותו מאז פרוץ המשבר. יותר מ-1,100 חולים קשים בקורונה ומתוכם מאות במצב קריטי, מונשמים ובטיפול נוסף כזה או אחר. בלי ירידה משמעותית במספר המאומתים היומי אנחנו לא נוכל להפסיק את הסגר. אני מבין לגמרי את הקושי של הציבור, כולנו עייפים, כולנו רוצים לחזור לעבודה, להחזיר ילדים לבית הספר.
"אבל אני חוזר ואומר, לצאת מהמצב הנוכחי של התחלואה מהסגר זה הפקרות, זה מצב שלא נוכל לעמוד בו, זה לבוא עוד שבועיים שלושה לאותם בעלי עסקים שיסגרו פעם נוספת שתמוטט אותם לגמרי. חוסר אחריות", הוא אמר. "הסגר הוא למען בריאות הציבור ולכן גם בממשלה וגם בכנסת יצטרכו לבחור - או המשך הסגר או פתיחה מלאה, עם כל מה שמשתמע מכך".
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר כי הירידה האיטית בתחלואה "מתבטאת במקדם הדבקה שהוא 0.9 ונשאר קבוע בימים האחרונים. ראינו ירידה יפה עד לנקודה הזאת. להערכתנו זה מבטא את ההשפעה של הווריאנט הבריטי, שאנחנו יודעים שמדבק יותר, מכאן שהוא מעלה את מקדם ההדבקה ומעריכים שלכן לא מצלחים לרדת מ-0.9".
על המדדים שיאפשרו יציאה מהסגר אמר הפרויקטור: "מספר החולים קשה לא בירידה בולטת אבל כן יש סימן שהאיזון שהיינו בו אולי יתחיל לרדת בימים הקרובים, אנחנו צריכים לראות שהמגמה נמשכת כאשר בעיניי זה נקודת מפתח ליכולת שלנו להחליט לגבי סיום הסגר. כל עוד אנחנו לא רואים ירידה ברורה ומספר החולים קשה לא יורד בבתי חולים, אנחנו לא יכולים לפתוח את הפעילות שתגביר בוודאי את ההדבקה ואז שוב נעלה במספר החולים הקשה ובמצב הקיים זה בלתי אפשרי. אנחנו עדיין חושבים שבגלל המגמות המורכבות שנוצרות בגלל המוטציה והחיסונים, לא נכון לקבוע יעדים ואנחנו רוצים לראות שיש מגמה ברורה של ירידה".
ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס התייחסה למתחסנים שנדבקו. "עד כה חלו 317 מתחסנים, כלומר 0.04% מתוך האנשים האלה שמוגדרים מחוסנים. מתוכם אושפזו רק 16". לדבריה, "אנשים שמאושפזים במצב קריטי - רובם לא חוסנו או חוסנו חלקית ולכן המאמץ הגדול להוריד את התחלואה ולהמשיך לתת למבצע החיסונים להמשיך. אני קוראת לכל מי שחוסן במנה הראשונה שיגיע למנה השנייה, אנשים מרגישים קצת לא טוב יום יומיים אבל המנה השנייה זה מה שמגן".
3 צפייה בגלריה
"לצאת מהמצב הנוכחי של התחלואה מהסגר - הפקרות". חסום משטרתי
"לצאת מהמצב הנוכחי של התחלואה מהסגר - הפקרות". חסום משטרתי
"לצאת מהמצב הנוכחי של התחלואה מהסגר - הפקרות". חסום משטרתי
(צילום: דוברות המשטרה )
מקדם ההדבקה R - ירד ל-0.92 ובדו"ח אמ"ן נכתב כי הדבר מעיד על דעיכה בתחלואה, אולם בימים האחרונים מסתמנת בלימה בירידתו. שיעור החיוביים המשיך לעלות בימים האחרונים, העומס על בתי החולים גבוה מאוד ונותר יציב - כ-1,200 חולים במצב קשה. עוד נכתב כי בינואר בלבד מתו יותר מרבע מהמתים מהקורונה, מאז שפרצה בישראל.
בדו"ח נכתב עוד כי תפוצת המוטציה הבריטית נרחבת בישראל ומאפייני המוטציה תורמים כנראה להאטת ההתמתנות בתחלואה. "לאור כך נדרשת הקפדה יתרה על כללי הריחוק ובפרט על עטיית מסכות תקניות - בעדיפות רפואיות, תוך תשומת לב להגנה גם על אוכלוסיית הילדים", נכתב.
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
מחלקת קורונה בית חולים שיבא תל השומר
"מצב שלא היה כמותו מפרוץ המשבר". מחלקת קורונה בשיבא
(צילום: AFP)
לפי נתוני משרד הבריאות, 7,668 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה. כך עולה מנתוני משרד הבריאות. בסך הכול פוענחו כ-83 אלף בדיקות קורונה ושיעור החיוביים עומד על 9.2% - נמוך מעט מהימים האחרונים. 4,609 חולי קורונה מתו מפרוץ המגפה. אתמול מתו 34 חולים וביום ראשון נרשם מספר שיא של מתים – 76.
מבחינת החיסונים קרוב ל-2,850,000 ישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה וכמעט 1.5 מיליון גם את המנה השנייה. בסך הכול קיבלו 30.92% מהישראלים את המנה הראשונה של החיסון ו-16.25% גם את השנייה.
בתוך כך, הממשלה תתכנס היום לדון בהארכת הסגר השלישי שהוארך כבר בשבוע ולפי שעה אמור להסתיים ביום ראשון בחצות, וכן בהמשך סגירתו של נמל התעופה בן גוריון - שאם לא תוארך, תסתיים גם כן במועד זה. בינתיים, אתמול, בוועדת חוקה, חוק ומשפט התעמתו חברי הכנסת עם היו"ר יעקב אשר, שניסה להגביל את החוק שזכה לתמיכה בכנסת בנוסחו המקורי.