דחליל עם חולצה מעוטרת פרחים וסיר פלסטיק המשמש כראש, חמוש במקל, עומד על המשמר מול בית כפרי בקמבודיה – זקיף שהציבו חקלאים כדי להדוף את נגיף הקורונה. הדחלילים, המכונים בחמרית "טינג מונג", צצים לעיתים קרובות בכפרים שנפגעו קשות ממחלות זיהומיות כמו קדחת דנגי.
5 צפייה בגלריה
דחלילים נגד קורונה
דחלילים נגד קורונה
"מונע רוע". דחליל נגד קורונה
(צילום: AFP)
"הכנתי את טינג מונג כדי למנוע מנגיף הקורונה לאיים על משפחתי", אמרה החקלאית סוק צ'אני בת ה-45. יש לה שני דחלילים שהוצבו מול בית העץ שלה במחוז קמפונג צ'אם, כ-110 ק"מ מצפון-מזרח לבירה פנום פן.
הדחליל השני לבוש בחולצה ירוקה כהה ומקל מונח כמו רובה על חזהו הממולא בחציר. "זו אמונה טפלה קדומה שלנו, להעמיד טינג מונגים כשיש מחלות מסוכנות או כדי למנוע רוע", היא אמרה.
5 צפייה בגלריה
דחלילים נגד קורונה
דחלילים נגד קורונה
283 נדבקים בקורונה, בלי מקרי מוות. דחליל לגירוש קורונה
(צילום: AFP)
בקמבודיה הבודהיסטית ברובה ישנה חשיבות רבה לאנימיזם, אמונה לפיה לכל עצם חי, צומח או דומם ביקום יש נשמה, והיא משולבת בחיי היום-יום ובטקסים. רבים במדינה מאמינים שרוחות קשורות למקומות, לבעלי חיים ולחפצים.
הטינג מונג נועדו להרחיק רוחות רעות המעוניינות לפגוע במשפחות תמימות על ידי הפצת מחלות. בכפר של סוק, טראפינג סלה, לא לוקחים שום סיכון. יש דחליל קשור לשער של כמעט כל בית, אם כי חלקם מושקעים פחות.
חלקם לבושים במדים צבאיים או פיג'מות פרחוניות, בעוד שאחרים עשויים משקיות מלאות עם משקפי שמש שמונחים עליהן כדי לסמן את מיקום הראש.
5 צפייה בגלריה
דחלילים נגד קורונה
דחלילים נגד קורונה
"יישאר פה כל עוד הקורונה קיימת"
(צילום: AFP)
החקלאי טון פינג ממלא בגדים ישנים בזרועו של טינג מונג, שלבוש בחולצה ורודה זוהרת וקסדה לראשו. "זה השני שלי, הראשון נשבר", אמר החקלאי בן ה-55.
הוא הוסיף כי הדחליל שלו עומד על המשמר גם בשמש וגם בגשם מאז אפריל, כאשר המגפה החלה להתפשט במהירות ברחבי דרום-מזרח אסיה. "היינו בסדר מאז ההתפרצות. אני אשאיר את זה פה כל עוד הקורונה קיימת".
נראה כי קמבודיה הצליחה לחמוק מהתפרצות קשה בשטחה. רק 283 נדבקים בקורונה אובחנו במדינה ואף לא מקרה מוות אחד. עם זאת, הספקנים טוענים כי המספר הנמוך של המקרים יכול לנבוע ממחסור בבדיקות.