5 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: דנה סמרוי, עידו שינדורף, עלמה איתן, נתנאל הריס
מימין לשמאל: דנה סמרוי, עידו שינדורף, עלמה איתן, נתנאל הריס
מימין לשמאל: דניה סמרוי, עידו שינדורף, עלמה איתן, נתנאל הריס
(צילום: יריב כץ)
מנהלים ומורים בבתי הספר העל-יסודיים מתריעים כי התלמידים לא יהיו מוכנים לבחינות הבגרות, אם משרד החינוך לא יצמצם משמעותית את החומר. גם התלמידים לחוצים וחוששים שלא יספיקו ללמוד את החומר לבחינות בתנאי הלמידה מרחוק בשל משבר הקורונה.
המנהלים, המורים והתלמידים קוראים למשרד החינוך לשנות את מתווה הבחינות ולצמצם באופן מידי את היקף החומר ב-50% בתיאום עם ראשי האוניברסיטאות.
5 צפייה בגלריה
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בית ספר "הגימנסיה" בירושלים
חיטוי בית ספר בירושלים. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל יסודיים, מנשה לוי, אמר: "אני מודיע למשרד החינוך בשם מנהלים ומורים רבים - במתכונת הנוכחית של בחינות הבגרות עם היקפי החומר שנקבעו, תלמידי ישראל לא יהיו מוכנים לבחינות הבגרות השנה". לדבריו, משרד החינוך מתעלם מהמצב.
"משרד החינוך פרסם היום את מתווה בחינות הבגרות לתשפ"א כאילו עולם כמנהגו נוהג - אין קורונה, אין 7,000 חולים ביום, אלפי תלמידים ומאות רבות של עובדי הוראה בבידוד, מאות תלמידים ועשרות רבות של עובדי הוראה חולים בקורונה, בתי ספר סגורים והלימודים מתקיימים מרחוק בלבד", טען לוי. "והנה כאילו משום מקום נוחת עלינו חוזר בחינות בגרות כמו בכל שנה רגילה. נכון, ישנה הפחתה מסוימת במספר בחינות הבגרות והפחתה מאוד קטנה, כ-15% בממוצע בלבד, מכמות החומר לבחינות הבגרות".

מלבד הפחתת החומר ב-50%, אמר לוי כי יש להסתפק בארבע בחינות ולא בשש. "רק כך יש סיכוי הוגן שתלמידי ישראל יעברו בהצלחה את בחינות הבגרות", הוסיף לוי. לדבריו, במתמטיקה כמעט ולא צמצמו את החומר לבחינות ברמות השונות וכל מקצועות הלימוד צומצמו "על הנייר" ב-30%, אך בפועל ב-15%.
מנהלים אמרו כי הדרישות של מבחני הבגרות אינן תואמות את הלמידה המקוונת, אלא את הלמידה הפרונטלית בבית הספר. "התלמידים ישלמו את המחיר", אמרה מנהלת ממרכז הארץ. "לא ניתן באמת לקיים למידה משמעותית בהוראה מרחוק ללא קשר אישי ישיר בין תלמיד למורה".

לדבריהם, תלמידים רבים מתקשים לשמור על קשב רצוף בלמידה בזום וזקוקים לתמיכה והלמידה מרחוק טומנת בחובה אוירה פחות מחייבת ללמידה. בנוסף, תלמידים רבים ללא מחשב או נאלצים להתמודד עם תקלות תקשורת נשנות.

"חסרה לי האינטראקציה עם המורה"

נתנאל הריס, תלמיד כיתה י"א מתיכון אוסטרובסקי ברעננה מוטרד מאוד ומספר על קשיי הלמידה מרחוק, על אף המאמצים הרבים שמשקיעים המורים. "למידה פרונטלית יעילה ומתבססת על תקשורת בין-אישית בין המורה לתלמיד. נורא קשה לשבת שעות על גבי שעות מול המחשב ולראות את המורה והתלמידים בריבוע קטן. אני לומד פיזיקה ומתמטיקה ברמת 5 יח"ל בין היתר, ועבורי זה כמעט בלתי אפשרי ללמוד את החומר בלמידה מקוונת. משרד החינוך חייב לחשב מסלול מחדש. הלמידה מרחוק יוצרת פערים גדולים שספק אם ניתן להשלים אותם עד הבגרויות".
גם עידו שינדורף, תלמיד י"א בתיכון אמי"ת ברעננה, אומר כי קשה ללמוד לבגרות במתמטיקה פיזיקה ואנגלית בלמידה מרחוק. "חבריי ואני מתקשים להתרכז בשיעורי הזום בנושאים חדשים ומורכבים במשך חודשים, וזה מייאש רבים", אמר.
5 צפייה בגלריה
מיקה כהן
מיקה כהן
"הלימודים מהבית מאוד מאתגרים". מיקה כהן
מיקה כהן, תלמידת כיתה י"ב מתיכון נופי הבשור אמרה כי בלתי אפשרי ללמוד רק מרחוק ולצפות שיגיעו מוכנים לבגרות. "אנחנו חוששים שלא נספיק ללמוד את כל החומר", אמרה. "חסרה לי האינטראקציה עם המורה, האווירה שיש בכיתה בכל שיעור, בין אם זה שיעור קשה ובין אם זה שיעור קל, והתנאים שיש לנו בבית לא תמיד מספיקים בשביל להרגיש מוכנים לגשת לבגרות. לי אישית יש מחשב נייד אישי בבית ועדיין הלימודים מאוד מאתגרים" הסבירה. "בזמן הזום מסביבי יש המון הסחות דעת שיכולות בקלות להוציא אותי מריכוז, ומספיקה שנייה אחת שאני לא אתרכז ואני יכולה לפספס חלק מהחומר ולא תמיד אני יכולה להגיד למורה להסביר שוב".
לדבריה, הבעיות הטכניות בלמידה בזום מגבירות את הקושי. "אני סומכת על עצמי שאצליח בבגרויות אבל אני בטוחה שהציון יהיה נמוך משמעותית לעומת הציון שיכול להיות לי אם לא היינו לומדים בצורה הזאת", אמרה.
5 צפייה בגלריה
מימין לשמאל: עידו שינדורף, נתנאל הריס, דנה סמרוי, עלמה איתן
מימין לשמאל: עידו שינדורף, נתנאל הריס, דנה סמרוי, עלמה איתן
מימין לשמאל: עידו שינדורף, נתנאל הריס, דניה סמרוי, עלמה איתן
(צילום: יריב כץ)
דניה סמרוי, תלמידת כיתה י"א בתיכון מטרו ווסט ברעננה, לומדת במגמת דיפלומטיה שהיא מגמה פרונטלית ומעשית. "כחלק מהמגמה אנו צריכים להתנסות ביחסי אנוש, עמידה ודיבור מול קהל ושפת גוף, ואי אפשר ללמוד ולהתנסות בדברים אלה דרך הזום", אמרה.
"לי אישית ואני בטוחה שגם לעוד הרבה תלמידים קשה מאוד להתרכז דרך הזום, הם חוששים לשאול שאלות ולא מצליחים להבין את החומר כראוי. זה מוביל לפער בחומר ובסופו של דבר גורם לנו לפחד שלא נבוא מוכנים לבגרויות, לא נוציא את הציונים הכי טובים שאנחנו יכולים או אפילו לא נעבור", הוסיפה.
5 צפייה בגלריה
גיא אהרון
גיא אהרון
גיא אהרון
גם גיא אהרון מתיכון עירוני ה' בתל אביב מוטרד מהמצב לקראת הבגרויות. "אנחנו מספיקים פחות מחצי ממה שהיינו מספיקים בלמידה בבית הספר. ישנה תחושה של בלבול וחוסר ודאות לגבי העתיד".
עלמה איתן, שלומדת בכיתה י"א בבית ספר אוסטרובסקי ברעננה, אמרה כי "יש קושי גדול לשבת מול מסך עשר שעות בממוצע ביום. תקלות כמו בעיות אינטרנט, בעיות סוללה גם מהצד שלנו וגם מהצד של המורה מביאים למצב שמאוד קשה ללמוד בו".
יו"ר מועצת התלמידים איתי קרויטרו אמר כי בעקבות הסגר והמעבר ללימוד מרחוק חשים תלמידים רבים שהם לא יהיו מוכנים לגשת לבגרויות החורף. "התלמידים עדיין מתקשים לקלוט את החומר בלמידה מרחוק, לשבת שעות ארוכות מול הזום ולהתרכז", אמר .
ממשרד החינוך נמסר: "המשרד גיבש מתווה מניעתי שמאפשר למערכת החינוך לפעול בכל תרחיש, ובכלל זה גם בהיבט הפדגוגי. לאור זאת, המשרד הפחית 30% מהתכנים של תוכניות הלימודים, ואף מיקד את החומר הלימודי כדי לאפשר לבתי הספר לארגן ולתכנן את הלמידה לאורך שנה זו.
"כמו-כן, המשרד מקיים שיח שוטף עם מנהלי מוסדות החינוך ועם המורים והגננות כדי ללמוד מהם על ההתמודדות שלהם ועל הצרכים הנדרשים שעולים מעת לעת. המשרד קשוב להם, וככל שיידרש הוא ימשיך לעשות את השינויים וההתאמות שיידרשו ובכלל זה גם בתכניות הלימוד".