משטרת איסטנבול השתמשה אתמול בגז מדמיע וגירשה מאות בני אדם שהגיעו לבית קברות בעיר. הם הגיעו להיפרד מעו"ד לזכויות אדם שהורשעה בעבירות טרור ומתה ביום חמישי - 238 ימים אחרי שהכריזה על שביתת רעב בכלא.
חבריה של עו"ד אברו טימטיק סיפרו שהיא שקלה רק 30 ק"מ כשמותה נקבע בחמישי בערב. במפלגות האופוזיציה בטורקיה תקפו את השלטונות בעקבות מותה של טימטיק, וגם באיחוד האירופי ובארגונים בינלאומיים של עורכי דין השמיעו גינויים.
6 צפייה בגלריה
טורקיה בית קברות ב איסטנבול הלווייתה של אברו טימטיק
טורקיה בית קברות ב איסטנבול הלווייתה של אברו טימטיק
עימותים בהלווייתה של אברו טימטיק
(צילום: AP)
המשטרה השתמשה בגז מדמיע כשחבריה ותומכיה של טימטיק הגיעו לבית הקברות בצפון איסטנבול שבו הובאה למנוחות. פרחים וגלימת עו"ד הונחו על קברה של טימטיק. הקהל קרא "אברו טימטיק היא בת אלמוות" ו"המדינה הרצחנית תישא באחריות". שוטרים חמושים שחבשו קסדות איימו להכות את הקהל אם לא יפסיק לצעוק.
כשטקס ההלוויה הסתיים השוטרים רדפו אחרי המשתתפים בהלוויה. כתב של AFP דיווח שהמשטרה עצרה נער שהגיע לבית הקברות. המהומה החלה עוד לפני ההלוויה כשהשוטרים, שהגיעו עם רכבים משוריינים, התעמתו עם תומכיה של טימטיק בכמה אזורים באיסטנבול.
"היא הגנה על האנשים בכמה הזדמנויות, כמו בסומה", אמר נעים אמינולו, מעמיתיה של טימטיק, בהתייחסות לאסון במכרה ב-2014 שבו נהרגו 301 בני אדם. "לכן היא הועמדה למשפט".
האיחוד האירופי אמר שמותה של טימטיק מדגיש את "הליקויים החמורים" במערכת המשפט הטורקית. "שביתת הרעב של טימטיק שדרשה משפט הוגן, והתוצאות הטרגיות של השביתה, מדגישות בצורה כואבת את הצורך הדחוף של הרשויות בטורקיה לטפל בצורה אמינה במצב זכויות האדם במדינה", אמר פטר סטאנו, דובר באיחוד האירופי.
טימטיק הייתה חברה באיגוד עורכי הדין הטורקי, CHD, ארגון שלטענת טורקיה היה מקורב מאוד לארגון השמאל המרקסיסטי DHKP-C, שהוצא מחוץ לחוק. הארגון המרקסיסטי לקח אחריות על כמה פיגועים בטורקיה, כולל פיגוע התאבדות ב-2013 בשגרירות האמריקנית באנקרה שבו נהרג מאבטח טורקי.
ב-2019 בית משפט באיסטנבול גזר עונשי מאסר על 18 עורכי דין, כולל טימטיק, באשמת "הקמה וניהול של ארגון טרור". טימטיק נעצרה בספטמבר 2018 ונגזרו עליה 13 שנות מאסר וחצי. בפברואר היא ועורכי דין אחרים פתחו בשביתת רעב. בחודש יולי טימטיק ועורך דין נוסף, אייטאק אונסאל, הועברו לבית החולים כשמצבם הידרדר. השניים צרכו רק ויטמינים ונוזלים. דו"ח מאותה העת קבע שמצבה של טימטיק לא מאפשר להחזיק אותה בכלא.

מועצת לשכות עורכי הדין באירופה (CCBE), שמייצגת לשכות מ-45 מדינות, שלחה מכתב לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. המועצה מסרה שהיא "מזועזעת" ממותה של טימטיק. השלטון הטורקי בחר שלא להתייחס למותה של טימטיק. סולימאן סוילו, שר הפנים, אמר שהוא יגיש תלונה נגד חברי איגוד עורכי הדין באיסטנבול בגלל שהניפו שלט "של ארגון טרור" מהמרפסת. באותו שלט הופיעה תמונה של טימטיק.
חבריה ותומכיה של טימטיק חששו שהיא תיקבר בחשאי. כ-300 איש התאספו מחוץ למכון לרפואה משפטית כשהחדשות על מותה פורסמו בחמישי בערב. המשטרה השתמשה בגז מדמיע כדי לפזר כ-100 מתומכיה שניסו לקחת את גופתה בשישי בבוקר. לפני שטקס ההלוויה של טימטיק יצא לדרך המשטרה חסמה את האזור, ושלחה למקום משאיות עם זרנוקי מים.
6 צפייה בגלריה
אברו טימטיק עו"ד שנשלחה לכלא מתה אחרי שפתחה ב שביתת רעב טורקיה
אברו טימטיק עו"ד שנשלחה לכלא מתה אחרי שפתחה ב שביתת רעב טורקיה
אברו טימטיק
במפלגות האופוזיציה הגיבו בזעזוע למותה של טימטיק, שלפי חבריה נולדה ב-1978. "אם עורכת דין שדורשת צדק משלמת בחייה כבר לא נשאר מה לומר, חוץ מזה ששם דבר במדינה אינו בטוח", אמר מוסא פירולו, מחוקק ממפלגת HDP.
שביתות רעב בטורקיה נחשבו בעבר לצעד מחאה שמשמש בעיקר ארגוני שמאל. בשנה שעברה אלפי אסירים שמחו על תנאי מעצרו של המנהיג הכורדי עבדאללה אוצ'לאן הפסיקו את שביתת הרעב שלהם אחרי כ-200 יום.