מגפת הקורונה העלתה את מערכת הבריאות לסדר היום הציבורי, ורגע לפני שאזרחי ישראל מגיעים אל הקלפיות ביררנו את עמדת המפלגות המרכזיות בנושא. מי אמרה שצריך להתחסן כי "זה הפתרון הכי טוב עכשיו"? מי תדרוש את תיק הבריאות בממשלה הבאה? ומי ענתה שמערכת הבריאות מתפקדת בצורה טובה מאוד?
לכל המפלגות הופנו שש שאלות זהות בנוגע למדיניות הבריאות שלהן. רובן השיבו, למעט הרשימה המשותפת, יהדות התורה, הציונות הדתית ורע"מ.

האם אתם בעד חובת חיסון לכלל האזרחים, או לקבוצות מסוימות בחברה?

הליכוד: חמישה מיליון ישראלים כבר קיבלו לפחות חיסון אחד, והאזרחים מבינים שלצד זה שהחיסון זו זכות מבוקשת בכל העולם, אז להתחסן זו גם חובה מוסרית. עם זאת, כמובן שאין כל כוונה לחייב אף אחד להתחסן, אלא פועלים בצורה אפקטיבית בהסברה, הנגשה, ועידוד ההתחסנות.
לגבי מקומות עבודה, עמדתנו היא שעובדים בתפקיד המשלב קבלת קהל יצטרכו להתחסן או להציג תוצאות בדיקה שלילית בתוקף, מתוך הצורך להגן על קטינים ועל בוגרים שסובלים מבעיות בריאותיות ואינם יכולים להתחסן.
יש עתיד: אנחנו קוראים לכל אזרח שיכול ללכת להתחסן. יחד עם זאת, יש עתיד מתנגדת לחיסון בכפיה ומאמינה כי עלינו להשקיע משאבים במאמצי הסברה ושכנוע אודות חשיבות החיסון.
9 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית החולים בצפת
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
עמדת חיסונים ניידת של מכבי ביפו
עמדת חיסונים ניידת של מכבי ביפו
רוב המפלגות מתנגדות לחייב אפילו חלק מהאוכלוסייה להתחסן
(צילום: רויטרס)
ימינה: ימינה אינה דוגלת בכפייה. על מנת להעלות את המודעות להתחסנות ולעודד את הציבור להתחסן, אנו סבורים שיש לתמרץ את המתחסנים. החיסון עובד ומציל חיים בצורה משמעותית. אנו קוראים לכל מי שיכול לצאת ולהתחסן.
תקווה חדשה: אנחנו בעד התחסנות וקוראים לציבור להתחסן. עם זאת, אנחנו לא מאמינים בכפייה, ובכלל זה לא בכפייה שקשורה בהליך רפואי. על כן, איננו תומכים בחובת חיסונים, אך אנו בעד עידוד התחסנות באמצעות הסברה, הסברה ועוד הסברה.
ש"ס: אנחנו בעד לחסן את כל מי שיכול להתחסן, ואף התנינו את העבודה בקלפיות מטעם ש"ס רק למחוסנים.
ישראל ביתנו: צריך להתחסן, אבל לא לעשות חיסון בכפייה. החיסון הוא האלטרנטיבה הטובה ביותר שקיימת כרגע במאבק נגד הקורונה. אין משהו טוב יותר, עדיף שאנשים ילכו להתחסן.
העבודה: חיסון האוכלוסייה הוא אינטרס לאומי ולכן צריך וכדאי לעודד את אזרחי ואזרחיות ישראל להתחסן. עם זאת, מפלגת העבודה מתנגדת נחרצות לכפיית חיסונים ולכל הצעה לשלילת זכויות של אזרחיות ואזרחים שאינם מחוסנים.
מרצ: אנחנו תומכים בחיסונים ובעידוד ההתחסנות, ורואים בהם את דרך המלך החוצה מהמגפה, אולם אין שום סיבה להעביר פרטים של לא-מתחסנים ולהפר חיסיון רפואי, בוודאי לפני שמוצו דרכים אחרות לעידוד ההתחסנות. משרד הבריאות יכול וצריך לעודד חיסונים בדרכים חיוביות ומחזקות, לפני שהוא פונה למחטף של פגיעה בפרטיות.
כחול לבן: אנו מאמינים כי הדרך העיקרית להתמודד עם המגפה היא באמצעות חיסון כלל האזרחים, ומתן תמריצים התואמים את מדיניות הבריאות.
9 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים במשטרה
מבצע חיסונים במשטרה
הישראלים מתחסנים
(צילום: משטרת ישראל)

כיצד ניערך בצורה טובה יותר למשבר בריאותי בסדר גודל כמו הקורונה?

הליכוד: בזמן מגפת הקורונה הגדלנו והעצמנו את תקציב מערכת הבריאות ביותר מעשרה מיליארד שקלים נוספים, כדי לעמוד באיכות הטיפול הגבוהה ביותר בזמן הקורונה ולהציל כמה שיותר חיי אזרחים.
ההיערכות הנכונה ביותר למשבר דומה היא המשך שיפור מערך הבריאות, יצירת שיתופי פעולה בינלאומיים, והקמה של מרכזי פיתוח ומפעלי חיסונים למענה מהיר בשליטה מלאה שלנו, וכך ליצור את היכולת להקדים תרופה למכה.
יש עתיד: הנגיף תפס את מערכת הבריאות הציבורית בישראל כשהיא סובלת מחוסר תקציבי חמור לאחר שנים של מדיניות ממשלתית שקיצצה את התקציבים והרעיבה את המערכת בניסיון לייצר יעילות. על כך נוסף היעדר תקציב מדינה שפגע אנושות ביכולת המערכת להתעדכן ולהתקדם לפי צרכיה.
היה צריך להעביר תקציב מדינה, להגדיל את תקציב הבריאות ואת תקני הרופאים ומיטות הרפואה הדחופה, ולהישמע לאזהרת מבקר המדינה בדבר אי-ההיערכות לאפשרות של מגיפה.
ימינה: הבעיה היא לא במערכת הבריאות אלא בניהול מלמעלה – ממשרד הבריאות ומהפוליטיקאים. הכלל הראשון בניהול משבר בריאותי הוא שקיפות: הנגשת המידע לציבור בצורה שקופה ואמון של הציבור בצעדי ההנהגה. הכלל השני הוא ניהול מסודר ולא פוליטי.
בתוכנית "אפס הדבקה", שאותה פרסמנו ומתבססת על ניסיון העולם, יש צעדים פשוטים כמו עצירת המוטציות בנתב"ג על ידי בידודים יעילים ובדיקות.
9 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בבית חולים בצפת
מחלקת קורונה בצפת
(צילום: EPA)
תקווה חדשה: יש לחזק את מערכת הבריאות באמצעות הגדלת יכולות האשפוז של בתי החולים, הוספת תקנים לרופאים ואחיות, מיטות אשפוז וסגירת פערים תקציביים. כמו כן, יש לעשות שימוש בבדיקות המוניות לפי אזורים, שיאתרו את החולים הא-סימפטומטיים וייצרו בהדרגה אזורים ירוקים.
לצד שימוש יעיל בבדיקות בהיקפים רחבים יש לשקם את אמון הציבור באמצעות דוגמה אישית של המנהיגות הלאומית, שקיפות בקבלת ההחלטות והסברה פשוטה והגיונית. יש להעביר סמכויות נרחבות לרשויות המקומיות, הדבר נכון להפעלת מערכת החינוך ולמערכות נוספות. יש לאכוף ביעילות ובנחישות באופן שוויוני וללא שיקולים זרים את ההנחיות והתקנות בכל המגזרים ובכל הארץ.
יש לאפשר פעילות מסחרית באופן דיפרנציאלי על בסיס רמת תחלואה ביישובים ובאזורים ועל פי כללי הרשויות הלאומיות, כדי לצמצם את הנזקים לפרנסה ולכלכלה. יש להקים קרן סיוע ולהגדיר תקנות סיוע למקרים של מצבי חירום בריאותיים.
ש"ס: מערכת הבריאות בישראל מתפקדת בצורה טובה, וביחס לעולם אפילו טובה מאוד. אנחנו נדאג להגדיל את תקציב מערכות הבריאות ולפתח את המערכת בעיקר בפריפריה.
העבודה: מדינת ישראל נדרשת בראש ובראשונה לפעול מול הציבור על בסיס צעדים בוני אמון המבוססים על היגיון האפידמיולוגי ונטולי שיקולים פוליטיים צרים. כמו כן, לישראל צריכה להיות תוכנית הגנה רפואית שתבזר את אחריות הביצוע בין משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות וצוותי הרפואה.
בניהול המשבר הנוכחי היה נדרש לכלול בין היתר סגירה מלאה של השמיים והגבולות היבשתיים, הגדלה מאסיבית של מערך הבדיקות, הקמת מערך חקירות אפידמיולוגי רחב ומתפקד, וניטור מהיר של אוכלוסיית הנשאים והחולים ובידודם מהאוכלוסייה הבריאה. לצד זאת, גם מערכת הבריאות צריכה לקבל את התחמושת המתאימה להתמודדות מוצלחת עם המשבר.
מרצ: השקעה מאסיבית במערכת הבריאות תדאג לא רק לתשלום הולם עבור העובדים האלה אלא גם תייצר מקומות עבודה בדרך של השקעה ציבורית בשיפור מערכת הבריאות, ובפרט בפריפריה.
מרצ תומכת בתשלום הולם לעובדי הבריאות, שניצבים בחזית המאבק במגיפה, בהגדלת מספר מיטות האשפוז פי שניים מהמספר שמייעד משרד הבריאות, בהוספת כוח אדם רפואי ובהגדלת מספר חדרי הניתוח והרחבת שעות פעילותם.
כחול לבן: במצב של פנדמיה יש להפעיל את פקודת "נחשול בריא" שמוביל משרד הביטחון ומעבירה הנחיות מיידיות לכלל משרדי הממשלה. בנוסף, כפי שדרשה כחול לבן, יש לשפר את החוסן של מערכת הבריאות באמצעות השקעת תקציבים בתשתיות הבריאות, וכן הסדרה רגולטורית של הסמכויות במצב של משבר בריאותי, בדיוק כמו במלחמה או ברעידות אדמה.
כמו כן, יש להוסיף תוכנית "אשפוז ביתי" להקטנת הלחץ על בתי החולים בשגרה, ובוודאי בעת מגיפה. לצד השמירה על בריאות הגוף יש לזכור את בריאות הנפש והחוסן הכלכלי והחברתי, ועל כן יש לפעול כל הזמן לאתר פתרונות יצירתיים כמו "איים ירוקים" באילת וים המלח והפיילוטים המוצלחים לפתיחת מוזיאונים ואירועי תרבות.

האם אתם בעד פתיחת מערכת החינוך במלואה, למרות שהתלמידים עדיין לא מחוסנים?

הליכוד: ראשית חשוב לציין שמערכת החינוך לא עצרה לרגע, וכלל הצוותים עובדים קשה מאוד ובדרכים יצירתיות כבר שנה שלמה, כדי להעניק לתלמידים את החינוך הטוב ביותר שניתן בנסיבות.
מערכת החינוך נפתחה בימים אלו בצורה המקסימלית שניתנת בתנאים הנוכחיים, בשימת לב לשמירה על שני ערכים חשובים: בריאות התלמידים והמורים, וחינוך הילדים עצמם. חשוב לראות את תוצאות פתיחת המשק האחרונה שנעשתה בימים אלו, לפני שמשנים את המדיניות לפתיחה רחבה עוד יותר של מערכת החינוך. החינוך הוא ערך עליון, אך חיי האדם חשובים הרבה יותר.
יש עתיד: קיימים כיום מגוון פתרונות יצירתיים כדי לאפשר את פתיחת מערכת החינוך. בראש ובראשונה – לתת לראשי הרשויות המקומיות ולמנהלי בתי הספר אוטונומיה בניהול השעות והימים. כך ניתן יהיה גם למקסם את המרחבים הנדרשים לקיום הפעילויות.
בנוסף, צריך לפתוח את מערכת החינוך בקפסולות של מקסימום 18 תלמידים, ולוודא שהקפסולות האלה לא מתערבבות בהמשך היום בצהרונים או בתנועות הנוער. בעזרת צעדים אלה נוכל לפתוח את מערכת החינוך לכלל הגילים והשכבות – בזהירות ובאופן אחראי.
9 צפייה בגלריה
בית ספר יגאל אלון בגבעתיים
בית ספר יגאל אלון בגבעתיים
לימודים בתקופת קורונה
(צילום: עמית הובר)
ימינה: במקום לתכנן ולהכין את מערכת החינוך לפתיחה, דחו את ההחלטה פעם אחר פעם. יתרה מזאת, לא היה שום יוזמה ויצירתיות בהחזרת מערכת החינוך. לא הייתה התייחסות לתלמידים במשבר נפשי ולימודי, ולא נעשתה כל פעולה מחוץ לקופסה כמו להוציא כיסאות החוצה וללמד בחוץ או ללמד באופן פיזי בשילוב עם למידה מרחוק.
תקווה חדשה: אנו מצויים במציאות שבה במשך שנה שלמה ילדי ישראל כמעט שלא נכחו בבתי הספר, מציאות זו גורמת לנזק בלתי הפיך לילדינו בהיבטים רבים. אנחנו תומכים בקיום שגרה אחראית ובטוחה לכל תלמידי ישראל.
עלינו להחזיר את החינוך במלואו. חזרה זו צריכה להיות מבוססת על שלושה עקרונות: בטוחה, הדרגתית ודיפרנציאלית. החזרה תיקח בחשבון שוני במדדי התחלואה, לא רק ברשויות אלא גם באזורים מסוימים בעיר. ננקוט במיטב הכלים כדי שהחזרה תהיה בטוחה, כולל עידוד עובדי הוראה להתחסן ובדיקות סקר שגרתיות לזיהוי קורונה בקרב תלמידים ובקרב סגל ההוראה.
ש"ס: חד משמעית בעד. החינוך של הילדים שלנו הוא החשוב ביותר. יותר מבתי המלון, מהופעה של אמנים או חדר כושר. מנגנון הרמזור לא רלוונטי, ולכן צריך לפתוח את כלל מערכת החינוך לאלתר.
ישראל ביתנו: יש לפתוח את כל מערכת החינוך, חייבים לפתוח את כל כיתות בתי הספר מכיתה א' ועד לכיתה י"ב. כשעושים מאזן כולל, מצד אחד כל סיכוי הקורונה ומצד שני תופעה של דור אבוד, דיכאון נפשי, חרדות והידרדרות לסמים – אין בכלל שאלה. עם כל הסיכונים חייבים לפתוח את כל בתי הספר, את כל הכיתות.
העבודה: מערכת החינוך צריכה להיות פתוחה כברירת מחדל. החלטה על סגירתה המלאה או החלקית צריכה להתקבל במשותף עם הרשות המקומית, בהתאם למצב התחלואה ביישוב הספציפי. הרשויות חייבות לקבל לידיהן את האחריות והסמכות, כדי שניהול מערכת החינוך בתקופת הקורונה יתבצע בצורה יעילה ונכונה. השיתוק הכולל בניהול מערכת החינוך במשבר הקורונה מביא ליצירת "דור אבוד", גורם נזק נפשי לתלמידים, ומותיר את ההורים אובדי עצות.
מרצ: מרצ בעד פתיחת מערכת החינוך במלואה בשלב זה. כדי לעשות זאת בצורה בטוחה יש לקיים את התוכנית "מרצ למוכנות במערכת החינוך" הכוללת בין היתר: הגדרת פתיחת מערכת החינוך כצורך חיוני, פיצוי של הורים עובדים במקרה של סגירת מסגרות חינוך ("חופשת טיפול" במימון משלתי, או הפחתה בשעות העבודה ללא פגיעה בשכר או בזכויות, או הגשת בקשה להחזר עבור הוצאות טיפול בילדים).
במסגרת התוכנית המדינה תיקח אחריות ממשלתית על הפעלת מסגרות לילדי עובדים חיוניים ולילדים במשפחות יחדניות במקרה של סגר נוסף. התוכנית כוללת גם פתיחה וניהול דיפרנציאלי של מערכת החינוך לפי תחלואה באזורי רישום ושכונות, סיוע ברכישת ציוד למידה מרחוק לכל ילד, יצירת מרחבי לימוד חדשים המותאמים לקיץ הישראלי, והכשרה וליווי מקצועי בתחום הלמידה המקוונת והתאמה ללמידה לדור הזום.
כחול לבן: כחול לבן בעד מדיניות דיפרנציאלית וסיוע ליישובים האדומים. עם זאת, החינוך צריך להיות ראשון בסדר העדיפויות ולכן יש לפעול לפתיחה מדורגת גם ביישובים הכתומים והאדומים, שבהם עדיין לא התבצעה פתיחה, בקפסולות ובאופן אחראי, יחד עם העלאת מספר המחוסנים באותם יישובים.

מהם האתגרים המרכזיים במערכת הבריאות שבכוונתכם לטפל בהם לאחר הבחירות?

הליכוד: למרות העובדה שישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שתצא מהקורונה, הנגיף עוד ילווה את מערכת הבריאות גם אחרי הבחירות. לכן זה יהיה האתגר המרכזי לטפל בו, מתוך כוונה לאפשר חיי שגרה מלאים בישראל לצד הקורונה.
מעבר לכך אנחנו מתכוונים להגדיל את יכולות האשפוז בישראל וכן את הטיפול בחדרים אקוטיים, בבריאות הנפש, ובהנגשת שירותי רפואה מתקדמים בפריפריה, כולל קיצור תורים. כמו כן, נייצר תוכניות ייעודיות שיכווינו ללימודים בתחום הרפואה ופתיחת פקולטות חדשות בתחום. בנוסף אנחנו עובדים על הקדמת מרכזי מחקר ופיתוח בינלאומיים, שבשילוב מפעל לייצור חיסונים שיוקם כבר בשנה הקרובה, יספקו מעטה הגנה מהיר, עוצמתי, יעיל ובשליטה שלנו לכל אירוע עתידי בהמשך.
יש עתיד: יש עתיד תפעל לגיבוש תוכנית חומש שלפיה עד 2026 האיכות, הכמות והזמינות של השירותים הרפואיים בישראל יהיו בהתאם למדדים הממוצעים במדינות ה-OECD. בד בבד נפעל לצמצום מובנה של הפער בשירותים הרפואיים הציבוריים בין הפריפריה למרכז.
נפעל להגדלת ההוצאה על בריאות מתוך התמ"ג (התוצר המקומי הגולמי) בתוכנית מסודרת ובצורה מגודרת. בנוסף נפעל לשילוב אזרחים ישראלים איכותיים במקצועות הבריאות, בין היתר באמצעות יצירת תמריץ כלכלי בלימודים ובשבע שנות ההעסקה הראשונות, לרבות הטבות מס מיוחדות. כמו כן, יש עתיד מחויבת להגדלת מספר הסטודנטים שלומדים רפואה וסיעוד באוניברסיטאות בישראל, ותפעל להגדלת התקציב בהתאם.
יש עתיד תקצה תקציב מיוחד לחיזוק התשתיות והמכשור הרפואיים ולהרחבת סל השירותים בבתי החולים בפריפריה. המפלגה התחייבה להגדיל את היצע מערך האשפוז בפריפריה באמצעות הקמת בתי חולים חדשים בבאר שבע ובקריית אתא. בתחום בריאות הנפש, יש עתיד מחויבת לתוכנית הלאומית למניעת אובדנות ותדאג לתקצבה מחדש.
ימינה: עלייה בתקציב לא בטוח משקפת הישגים יוצאי דופן. אנחנו נייעל את המערכות הבירוקרטיות ונפנה יותר כסף לצוותים הרפואיים ופחות כסף לטופסולוגיה מיותרת. נפתור כשלים מבניים שמונעים מהמערכת להצליח, כמו חסמים בהכשרת צוותי סיעוד ורפואה, ונערוך רפורמות מבניות שימצו את הכישרונות והידע הנפלאים שיש בישראל.
9 צפייה בגלריה
אסף הרופא
אסף הרופא
(צילום: יפעת חדד)
תקווה חדשה: נקל את העומס בבתי החולים על ידי הקמה של מערך אשפוז ביתי וחיזוק הבריאות בקהילה. נחזק את השירותים הרפואיים האמבולטוריים, האשפוזיים והאבחוניים בקהילה, מתוך מגמה עתידית למעבר לשירותי רפואה מתקדמים מרחוק.
נקדם רפואה מונעת ואורח חיים בריא ונקדיש תקציב ייעודי לנושאי התזונה הבריאה, החוסן הנפשי ואורח החיים הבריא. נפעל להשוואת רמת השירותים ללא תלות במקום המגורים ובמצב הסוציו-אקונומי, הן במספר הצוותים הרפואיים והן ברמת הציוד ואיכות הטיפול הרפואי באמצעות מתן תמריצים.
נפעל להרחבת מעגל הרופאים על ידי הגדלת מספר הסטודנטים בבתי הספר לרפואה והקמת תוכנית ייעודית להכשרת רופאים ישראלים שלמדו בחו"ל. כמו כן, נצמצם את הפער בכוח האדם הסיעודי ונפעל להכין מסלולי הכשרה לצוותים תומכי רפואה במקצועות שחסר. נתאים את שעות התורנויות לאופי ההתמחות ונבחן חלופות שונות.
כפל התפקידים של משרד הבריאות, שמשמש כיום גם כבעלים של חלק מבתי החולים, מייצר ניגוד עניינים ומונע ממנו להתמקד בתפקידו העיקרי כרגולטור של תחום הרפואה בישראל. נקים רשות אשפוז לאומית לניהול בתי החולים ונחזק את משרד הבריאות כרגולטור.
ש"ס: כפי שנאמר לעיל, ש"ס תדאג לתקציבים שיועברו לפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של מדינת ישראל, במכשור רפואי בכוח אדם ולהגדלת מתחמי הבריאות בפריפריה.
ישראל ביתנו: אנחנו שואפים לחזק באופן משמעותי את מערכת הבריאות הציבורית וליצור מערכת שמסוגלת לספק שירותי רפואה מתקדמים, איכותיים ונגישים לכל אזרח בלי קשר למעמדו הסוציו-אקונומי ולמקום מגוריו.
נעשה זאת באמצעות בניית ארבעה בתי חולים חדשים – אחד בדרום, אחד בצפון ושניים במרכז, נגדיל את מספר המיטות בתי החולים הציבוריים ונטפח את מערכת הבריאות, בדגש על הפריפריה. נפתח שירותי רפואה אמבולטוריים חדשניים ושירותים מתקדמים של רפואה מונעת.
9 צפייה בגלריה
אסף הרופא
אסף הרופא
(צילום: יפעת חדד)
נפעל לעדכון סל התרופות בשיעור קבוע באופן מתמיד ושוטף על מנת למנוע מסע לחצים פומבי של ציבור החולים. כמו כן, נגדיל את תקציב הבריאות ונכלול היערכות למשברים כגון מלחמה ומגפות.
העבודה: מערכת הבריאות הציבורית הגיעה למשבר הקורונה מורעבת תקציבית ומצויה במכוון על סף אי-ספיקה. לכן, אחרי יותר משנתיים שהמדינה מתנהלת ללא תקציב, יש להעביר קודם כל תקציב שישקיע בתשתיות האזרחיות בישראל. בתקציב כזה, נדרוש להקצות הוצאה תקציבית משמעותית למערכת הבריאות הציבורית.
מרצ: נפעל להענקת תשלום הולם לעובדי השירותים החברתיים, הבריאות, החינוך והרווחה שנמצאים בחזית המאבק במגיפה. נעניק "מענק קורונה" מיוחד לכל אותם הצוותים. נגדיל את מספר מיטות האשפוז, ובפרט האשפוז הסיעודי. בנוסף, נגדיל את מספר חדרי הניתוח ברפואה הציבורית ונאריך את משך שעות העבודה של חדרי הניתוח הקיימים, ונדאג לתקצב את כוח האדם הדרוש לכך.
כחול לבן: אנו מתחייבים לצמצם את הפערים בין המרכז לפריפריה ולהגדיל את מספר התקנים לצוותים הרפואיים. במסגרת התוכנית שלנו לטיפול במערכת הבריאות בכנסת הבאה, נפעיל תוכנית חירום להפחתת העומס בבתי החולים באמצעות הגדלת זמינות מרפאות החירום בקהילה וחיזוק קופות החולים.
כמו כן, נעלה את מספר הרופאים והאחיות ונקדם רפורמה בעבודת הצוותים הרפואיים, בדגש על מתמחים.

האם תדרשו את תיק הבריאות במשא ומתן הקואליציוני?

הליכוד: כן. משרד הבריאות בשנים הקרובות יהיה משרד חשוב ומרכזי בהיבטים רבים של חיינו, ואנו נשמור אותו בשליטת הליכוד.
יש עתיד: איננו עוסקים בתיקים וחלוקת תפקידים לפני קבלת תוצאות האמת של הבחירות.
ימינה: אנחנו לא עוסקים בתיקים אלא בעשייה ובהצגת תוכניות לציבור כדי לחלץ את ישראל מהמשבר.
תקווה חדשה: אנחנו לא מחלקים תיקים לפני שנרכיב את הממשלה.
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו טקס השבעה השבעת הכנסת 23 מליאה מליאת הכנסת
בנימין נתניהו טקס השבעה השבעת הכנסת 23 מליאה מליאת הכנסת
הליכוד וישראל ביתנו רוצות את תיק הבריאות, כחול לבן "שואפת"
(צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון)
ש"ס: אנחנו לא מנהלים משא ומתן קואליציוני בתקשורת.
ישראל ביתנו: כן
העבודה: מפלגת העבודה לא מתייחסת לפרטי משא ומתן שעוד לא קורה, בקואליציה שעוד לא קמה.
מרצ: העדיפות הראשונה של מרצ היא משרד החינוך. משרד הבריאות, שהוזנח גם הוא במשך שנים, בהחלט גבוה בסדר העדיפויות של מרצ.
כחול לבן: נשאף לקבל את תיק הבריאות.

איזו חקיקה בתחום הבריאות תקדמו בכנסת ה-24?

הליכוד: החוק החשוב ביותר שצריך להוביל עם סיום משבר הקורונה הוא קביעה שתקציב מערכת הבריאות יהיה "תקציב חומש", בדומה לנהוג בצבא. בדרך זו ניתן יהיה להכין תוכניות ארוכות טווח ולעמוד ביעדים אסטרטגיים למען בריאות הציבור.
יש עתיד: יש עתיד תפעל לעיגון בחקיקה של מנגנון תקצוב סל התרופות באופן קבוע ורב-שנתי, תקים קשות מרכזים רפואיים שתטפל בבעיית כפל התפקידים של משרד הבריאות, ותפעל לשינוי מודל העסקת המתמחים ולצמצום שעות עבודתם.
יש עתיד תגדיל את מספר שעות הסיעוד שלהן זכאים חולים סיעודיים ותייצר מנגנון בקרה שיבטיח כי שעות הסיעוד מסופקות בפועל לזכאים, שהם מקבלים טיפול איכותי וכי העובדים מקבלים הכשרה נכונה. כמו כן, יש עתיד מחויבת לקידום הצעת החוק שתחייב את כלל השירותים הרפואיים גם בעיר אילת.
ימינה: חקיקה היא לא הפתרון לכל דבר, ולהפך – מדינת ישראל סבלה מעודף חקיקה וחוקים שרק הפריעו במקום להועיל.
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: ערוץ הכנסת)
תקווה חדשה: נחוקק חוק ביטוח סיעוד ממלכתי לכל אוכלוסיית ישראל, ונאפשר טיפול ראוי בהורינו. בנוסף, נפעל לחוקק נוסחה קבועה שלפיה סל התרופות יתעדכן מדי שנה כך שתהיה ודאות והמערכת תוכל לערוך תכנון ארוך טווח.
ש"ס: נקדם את חיוב העברת הנתונים והתיק הרפואי בין קופות החולים בעקבות מעבר מטופל, נמשיך להילחם בעד תקצוב שווה בין בתי החולים הציבוריים לפרטיים וכן בצמצום הפערים בבתי החולים בין הפריפריה למרכז. כמו כן, נפעל לסיום התופעה שבה מנהלי בתי החולים משנוררים כספים במקום לנהל את בתי החולים.
העבודה: למפלגת העבודה יש כבר שורה של הצעות חוק המונחות על שולחן הכנסת שתכליתן להבטיח שמערכת הבריאות הציבורית בישראל תספק שירות מיטבי לכל האזרחיות והאזרחים שלה. הצעות החוק הללו כוללות בין היתר הרחבת הזכאות לבדיקה לגילוי מוקדם של סרטן השד, וטיוב תקנים ומערכי טיפול באופן שיצמצם את פערי השוויון הגדלים בשירותי הרפואה הציבורית בין ערי הפריפריה למרכז.
הרשימה המשותפת, יהדות התורה, הציונות הדתית ורע"מ לא השיבו לפניית ynet.