תוך שבעה שבועות מדינת ישראל יכולה להיות נקייה מקורונה. החיים יחזרו למסלולם: ילדי ישראל ישובו לשגרת לימודים מלאה, העסקים ייפתחו מחדש, ואורח החיים שלנו יהיה נורמלי לחלוטין. נשמע לא מציאותי? כך מתחייב ראש סיעת ימינה נפתלי בנט, שמבטיח לשחרר את המדינה "ממעגל הסגרים".
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט
נפתלי בנט
יו"ר ימינה נפתלי בנט
(צילום: הדר יואביאן )
מדור חדש ב"ידיעות אחרונות" בודק: איך מבטיחות המפלגות השונות להתמודד עם משבר הקורונה?

ההצעה

העיקרון שעליו מסתמך בנט פשוט: אי אפשר "לחיות עם הקורונה", כפי שמומחים רבים מציעים, ולכן צריך לסלק אותה לגמרי מישראל. או במילים אחרות: מעבר מהכלה למיגור.
"האסטרטגיה הלאומית של ישראל היא ויתור מראש על הניסיון למנוע הדבקה והכוונת המאמצים לשגרה רגילה ככל האפשר בצל הנגיף תוך הענקת טיפול רפואי סביר לנדבקים", הוא אומר. "האסטרטגיה הזו נכשלה לחלוטין. חווינו סגר אחרי סגר, ולמרות ההגבלות הקשות ומחירן אנו מונים היום מעל 4,600 קורבנות קורונה. אסטרטגיה זו נכשלה גם בכל מקום אחר בעולם שיישם אותה. מדינות שבתחילה התפארו בהצלחה בשליטה בנגיף קרסו בזו אחר זו לאותה מציאות עגומה של הרס כלכלי, פגיעה בריאותית ואתגרים חברתיים".

היישום

אז איך בדיוק מתכוון בנט להוציא את מדיניות ה"אפס הדבקה" לפועל? התוכנית של יו"ר ימינה, שנחשפת כאן לראשונה, כוללת שמונה סעיפים: הסברה על השיטה ויתרונותיה לציבור, שליטה בגבולות, חלוקה לאזורים לפי רמות התחלואה ומניעת מעבר של תושבים מאזורים אדומים לירוקים, יצירת "בועות ירוקות" שהולכות וגדלות, מבצעי בדיקות המוניים יומִיים ובידוד מאומתים, פתיחת המשק, מערכת החינוך ועולם התרבות לחלוטין, ללא סגר ארצי נוסף, והקמת מערך ריצוף גנטי לזיהוי מוקדם של מוטציות לצד המשך מבצע החיסונים.
"לו אני ראש ממשלה - זה מה שאני עושה, כי אין חלופה אחרת", מצהיר בנט. "אי אפשר להטיל את יהבנו על החיסונים בלבד, כי בגלל הלחץ האבולוציוני בסוף המוטציות יעקפו את החיסון. המודל שאני מציע יושם בהצלחה בניו זילנד, אוסטרליה, תאילנד וטייוואן. נתחיל לרשת את ישראל בבועות סטריליות ירוקות. במקום להילחם באדום – נגדיל את הירוק. נבדוק ערים שלמות, מיליון בדיקות ליום, כי כולם יהיו באטרף להחזיר את החיים. את החיוביים נשלח לבידוד במלונות. תוך 4-3 ימים העיר נקייה מתחלואה. מאותו רגע מותר לה להתנהל באופן חופשי".
ומה עם אכיפה?
"נגיש כתבי אישום נגד תושבים מאזורים אדומים שיעברו לאזורים ירוקים. יהיו לזה מחירים, יצטרכו למצוא תחליפים לעובדים שמגיעים מאזורים אדומים. מאותו רגע ואילך לא מעניין אותנו מה נעשה בבני ברק או באזורים אדומים אחרים. רוצים לפתוח את בתי הספר שם? שיפתחו. בעיה שלהם. אחרי שהם יראו שלא נותנים להם להיכנס לשום מקום בארץ הם יתאפסו על עצמם. תוך 7-6 שבועות אנחנו בגן עדן. זה תלוי רק בנו".

הניתוח שלנו

כפי שבנט מעיד בעצמו, הרעיון למגר את הקורונה לחלוטין אינו שלו. בצד החיובי, התוכנית הזו מציעה אופציה אמיתית וריאלית, לפחות בתיאוריה, לחיים כמעט תקינים. אבל יש לה מחיר כבד, שספק אם הציבור בישראל, שכבר עייף מהמלחמה בקורונה על שלל גזרותיה, בשל ומוכן לשלם אותו.
היא תחייב אותנו להסכים לבדיקות תכופות, לבידודים אמיתיים רחוק מהבית ומהמשפחה ולסגרים נוקשים במקרים של זיהוי מקרי תחלואה בודדים. בהתחשב בעובדה שאפילו את הסגרים ה"נושמים" לא קיימנו לרגע, לא בטוח שנוכל לאמץ את המשמעת האישית והלאומית שמדיניות כזו מחייבת.
גם הכוונה המוצדקת מאוד לבודד הרמטית אזורים אדומים כדי למנוע את זליגת התחלואה לאזורים סמוכים כבר הוכיחה יותר מפעם אחת השנה שהיא פשוט לא ישימה במציאות הפוליטית המורכבת שלנו.
בשורה התחתונה: מה שעשוי לעבוד מעולה במדינות מתוקנות, ספק רק אם ישרוד את מנטליות החפיף והקומבינה של מדינת ישראל.