5 צפייה בגלריה
המגן אפליקציה
המגן אפליקציה
(צילום: shutterstock)
פרסום ראשון: ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לשרים אלקין ושי לבחון בשבוע הקרוב איך ניתן לחייב אזרחים להשתמש ביישומון "המגן 2" או בכלים דיגיטליים אחרים כתנאי לכניסה לקניונים, מרכזי קניות ומקומות עבודה ולקטיעת שרשראות ההדבקה בקורונה. כך נודע היום (שלישי) ל-ynet.
נתניהו ביקש משר המדע ומהשר להשכלה גבוהה, שעובד על הנושא בחודשים האחרונים, להציע כיצד להגדיל דרמטית את השימוש ביישומון ולמצוא פתרון עבור הרשויות שיוכלו לגלות את המגעים האחרונים, כך שאפשר להחליף את כלי האיכון של שב"כ באופן שלא יפגע בפרטיות המשתמשים.
בישיבה האחרונה של קבינט הקורונה אתמול התייחס שר הבריאות יולי אדלשטיין בנימה של ייאוש לשימוש בכלים הדיגיטליים. "אני רוצה להוסיף אמצעים דיגיטליים אבל אני חייב לומר שבנושא הזה אני מרים ידיים. אי אפשר להחדיר את 'המגן 2'. זה לא עבד באף מדינה באחוזים הנדרשים. היישומון מצוין, אבל לא מורידים אותו". אדלשטיין הוסיף כי "מי שחושב שבחקיקה אפשר לפתור את זה - אני לא מסכים איתו. החודשים האחרונים הוכיחו שלא הצלחנו ליצור שיתוף פעולה עם הציבור".
5 צפייה בגלריה
חיילים ושוטרים עומדים צמוד בנווה שאנן בתל אביב
חיילים ושוטרים עומדים צמוד בנווה שאנן בתל אביב
גם עובדי מדינה וחיילים יידרשו להוריד את היישומון?
כמיליון ישראלים הורידו את היישומון שפותח במשרד הבריאות ונחשב למדויק יותר מכלי האיכון של שב"כ לקטיעת שרשראות ההדבקה. הבעיה ביישומון התעוררה לאחר שהתברר כי מרבית המשתמשים מחקו אותו - וגם אלה שקיבלו התרעה על מגע עם חולה מאומת התעלמו ממנה. בעיה נוספת היא שהיישומון אינו מדווח לרשויות על מגעים - ועל כן גם כשמתקבלת התרעה ניתן להתעלם ממנה ללא מפריע.
5 צפייה בגלריה
המדינה תבחן אם לרכוש טלפונים לחרדים
המדינה תבחן אם לרכוש טלפונים לחרדים
המדינה תבחן אם לרכוש טלפונים לחרדים
(צילום: אוהד צויגנברג)
5 צפייה בגלריה
יזהר שי זאב אלקין
יזהר שי זאב אלקין
שבוע למציאת פתרונות. שי ואלקין
(צילום : מארק ניימן , לע"מ)
הצוות יבחן גם טכנולוגיות אחרות שמקובלות בעולם שלא מבוססות על מיקום הטלפון - אלא על סמיכות בין אזרחים, בדומה לממשקים שפותחו באפל ובגוגל שכמה עשרות מדינות כבר הכניסו לשימוש.
הבעיה המרכזית שניצבת מול השרים היא איך להניע אזרחים להשתמש בטכנולוגיה. "אנחנו צריכים לשכנע אותם שהאח הגדול לא עוקב אחריהם וגם אין לו עניין בלעקוב אחריהם", אמר השר יזהר שי. "אנו דנים על התפר שבין איך להשתמש בטכנולוגיה בדרך הנכונה לבין לשכנע אזרחים להשתמש בה בכלל. למקום עבודה יש אינטרס לשמור על התו הסגול ועל הבריאות של עובדיו. אנחנו נבדוק את התמריצים החיוביים שאפשר להשתמש בהם. גם כניסה לקניונים, שהם מקומות פרטיים, אפשר להתנות בכך".
כמו כן, לפי השר שי, בישראל יש 500 אלף טלפונים ניידים לא חכמים, הנפוצים אצל החברה החרדית. "צריכים לפתור את הבעיה, אחד הרעיונות זה לקנות להם טלפונים חכמים כשרים".
5 צפייה בגלריה
קניון דיזנגוף לקראת פתיחה מחודשת
קניון דיזנגוף לקראת פתיחה מחודשת
יתנו כניסה בהורדת היישומון? דיזנגוף סנטר
(צילום: מוטי קמחי)
השרים יצטרכו למצוא פתרון גם לעובדי המדינה, מהשירות הציבורי ועד לחיילים ושוטרים. שי טוען כי למרות שקשה לשלול מאדם את הזכות לבחור בלהוריד את היישומון, אך אם הטלפון ניתן לו מטעם העבודה - אפשר לדרוש זאת ממנו. "דמוקרטיות לא אוהבות את הדיון הזה, אבל יש איזון בין הצורך להיות בריא לבין היכולת לשמור על פרטיות ועל זכויות אזרח", אמר שי. "בעקרון, מדינה דמוקרטית ללא מגפה לא יכולה להגיד לי מה לשים על הנייד, ובטח לא להתנות כניסה לקניון, מקום בילוי או מגרש כדורגל ביישומון. אבל במגפה שוללים ממך גם זכויות בסיסיות כמו לצאת מהבית ולהתפרנס. זה ללא ספק יעורר סערה ציבורית, אבל אם התרגלנו לעובדה שמותר לממשלה לשלול הזכות ללכת לים או ללכת למסעדה – כנראה שיש פה תחומים שאפשר לגעת בהם כדי לשמור על בריאות הציבור", הוא הסביר. "אנו מניחים שעל התפר הזה ניתן למצוא האיזון המשפטי הנכון. זה לא רק פתרון טכנולוגי".